کد خبر: 3544076
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

توصیه‌های وزیری که رفت، امیدهای وزیری که آمد/ پول معلمان را پس می‌گیریم

گروه جامعه: در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و کنونی آموزش و پرورش، معاون اول رئیس‌جمهور قول داد پول صندوق ذخیریه فرهنگیان پس گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم تودیع علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش و معارفه فخرالدین دانش آشتیانی وزیر جدید آموزش و پرورش با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، حداد عادل، جمعی از نمایندگان مجلس و ... امروز دوشنبه 17 آبان ماه در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزارشد.

در این مراسم ابتدا، زرافشان، به نمایندگی از اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش از خدمات فانی طی سه سال وزارت بر آموزش و پرورش تشکر و ضمن تبریک انتخاب دانش آشتیانی به عنوان وزیر جدید، گفت: دولت یازدهم همانگونه که رئیس‌جمهور مطرح کرده‌اند کار خود را با انبوهی از مشکلات آغاز کرد که سهم بیشتری از این نابسامانی‌ها مرتبط به آموزش و پرورش بود.

وی به گزارش مجلس در خصوص نابسامانی‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش وزارت آموزش و پرورش باید تمام زیرساخت‌های سرمایه‌ای و توان مدیریتی خود را صرف اصلاح و مدیریت تغییرات ساختاری که انجام شده بود، می‌کرد و نمی‌توانست هیچ پیشرفتی ایجاد کند اما آقای فانی موفق شد تغییرات مثبتی ایجاد کند.

در ادامه این مراسم حافظی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز ضمن تشکر از همراهی فانی طی دوران وزارت خود با مجمع خیرین مدرسه‌ساز، گفت: اگر روزی ریاست دولت را بر عهده داشتم حتماً 50 درصد بودجه کشور را به این وزارتخانه اختصاص می‌دادم چرا که هر کشوری آموزش و پرورش موفقی داشته باشد کشور از سایر جهات نیز پیشرفت خواهدکرد.

وی با اشاره به رشد قابل توجه مشارکت خیرین در مدرسه‌سازی گفت: در دوران تحریم‌های اقتصادی نگران بودیم مشارکت مردم ضعیف شود اما ملت ایران نشان دادند که می‌دانند راه ارتقای کشور از مسیر ارتقای دانش کودکان این سرزمین می‌گذرد و در اسلام نیز مطرح شده است که فضیلت دانش برتر از فضیلت عبادت است.

علی‌اصغر فانی، وزیر پیشین آموزش و پرورش نیز در مراسم تودیع خود ضمن تشکر از تمامی همکاران خود در آموزش و پرورش، به مشکلات بسیار زیادی که هنگام قبول پست وزارت آموزش و پرورش با آن مواجه بوده اشاره کرد و گفت: اجرای نظام 3ـ3ـ6 خیلی بد آغاز شد و در حالی که تحول باید از پایه اول اغاز می‌شد از پایه ششم آغاز شد.

نمازخانه‌ها، انبارها، کتابخانه‌ها و ... به کلاس درس تبدیل شد

وی ادامه داد: این مسئله عوارض فراوانی داشت و ما با کمبود فضا و معلم مواجه شدیم به نحوی که 40 هزار نیروی انسانی کم داشتیم و نمازخانه‌ها، انبارها، کتابخانه‌ها و ... به کلاس درس تبدیل شد.

اجرای سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی

فانی عدم تعادل نیروی انسانی، به هم‌ریختگی جنسیتی، رشته‌ای و ...، تبعیض در حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت، افزایش ناچیر حقوق معلمان در مقابل افزایش شدید تورم، کسری بودجه و ... را از مشکلات اولین روزهای تصدی وزارت آموزش و پروش اعلام کرد و افزود: تلاش کردیم سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی در کشور اجرا شود. در دولت سابق معلمانی که مقابل وزارت آموزش و پرورش اعتراض کرده بودند با چماق‌هایی که در زیرزمین وزارت‌خانه بود ضرب و شتم شدند و چماقداران در وزارت‌خانه ناهار خوردند.

وزیر سابق آموزش و پرورش، به احصای 750 چالش وزارت آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: از همه مدیران که با دست خالی آموزش و پرورش را اداره کردند تشکر می‌کنم.

چاره‌ای غیر از توسعه مشارکت در آموزش و پرورش نداریم

وی در ادامه سخنان خود توصیه‌هایی برای آینده وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد و گفت: نهال توسعه مشارکت در آموزش و پرورش نیاز به مراقبت و تقویت دارد و چاره‌ای غیر از توسعه مشارکت در آموزش و پرورش نداریم.

