وی در بخش دوم سخنان خود برگزاری مراسم اربعین
را راهی برای تحول روحی و درونی فرد، وحدت درون مذهبی برای شیعیان، وحدت اسلامی
میان مسلمانان و وحدت فرا مذهبی
و فرا دینی بین همه مردم جهان عنوان و اظهار کرد: ما چندین
سال با عراق جنگ داشتیم و شهدای زیادی از ما و افراد زیادی از آنها کشته شدند و
خسارت به هر دو کشور وارد شد. این مسائل یک شبه از بین نمیرود اما اکنون صدام ساقط شده میتوان با کمک مراسم اربعین
همگرایی بین دو ملت ایران و عراق ایجاد کرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر اینکه اگر این همگرایی را روز به روز توسعه دهیم، سوریه بتواند مقاومت کند و به پیروزی نهایی برسد، تحولات لبنان، بحرین و یمن نیز به زودی به نتیجه برسد یک پتانسیل قوی در منطقه ایجاد و با حرکت اربعین میتوانید یک خاورمیانه جدید رقم بزنیم که به دنبال توسعه، رفاه اجتماعی، استفاده از منابع و ذخائر و به دنبال مقابله با ظلم و زورگویی سلطه طلبان در همه جای دنیا است.
ظرفیت اربعین بالاتر از صرف یک مراسم مذهبی است
وی تصریح کرد: ظرفیت اربعین بسیار بالاتر از آن است که صرفاً به آن به عنوان یک مراسم مذهبی نگاه شود. اکنون هدف ما، سخنوران و مداحان باید این باشد که شور مردمی را درستی مدیریت و به شعور تبدیل کنیم. اگر این کار محقق شود کار بزرگی است. وقتی این شعور در سطح خاورمیانه و بینالملل توسعه پیدا کند برکات زیادی در پی خواهدداشت.
حجتالاسلام قاضیعسکر در ادامه سخنان خود به پذیرایی خاص و بینظیر مردم عراق از زائران اربعین حسینی که در دنیا بینظیر است نیز اشاره و عنوان کرد: در این مسیر چیزهایی رخ میدهد که جز در فرهنگ اسلامی جای دیگری نیست مردم از همه جای دنیا به عراق میروند و عراقیها بدون اینکه آنها را بشناسند تمام خانه و زندگی خود را در اختیار آنها قرار میدهند و بدون چشم داشت از مردم پذیرایی میکنند. موکبداران با التماس از مردم میخواهند که بیایند و از پذیرایی آنها استفاده کنند. اگر روی این جلوهها کار شود و بتوان در تمام سال این از خودگذشتگی را نشان داد، میتوانیم جامعه و مردم را عوض کنیم.
با اربعین میتوان مشکلات اجتماعی از جمله پرخاشگری را کاهش داد
وی افزود: یکی از مشکلات مهم جامعه ما اکنون پرخاشگری است مردم بسیار پرخاشگر شدهاند و خیلی از این پرخاشگریها هم ریشه در اقدامات خود ما دارد وقتی مدام اخبار مربوط به اختلاسها، آسیبها، مشکلات و ... را مطرح و پشتوانه معنوی مردم را خراب میکنیم طبیعی است که افسردگی و پرخاشگری و ناراحتی به دنبال آن میآید؛ میتوان از فرهنگ اربعین برای رفع این آسیبها استفاده کرد.
هر کس حسینی باشد باید اینگونه باشد
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عنوان کرد: یکی از برکات اربعین میتواند این باشد که از خودگذشتگیهای اربعین را به کشور بیاوریم و به مردم یاد دهیم که هر کس حسینی است باید اینگونه باشد.
وی با اشاره به این مسئله مهم که نباید استفاده فرقهای از اربعین کرد و باید مراقب باشیم و جلوی افرادی که میخواهند مردم را از این سفر زده کنند را بگیریم، گفت: اگر شخصیتها بخواهند بیایند و یکی یکی خود را در اربعین معرفی کنند و طرفدارانشان هم اعلام کنند که ما طرفدار این و آن هستیم این جمعیت از هم میپاشد و از بین میرود بر همین اساس است. مقام معظم رهبری هم نسبت به این مسائل حساس و هشیار هستند به همین دلیل سال گذشته به من فرمودند که از طرف من به زائران بگو «از تصاویر من در راهپیمایی اربعین استفاده نشود».
قاضیعسکر تصریح کرد: این تصمیم شجاعانه و دقیق
مقام معظم رهبری در اربعین کارگشا بود. باید همین تصمیم و نگاه را به دیگران هم یاد
داد که اینجا بحث امام حسین(ع) و وحدت اسلامی است و نباید شعارهای اختلافی خود را
نشان دهد.
