برگزاری مسابقات جهانی قرآن با محوریت روحانیان شیعه
کد خبر: 3543682
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴
آیت‌الله اعرافی مطرح کرد:

برگزاری مسابقات جهانی قرآن با محوریت روحانیان شیعه

گروه معارف: مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: اخیراً با همکاری نهادهایی چون اوقاف تلاش شد که با محوریت حوزه‌های علمیه و مشارکت نهادهای قرآنی و حوزوی، مسابقات جامع قرآنی در عرصه روحانیت شیعه در جهان اسلام برگزار شود.

به‌ گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور عصر روز شنبه، 15 آبان‌ماه در آیین اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه سراسر کشور که در آستان سلطانعلی‌بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار شد، اظهار کرد: امروزه بسیاری از مردم در جهان تشنه شنیدن معارف قرآن به زبان و لهجه خود هستند، ولی این امر میسر نشده است. انجیل به بیش از 1000 زبان و لهجه ترجمه شده اما قرآن به بیش از 100 زبان رسیده ‌است.
وی با بیان اینکه با تولید علمی و پژوهشی و انتشار آثار علمی در مجلات و ترجمه در قلمروی آموزشی حوزه و دانشگاه، گام‌های بزرگی برداشته شده‌است، گفت: شورای توسعه قرآنی چند سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی و سندهایی در پشتوانه فعالیت‌های قرآنی کشور تدوین شد و موسسات گسترده مردمی قرآنی نیز بر همین اساس شکل گرفت.
اعرافی به تمایز مسابقات قرآن حوزه‌های علمیه با دیگر مسابقات قرآن، اشاره کرد و افزود: رسالت طلاب و اساتید حرکت در مسیر قرآن و تحقق اهداف رفیع این عرصه در افق‌های بازتر و عمیق‌تر است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: طلاب همیشه باید پیشاهنگ حرکت‌های قرآنی در محیط و شعاع حوزه‌های علمیه باشند و در این زمینه جامعه را نیز راهبری کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امروز 300 درس و کلاس و جلسه تفسیر قرآن در حوزه علمیه قم برگزار می‌شود، افزود: حرکت قرآنی در حوزه‌های علمیه رو به جلو، ولی ناکافی است.
آیت‌الله اعرافی، با اشاره به توجه حوزه به تجوید و قرائت قرآن، گفت: همه باید تمام تلاش خود را در این‌ راستا داشته‌ باشند که اگر ضعفی هم وجود دارد، برداشته شود.
وی به ضرورت آگاهی‌های اولیه و نخستین قرآنی داوطلبان برای ورود به حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: تجوید قرآن که در نماز نیز تجلی پیدا می‌کند، بسیار مهم و برطرف کردن ضعف‌های موجود در این زمینه لازم است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به ضرورت تقویت زبان عربی طلاب، تصریح کرد:  اکنون حوزه‌های ما در حد متوقع نیز با زبان عربی آشنا نیستند و اگر این روند ادامه پیدا کند، اتصال ما با جهان اسلام کم خواهد شد.
آیت‌الله اعرافی، فعالیت جدی بر حفظ موضوعی قرآن کریم را خواستار شد و گفت: طلاب باید در دوره عمومی آموزشی خود یک دوره تفسیری را مطالعه کنند.
وی در ادامه به جایگاه علمی و قرآنی المیزان در جهان اسلام اشاره کرد و ادامه داد: اکنون حوزه‌های علمیه باید به ظرفیتی برسد که تفاسیری در طراز المیزان در آن  نگاشته شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تلاش سال‌های اخیر مراکز حوزوی و جامعةالمصطفی(ص) در حوزه تفاسیر موضوعی پیرامون علوم انسانی و اجتماعی و سبک زندگی را یادآورشد و گفت: قرآن باید به متن زندگی مردم وارد شود.
آیت الله اعرافی با اشاره به توسعه دانش نامه‌ها و پروژه های جدید در عرصه قرآن پژوهی، اظهارکرد: ورود تفسیر به متن دروس خارج نیز ضروری است.
وی افزود: اخیرا، با همکاری نهادهایی چون اوقاف تلاش شد که با محوریت حوزه های علمیه و مشارکت نهادهای قرآنی و حوزوی مسابقات جامع قرآنی در عرصه روحانیت شیعه در جهان اسلام راه اندازی شود که امیدواریم این مسابقات مشترک به‌صورت جامع برگزار شود.
وی ادامه داد: برگزاری یک مسابقات عظیم قرآنی  با نگاه روحانیت در عرصه کلان بین‌المللی علاوه بر برگزاری 20 دوره مسابقه بین‌المللی قرآن در جامعة‌المصطفی(ص) نیز باید تحقق یابد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اسلام کهکشانی است که بر اساس قرآن تنظیم، تدوین و تدبیر شده است، بیان کرد: پیدایش تمدن اسلامی بر محور نص قرآنی بوده و همه تحولات نورانی بر اساس این سروش غیبی سامان یافته است.
وی، با اشاره به اینکه تمدن الهی در طول تاریخ از آدم تا حضرت خاتم(ص) بر اساس مصحف‌های الهی می‌چرخد و در این عرصه قرآن عالی ترین کتاب است، گفت: تمام مصحف‌های پیشین برگ‌هایی از معارف قرآن هستند و تمام حقایق الهی و آسمانی در آیینه قرآن متجلی شده است.
براساس این گزارش، در آئین اختتامیه این مسابقات، با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور از نفرات برتر این دوره از مسابقات تجلیل شد. 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فریدونی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۱۰:۰۳
0
0
سلام مسابقات جامعه المصطفی همین است و نیازی به کار جدید نیست میتوان با توسعه این مسابقات به اهداف آموزشی و ترویجی رسید ضمنا بلند کردن تابلو و شیعه شیعه کردن خلاف مشی امام راحل و دأب رهبری است سرایت این امر به قرآن اشکال را بیشتر میکند.
عالمی - مدرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۱۲:۲۲
0
0
زدن حرف های کلیشه ای و تکرار مکرر تا کی ؟؟!!!
پس کجاست آن نوآوری هایی که قرار بود.....................؟
پس حوزه آمد تا قدم بگذارد در قدمگاه اوقاف دیگر ؟
پس وای بر ما.
captcha