به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد موسویدرچهای، روز گذشته 12 آذرماه با حضور قاریان بینالمللی و کشوری، حمیدرضا احمدیوفا، وحید نظریان، وحید خزایی و حبیب صداقت از ساعت 8 تا 15 در مسجد جامع المهدی(عج) واقع در فلکه اول دولتآباد با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار شد.
در این جلسه قرآن، حمیدرضا احمدیوفا، آیاتی از سوره مبارکه احزاب و وحید نظریان آیاتی از سوره مبارکه نجم، قمر، الحاقه، شمس، حمد را تلاوت کردند و یکی از بهیادماندنیترین تلاوتهای خود را خلق کردند.
در پایان حجتالاسلام والمسلمین موسویدرچهای به بیان نکاتی درباره کرسیهای تلاوت پرداخت و گفت: در کشوری که شاید بتوان گفت در حال حاضر بیشترین تعداد قاری قرآن را دارد، متأسفانه نسبت تعداد جلسات استماع و کرسیهای تلاوتش در مقایسه با جلسات مداحی و سخنرانی نسبت بسیار کمی است، شاید یک به صد باشد و چه بسا کمتر!
موسویدرچهای ادامه داد: ما باید به استماع تلاوت در طول ایام
سال عادت کنیم. چرا باید بسیاری از مساجد ما در طول سال به تنها یک شبی
با قرآن بسنده کنند؟ مسجدی که پیامبر(ص) در خصوصش فرمودهاند: «انما نصبت المساجد للقرآن» یعنی ساختمان مسجد، اساساً
برای قرآن بنا شده است، چرا نباید نوای جانبخش تلاوت قرآن بهصورت زنده هر روز و هر
شب در آن طنینانداز شود؟ شنیدن کلام خدا در طول ساعات مختلف شبانهروز آن هم در
خانه خدا چه ایرادی دارد که بعضیها در برابرش چوب خشک عمل به قرآن را در دست
گرفته و علم میکنند و آن را بر سر قرآنیان میکوبند؟ آیا استماع آیات الهی خودش به
تنهایی عمل به قرآن نیست؟ آیا خود حضرت باریتعالی در سوره مبارکه مزمل صراحتاً
نفرموده است که فاقرءوا ما تیسر من القرآن؟ آیا رهبر عزیزمان بارها ما را توصیه
نکردند به تشکیل جلساتی فقط برای استماع تلاوت قرآن؟ البته این را باور داریم که نباید در ظاهر تلاوت قرآن متوقف شویم، اما عشق به شنیدن کلام الله معنایش توقف در قرائت محض نیست!
موسویدرچهای با اشاره به اینکه واقعاً جای بسی تأسف است که برخی افراد بجای اینکه بیایند و از ایجاد و گسترش فضای تلاوت در میان مردم حمایت کنند، تصریح کرد: به طور مثال برخی افراد درباره برپایی جلسه احیای قرآنی شب عاشورا از ما حمایت کردند و برخی به ما خرده میگیرند و میگویند که این بدعت در دین است! البته بنده در جواب گفتم، اگر بدعت است چطور خود حضرت سیدالشهدا(ع) و اصحابشان پایهگذار این بدعت بودهاند؟! چرا که در شب عاشورا وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) همگان را به تلاوت قرآن تا صبح و گفتوگوی با خدا توصیه کردند و همه میدانند که در شب عاشورا آنچه که از خیام حسینی به گوش میرسید، جز نوای تلاوت قرآن و مناجات با خدا نبود. بیشک از بهترین اعمال شب عاشورا که بزرگان دین آنرا سفارش کردهاند بیدار ماندن و پرداختن به تلاوت قرآن است.
وی در ادامه بیان کرد: یا اخیراً دوباره عدهای آمدند و ایراد گرفتهاند که چرا زمان جلسات صبحهای جمعه شما اینقدر طولانی است و چرا اجازه میدهید برخی قاریان، طولانی تلاوت کنند؟ اولاً که جلسه ما صرفاً جلسه آموزشی نیست و در حقیقت کرسی تلاوت است و معتقدم کرسی تلاوت بهترین و مؤثرترین شیوه آموزش و پرورش قاری قرآن است، ثانیاً جلسه ما شامل دو بخش است به این صورت که بخش اول یعنی دو ساعت اول جلسه اختصاص به تدریس و آموزش دارد و علاقهمندان در سطوح مختلف میآیند تلاوت میکنند و نکات و راهنماییهای لازم به ایشان گفته میشود و بخش دوم و اصلی جلسه اختصاص دارد به کرسی تلاوت که زمان این بخش از جلسه بستگی به توانایی قاریان بزرگوار و اشتیاق مستمعین دارد و هرکس مایل است مینشیند و استفاده میکند و به لطف خدا و محبت دوستان غالباً هر هفته شاهد حضور تنی چند از قاریان برجسته و افتخارات کشورمان هستیم که بیهیچ تشریفات و دعوت قبلی خودشان خالصانه محبت میکنند تشریف میآورند و از تلاوتشان فیض میبریم.
موسویدرچهای درخصوص تلاوتهای یکساعته و بیشتر از آن بیان کرد: اگر بنا باشد امر رهبر عزیزمان را اجابت کنیم که فرمودند جلسهای باشد که قاری قرآن بیاید و یکساعت تلاوت کند خب چه جایی بهتر از جمع قاریان و مشتاقان استماع کلام وحی؟ این ما هستیم که باید در این امور پیشقدم شویم و مردم را به لذت این امر عادت دهیم. معتقدم اگر فضای تلاوت و استماع در میان قاریان و مردم ما گسترش یابد و فراگیر شود، مهمترین و مؤثرترین بستر آموزش مردم و پرورش قاریان مجلسی را ایجاد کردهایم. مگر قاریان مصری کجا پرورش پیدا کردهاند؟ در مصر از صبح تا شب، کرسیهای تلاوت برپاست. آنهم با تلاوتهای طولانی. هم در مساجدشان هم در مجالس ترحیمشان و هر جایی که بتوانند، برپا کنند. قاریان مصری همانند مداحان ما پای منبر پرورش پیدا کردهاند نه در پای سکوی مسابقات!
در ادامه تلاوتها و تصاویر این جلسه ارائه میشود.
وحید نظریان
احمدی وفا