مجاهدی بود که قدرش ناشناخته باقی ماند
کد خبر: 3544249
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸

مجاهدی بود که قدرش ناشناخته باقی ماند

کانون خبرنگاران نبأ: رییس پژوهشکده ادیب فقه جواهری گفت: آثار خوبی در مورد جناب سلمان نوشته شده است مانند «کتاب نفس‌الرحمان فی فضائل سلمان اثر میراز حسین نوری»، «سلمان فارسی استاندار مدائن اثر احمد صادقی اردستانی» و کتاب سلمان الفارسی، شیخ عبیدالله سبیتی؛ جناب سلمان (ره) دارای ابعاد شخصیتی گوناگونی است. وی عالم، صاحب تجربه، صحابی خاص رسول‌الله (ص)، راوی معارف، معلم، بصیر، مدیر و مدبر، عقل‌گرا و مجاهدی بود که قدرش ناشناخته باقی مانده است.



حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی حسینی کمال آبادی، ریاست پژوهشکده ادیب فقه جواهری در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به مناسبت ۸ صفر که وفات حضرت سلمان محمدی(ع) نامگذاری شده است به شخصیت این صحابه بزرگوار پرداخت.

چه شد سلمان فارسی، سلمان محمدی شد؟
استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: رسول خداوند(ص) در مواردی فراوان و به مناسبت‌هایی گوناگون فرموده‌اند: «سلمان منا اهل‌البیت» (بحار ج22 ص  326و 330و 331) و سلمان منی (فضائل خمسه ج1 ص 342).
وی ادامه داد: اما شأن بیان و مناسبت این سخن عمیق و جاودان در یکی از مصادیق خود به قرار ذیل است: روزی سلمان به مجلسی وارد شد که رسول خداوند(ص) در آن حضور داشت، افراد حاضر، سلمان را به خاطر کهنسالی و پیوند او با رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) احترام کردند و او را در صدر مجلس جای دادند. در آن حال عمر وارد مجلس گردید و با مشاهده سلمان در صدر مجلس، ناراحت شد و گفت: این مرد غیر عرب کیست که در میان ما اعراب در صدر مجلس نشسته است؟!
ریاست پژوهشکده ادیب فقه جواهری اضافه کرد: رسول خدا(ص) با شنیدن این ادعای مغرورانه و قومیت‌گرا نگران شدند و بر فراز منبر رفتند و خطبه‌ای کوتاه به قرار ذیل ایراد کردند:
این را بدانید که مردم از زمان حضرت آدم تاکنون مانند دندانه های شانه برابر و مساوی هستند، هیچ عربی بر غیر عربی و هیچ سرخ پوستی بر سیاه پوستی، برتری و فضیلت ندارد، مگر دارای تقوی و پرهیزگاری و روح خدابین باشد. سلمان در فضایل انسانی دریای بی پایان و گنجی تمام نشدنی است.
سلمان از خاندان نبوت است، از جویبار حکمت سیراب گشته و بدو برهان و معارف عطا شده است. (الاختصاص، ص 337).

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کمال‌آبادی در بحث ولایت‌پذیری جناب سلمان گفت: جناب سلمان(ره) در شرایط اسفبار بعد از ارتحال رسول مکرم خداوند(ص)، مردم را مورد خطاب قرار داد و با پیش بینی وضع دردناک و رقت بار آینده فریاد زد: أما والله خیث عدلتم بها عن أهل البیت نبیکم لیطمعن فیه الطلقاء (فتاوی سلمان، ص 102). به خداوند سوگند اگر با این گونه رفتار، از اهل‌بیت پیامبر(ص) عدول کنید و جدا شوید، طعمه «طلقا» قرار می‌گیرید و آزادشدگان پیغمبر (ص) در فتح مکه بر شما سلطه خواهند یافت.
وی ادامه داد: سلمان با بینش خاص خود در روزگار غربت ولایت پذیری خاص داشت.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: فردی از جناب سلمان پرسید که چرایی دوست داشتن علی (ع) را برگو؟ آن جناب در پاسخ فرمود: من أحب علیا فقد أحبنی و من أبغض علیا فقد ابغضنی (مناقب خوارزمی ص 30).

ویژگی سلمان؟
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کمال‌آبادی تشریح کرد: جناب سلمان (ره) دارای ابعاد شخصیتی گوناگونی است؛ وی عالم، صاحب تجربه، صحابی خاص رسول‌الله (ص) ، راوی معارف، معلم، بصیر، مدیر و مدبر، عقل گرا و مجاهدی بود که قدرش ناشناخته باقی مانده است.
ریاست پژوهشکده ادیب فقه جواهری در پایان یادآور شد: آثار خوبی در مورد جناب سلمان(ع) نوشته شده است مانند «کتاب نفس‌الرحمان فی فضائل سلمان اثر میراز حسین نوری»، «سلمان فارسی استاندار مدائن اثر احمد صادقی اردستانی» و سلمان الفارسی، شیخ عبیدالله سبیتی و...

علیرضا برومند

captcha