فانی توصیه کرد: استمرار اجرای متوازن سند تحول به کمک نقشه راهی که آماده شده، استانداردسازی فضای آموزشی با توجه به اینکه اکنون یک سوم فضای آموزشی استاندارد نیست، توجه به سازماندهی منابع و افزایش انگیزه پرسنل و نیروی انسانی، از بین بردن فاصله دریافتی معلمان با سایر کارکنان دولت، توجه جدی به آسیب‌های اجتماعی و توجه به فضای مجازی مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش قرار داشته باشد.

نیازمند نوسازی همه‌جانیه در آموزش و پروش هستیم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه پذیرش مسئولیت در این برحه زمانی که یقیناً دولت با مشکلات اقتصادی و ... مواجه است نشان از همت و مسئولیت پذیری مدیران دارد، گفت: نیازمند نوسازی همه‌جانیه در آموزش و پروش هستیم.

وی ادامه داد: در مقطع کنونی باید بتوانیم پاسخ‌گوی نیاز عصر دانایی باشیم و بدانیم که هر پولی برای آموزش و پرورش هزینه می‌شود تبدیل به سرمایه‌گذاری برای آینده خواهدشد.

جهانگیری در ادامه سخنان خود به شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و مباحث مرتبط با آن اشاره کرد و گفت: با گذشت 20 سال از تأسیس این صندوق اکنون این صندوق به یک بنگاه اقتصادی بزرگ تبدیل شده است و بر چنین مجموعه اقتصادی باید فکر اقتصادی سازمان‌یافته‌ای حاکم باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید در اولین فرصت آسیب‌شناسی و حسابرسی دقیقی در خصوص این صندوق صورت گیرد، گفت: در ابتدای این دولت اعلام کردیم فساد سیستمی بدی در نظام شکل گرفته و در همه سطوح ورود پیدا کرده است. فرقی نمی‌کند فساد مرتبط با دولت قبل باشد یا دولت کنونی فساد فساد است و کسی که آلوده شده باید با وی برخورد شود.

ارائه لیست 575 نفره از کسانی که با زدوبند وام گرفته‌اند و نمی‌خواهند پس دهند

جهانگیری افزود: در بنگاه‌های زیرمجموعه صندوق تخلفاتی صورت گرفته است از جمله بانک سرمایه. اکنون معوقات بانک‌ها بالغ بر 100 هزار میلیارد است که عده‌ای از بانک‌ها، گرفته‌اند و پس نداده‌اند. البته این گروه دو دسته هستند عده‌ای اکثریت که فعالیت اقتصادی داشته‌اند اما به دلیل شرایط اقتصادی نتوانستند پول را پس دهند و عده‌ای که با زدو بند وام گرفته‌اند و نمی‌خواهند پس دهند. ما لیست 575 نفره‌ای را به قوه قضائیه از این افراد ارائه کرده‌ایم.

پول‌ها را از غلدرها پس می‌گیریم

وی در پایان سخنانش گفت: برخی وام گرفته‌اند و از روی غلدری نمی‌خواهند پس دهند اما تردید نکنید ما این پول‌ها را پس خواهیم گرفت. من به فرهنگیان اطمینان می‌دهم دولت، قوه قضائیه، وزارت آموزش و پروش و ... از حق آنها محافظت می‌کنند و نمی‌گذارند پولی از آنها زائل شود و پول صندوق ذخیره فرهنگیان هم برگردانده خواهدشد.

اهدای لوح تقدیر به فانی و اعطای حکم وزارت دانش آشتیانی ادامه بخش این مراسم بود.

در پایان مراسم نیز فخرالدین دانش‌آشتیانی با اشاره به اینکه می‌داند آموزش و پرورش در بخش‌های نیروی انسانی، ساماندهی، بودجه و ... مشکل دارد، گفت: من یاد گرفته‌ام اگر غرق این مسائل شویم این مشکلات همیشه هست و خواهدبود.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش گستردگی، پیچیدگی، درد مزمن و ... وجود دارد و همه از درون و بیرون به این وزارت‌خانه انتقاد دارند و نگاه انتقادی علیه همه چیز و از سوی همه است لذا ضرورت دارد تغییر اساسی به وجود بیاوریم.

دانش آشتیانی مشکل بزرگ نظام آموزش و پرورش را سیطره آموزش بر پرورش دانست و افزود: باید در تمام مقاطع مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

captcha