قبل از رفتن کتاب «آداب سفر و زیارت عتبات عالیت» را بخوانید
وی به زائرانی که عازم پیادهروی اربعین هستند توصیه کرد کتاب «آداب سفر و زیارت عتبات عالیات» را مطالعه و با آگاهی به این سفر بروند و افزود: جزواتی هم در مسیر به مردم ارائه میشود که اگر به این کتابها و جزوات توجه شود قطعاً مردم ما با دست پر باز میگردند. البته همین اکنون نیز نشانههای تغییر را در مردم میبینیم . در سالهای اول غفلت از نمازهای جماعت و اول وقت صورت میگرفت که این مسئله دستآویز دشمنان شده بود اما سال گذشته نمازهای جماعت باشکوه برگزار شد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به بهرهبرداری سیاسی معاندان از برخی مسائل مربتط با اربعین نیز اشاره کرد و گفت: اکنون هم اعلام میکنند که ایران میخواهد حج را در زاویه قرار دهد و به جای آن اربعین و زیارت عاشورا را جایگزین کند ما باید با قاطعیت اعلام کنیم که هیچ چیزی جای حج را نمیگیرد و زیارت امام حسین(ع) مستحبی است اما حج واجب است؛ باید جلوی آنچه مورد سوء استفاده قرار میگیرد را گرفت.
سبکهای عزاداری نامناسب و اشعار غلوآمیز ممنوع
وی تصریح کرد: باید از سبکهای عزاداری نامناسب و اشعار غلوآمیز فاصله گرفت و به شیوه صحیح روایتگری مردم را با واقعه عاشورا و فرهنگ صحیح زیارت آشنا کرد.
حجتالاسلام قاضی عسکر بخش پایانی سخنان خود را به تشریح نقش رسانهها در مراسم اربعین اختصاص داد و اظهار کرد: نقش مهم اول اطلاع رسانی درست و صحیح به زائران است. رسانهها نقش بسیار مهی در خصوص بصیرت افزایی و مقابله با خرافات و خرافه زدایی دارند. قبلاً در کشورمان هم شاهد برخی آسیبها و مشکلات در عزاداریها بودیم اما با فرهنگسازی رسانهای بسیاری از این مشکلات برطرف شد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر رسانهها باید هشیار باشند که در صورتی که اتفاقی رخ دهد سایر خبرگزاریها ممکن است بخواهند با شایعه سازی مردم را بترسانند اما ما میتوانیم به مردم اطلاع رسانی دقیقی کنیم. قدر مسلم فضای مجازی در این میان نقش مهمی دارد. در گذشته ارتباط مردم تا این حد آسان نبود و مردم با هم در ارتباط نبودند اما اکنون با تلفنهای همراه مدام اطلاع رسانیهای درست و غلط صورت میگیرد. سال گذشته زنجیرزنی با زنجیرهای تیغی مسیحیان به اسم عزاداری شیعیان در فضای مجازی مدام دست به دست میشد.
زائران عکس بگیرند و فضای مجازی را از عکسهای اربعین پر کنند
وی تصریح کرد: باید برای فضای مجازی حساب ویژه باز کنیم و برای سالهای آینده هم برنامهریزی دقیقی صورت گیرد. خود زائران میتوانند عکس بگیرند و فضای مجازی را پر کنند از تصاویر مربوط به این رویداد. سالهای قبل وقتی در موتورهای جستوجوگر عاشورا را جستوجو میکردی اولین عکسها مراسم قمهزنی بود اما اکنون به دلیل اینکه مردم حجم وسیعی از این عکسها را بارگذاری کردهاند تصاویر قمهزنی کمتر دیده میشود. هر کدام از زائران میتوانند خود یک رسانه باشند و هر کسی هر کجا جلوه زیبایی دید آن را ثبت و به تصویر بکشد.
قاضیعسکر انعکاس درست راهپیمایی اربعین به
جهانیان را موضوعی عنوان کرد که باید بر روی آن کار شود و افزود: هدف از این
راهپیمایی باید به مردم جهان گفته شود. انعکاس این مراسم به مردم دنیا باید بر
اساس فرهنگ آنها صورت گیرد یعنی در پاکستان و افغانستان یک نوع کار باید صورت گیرد
در اروپا یک نوع کار دیگر. اگر این کارها بتواند انجام شود تحولات بزرگی به وجود
میآید. آیا زیارت ما مقبول واقع شده است؟
از کجا بفهمیم؟
و پایان بخش این مصاحبه این سؤال بود که چگونه میتوان فهمید زیارت اربعین مقبول شده است؟ که حجتالاسلام قاضیعسکر عنوان کرد: در روایتهای ما آمده است که اگر کسی میخواهد بفهمد که زیارتش قبول شده یا نه به اعمال و رفتارش پس از زیارت نگاه کند اگر دید که تحولی در رفتارش ایجاد شده و با قبل از زیارت خود فرق کرده بفهمد که زیارتش قبول است ولی اگر تفاوتی با قبلش نداشته پس زیارتش در وی اثری نداشته و مقبول نشده است.
وی افزود: این روایت نشان میدهد که فلسفه زیارت همین تغییر و تحول است. کسی که توجه چندانی به نماز ندارد اما پس از زیارت و درک این مسئله که امام حسینی که به زیارت وی رفته بوده ظهر عاشورا در مقابل تیرهای دشمن نماز میخوانده، به نماز توجه میکند باید به وی گفت زیارت قبول کربلایی.