کد خبر: 3543340
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
سوگواره نمایشی «خمسه» در گام سوم/

«خمسه» نیاز به تولید آثار نمایشی براساس متون استاندارد و حرفه‌ای دارد

گروه هنر: ضعف اصلی سوگواره نمایشی «خمسه» مانند اغلب جریانات تئاتری، به ادبیات نمایشی و فقدان متون نمایشی قابل اعتنا بازمی‌گردد؛ به نظر می‌رسد که اگر مسئولان همچنان قائل به برگزاری سوگواره با چنین ساختاری هستند؛ لذا باید از نمایشنامه‌نویسان نام‌آشنا برای نگارش متن، دعوت به عمل آوردند.

سعید اسماعیلی، عضو هیئت بازبین بخش صحنه‌ای سومین سوگواره نمایشی «خمسه» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در بررسی آثار این دوره سوگواره «خمسه» متأسفانه بیشترین ضعف در زمینه ادبیات نمایشی و نمایشنامه‌هایی که براساس آنها، تئاتر تولید و ارائه شد، مشهود بود.

وی گفت: همچنان اعتقاد دارم که ضعف عمده در عرصه هنرهای نمایشی در هر زمینه و موضوعی و به‌ویژه نمایش‌هایی که به موضوعات خاص دینی و ارزشی می‌پردازند، مربوط به متن نمایشی است و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری جامعی برای تربیت نمایشنامه‌نویس صورت گیرد.

اسماعیلی تصریح کرد: به همین منظور شاید در نگاه نخست برگزاری جشنواره و رویدادهای تئاتری که معمولاً با هزینه‌های زیادی نیز همراه هستند نتواند کارساز باشد و جریان نوینی را در عرصه هنرهای نمایشی و به‌ویژه نمایشنامه‌نویسی به عنوان رکن اصلی تئاتر پدید آورد و شایسته‌تر این باشد که مسئولان به جای برگزاری جشنواره، سوگواره و رویدادهای متعدد، بودجه چنین جریاناتی را صرف کارهای بنیادی و ریشه‌ای در عرصه هنرهای نمایشی کنند.

این کارشناس تئاتر با اشاره به اینکه می‌توان سوگواره را به‌جای برگزاری هرساله، چند سال در میان برگزار کرد گفت: در فاصله زمانی برگزاری دو دوره این سوگواره می‌توان با برنامه‌ریزی به تقویت بنیه‌های نمایشنامه‌نویسی که منجر به خروجی مناسبی خواهد شد و سرآخر با چند نمایشنامه قابل‌اعتنا که بتواند آثار نمایشی براساس آنها به منظور برگزاری هرچه بهتر سوگواره تولید شود، پرداخت.

اسماعیلی افزود: البته با قائل شدن به مدل اجرایی کنونی نیز می‌توان شرایطی را پدید آورد که از چند ماه پیش از اعلان فراخوان عمومی سوگواره، از چند نمایشنامه‌نویس برتر و چهره در زمینه آثار نمایشی دینی درخواست کرد که ویژه سوگواره به تولید متن نمایشی بپردازند؛ معمولاً هم چون این افراد دیگر چندان میل به شرکت در عرصه رقابتی را ندارند پس باید به ازای تولید آثار نمایشی که می‌تواند برای سوگواره در چرخه تولید قرار گیرد، حق‌الزحمه مناسبی برای آنها در نظر گرفت.

وی در پایان تأکید کرد: البته نباید از موضوع دیگری نیز غافل شد و آن اینکه کارگردانان حاضر در این سوگواره که غالباً از نسل جوان هستند همچنان نیاز به آموزش، ممارست و هدایت از سوی کارشناسان تئاتری دارند و لذا باید برای آنها چه پیش از برگزاری سوگواره و چه در حین برگزاری ادوار آن، کارگاه‌های آموزشی ترتیب داده شود.

امیرسجاد دبیریان

captcha