امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با سابقه درخشان در زمینه برگزاری جشنوارههای گوناگون تئاتر، فعالیت مثمر ثمری را تاکنون در مسیر اعتلای هنر نمایش به انجام رسانده است.
وی گفت: جشنوارههای تئاتری برگزار شده از سوی این سازمان از حیث تعداد بیسابقه بوده است و ژانرها و موضوعات گوناگونی را از تئاتر کودک و نوجوان تا تئاتر بانوان شامل میشود که تمامی این جشنوارهها در نهایت در قالب جشنواره بزرگی به نام جشنواره «تئاتر شهر» تجمیع شدند که تاکنون شاهد برگزاری پنج دوره از این جشنواره نیز بودهایم.
عبدالحسینی تصریح کرد: رویکرد مؤثر و بیسابقه هنرمندان تئاتر در جریان جشنواره «تئاتر شهر» و توجه آنها نسبت به پرداختن به موضوعات دینی و ارزشی موجب شد تا ستاد برگزاری جشنواره «تئاتر شهر»، بخشی تخصصی و مؤثر از این جشنواره را به این حوزه اختصاص دهد که تحت عنوان «تئاتر باران» حاوی آثار نمایشی با موضوعات دینی و ارزشی برگزار شد.
معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه گفت: قابلیت و ظرفیت این بخش از جشنواره «تئاتر شهر» و تنوع موضوعات مطرح شده در آن تا آنجا پیش رفت که تصمیم گرفته شد این بخش در قالب یک برنامه مستقل نمایشی به حیات خود ادامه دهد و لذا در نخستین سال سوگواره نمایشی «خمسه» به شکل منطقهای و در منطقه دو شهرداری تهران برگزار شد که ستاد اجرایی آن را فرهنگسرای ابنسینا هدایت میکرد اما در دومین دوره «خمسه» با تشکیل شورای سیاستگذاری گسترش پیدا کرد و بخشهایی همچون مدافعان حرم و اجرای نمایشهای آئینی و تعزیه نیز به آن افزوده شد.
وی افزود: به هر حال با شروع نسبتاً ایدهآل سوگواره «خمسه» و قوت و قدرتی که ستاد برگزاری آن در مبحث کارشناسی و مدیریت اجرایی آن تاکنون به خرج داده است، شاهد هستیم که «خمسه» با وجود عمر کوتاهی که دارد اما توانسته ظرفیت خوبی را در حوزه پرداختن به تئاتر دینی و ارزشی ایجاد نماید.
عبدالحسینی گفت: در شرایط کنونی با فرض تشکیل قالب و ظرفی مناسب در حوزه تئاتر دینی به نام سوگواره «خمسه» که به تثبیت هم رسیده است؛ شاید نیاز باشد که زین پس به تقویت زیرساختهای فنی این سوگواره توجه بیشتری نشان دهیم، پرداختن به محتوایی جذاب در تولید آثار نمایشی که شکاف میان مخاطب تئاتر با آثار دینی و ارزشی را تا اندازه زیادی ترمیم کند و همچنین ایجاد و یا بهسازی فضاهای استاندارد نمایشی که نگرانیها را برای فراهم آوردن یک محیط سلامت و ایدهآل برای مخاطبان به منظور تماشای آثار نمایشی مؤثر برطرف نماید.
وی در پایان تأکید کرد: البته «خمسه» تاکنون توانسته خود را فارغ از دغدغه فضای مناسب نمایشی در ابعاد دیگری به خوبی معرفی نماید و اشکالی همچون تئاتر میدانی را نیز مورد آزمایش از نظر میزان جذب مخاطب بیازماید که نمونه بارز آن تئاتر میدانی «دریادلان» بود که با موضوع شهدای غواص مخاطب قابل توجهی را به خود جلب کرد.
امیرسجاد دبیریان