حسن وارسته، عضو هیئت بازبین بخش صحنهای سومین سوگواره نمایشی «خمسه» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: تعداد قابل توجهی از آثاری که در این بخش از سوگواره آنها را مورد ارزیابی قرار دادیم متأسفانه پرداختی سطحی و بدون تعمق به موضوعات مورد نظر سوگواره داشتند و جنبههای کلیشهای و شعاری در این آثار بیشتر مشهود بود.
وی ادامه داد: البته بخش دیگری از آثار متقاضی شرکت در این بخش از سوگواره هم از نظر محتوا و هم از نظر ساختار، نمایشهای قابل اعتنایی بودند که اتفاقاً با در نظر گرفتن توجه آنها به مسائل فنی و تکنیکی برای حضور در بخش نهایی این رویداد نمایشی انتخاب شدند.
وارسته با اشاره به اینکه سوگواره میتواند در قالب و ساختار اجرایی تولیدمحور برگزار شود، تصریح کرد: منظور از تولیدمحور بودن آن است که تمام فرایند تولید یک اثر نمایشی در دل این سوگواره رقم زده شود و در شکلی کارگاهی شاهد باشیم که پیرامون موضوع واحدی که مورد نظر سوگواره است، بحث و بررسی میان چند فعال نمایشی شکل گرفته و در پی آن شاهد شکوفایی استعدادهایی در همه زمینههای نمایشی اعم از نویسندگی، بازیگری و کارگردانی باشیم که قطعاً در روند کار کارگاهی قابلیت افراد بروز خواهد کرد.
فیلمنامهنویس مجموعه طنز تلویزیونی «پایتخت» در ادامه گفت: موضوع دیگری که باید «خمسه» خود را پایبند به آن کند این است که آثار نمایشی متقاضی شرکت در این سوگواره باید ناظر بر آداب و سنن و باورهای بومی مناطق مختلف کشور باشند و اینگونه نباشد که با استفاده از تعدادی نمایشنامه مشخص و شناخته شده که در حوزه ادبیات نمایشی دینی و مذهبی مشهور هستند بدون در نظر گرفتن اقلیم، شرایط اجتماعی و فرهنگی تنها این عزم و اراده وجود داشته باشد که اثری را به منظور ارائه تولید کنیم.
وی در پایان گفت: تصور میکنم تحقق چنین هدفی نیز باز به داشتن نگاه کارگاهی و تولیدمحور در جریان سوگواره بازمیگردد و سپس ستاد اجرایی سوگواره میتواند با اعزام کارشناسانی که افراد مستعد را در شهرهای گوناگون شناسایی میکنند، آنها را به کار نمایشی گمارده و از هر یک از آنها براساس قابلیت و استعداد، توقع انجام کاری را داشته باشند.
یادآور میشود، سومین سوگواره نمایشی «خمسه» از 20 آبان کار خود را به دبیری علیاصغر خسروی آغاز خواهد کرد.