به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست «بهرهمندی از ظرفیت جامعه قرآنی در پیادهروی اربعین» با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری بینالمللی، حسن محمدی، دبیر شورای راهبری فعالیتهای قرآنی اربعین و موجانی، مسئول اجرایی ستاد راهبردی فعالیتهای قرآنی اربعین روز گذشته، ۱۴ آذرماه در سالن اجتماعات خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
ظرفیتهای مغفولاحمد ابوالقاسمی، قاری بینالمللی کشورمان در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه احساس میشود از ظرفیت گروه کاروان نور به آن میزان که مورد انتظار بود استفاده نشد، گفت: علت آن این بود که گاهی کار به علت ازدحام و ... از عهده مسئولان شورای راهبری نیز خارج شده بود یا برخی موکبها که سال قبل در جایی مستقر بودند، امسال اصلاً حضور نداشتند.
کوتاه کردن فاصله بین دو محفل وی افزود: ما باید از قبل نفراتی را با عنوان کارپرداز محافل یا هر عنوان دیگر به عراق اعزام میکردیم تا تمامی هماهنگیهای لازم برای برگزاری محافل را انجام دهند. بنده شش تلاوت انجام دادم اما توانایی انجام حداقل 20 تلاوت در این مدت را داشتم. ما میتوانستیم در فاصلههای بسیار کوتاه از عمودهای مسیر پیادهروی، محافلی را برگزار کنیم، البته به این شرط که افرادی یک یا دو روز قبل از کاروان در مواکب حضور یافته و هماهنگیها را انجام میدانند.
این قاری بینالمللی کشورمان با تأکید بر اینکه باید مستندات تصویری از محافل سال گذشته تهیه میشد تا امسال مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: همین مستندات باعث میشد تا موکبها تمایل بیشتری برای اجرای محافل پیدا کنند. ما باید بسیار تلاش و هزینه کنیم تا بتوانیم در کشوری مانند اندونزی بین مردمی که چندان انگیزه هم ندارند تلاوت کوتاهی انجام دهیم، در حالی که در پیادهروی اربعین شاهد حضور جمع زیادی از اندونزیاییهایی هستیم که مشتاق شنیدن تلاوت قاریان هستند.
بهترین زمان و مکان برای اجرای محفل/ ظرفیت اجرای 5000 هزار محفلابوالقاسمی با اشاره به اینکه پیادهروی اربعین بهترین مکان و زمان برای اجرای محفل است، بیان کرد: حس و حالی که این سفر دارد پذیرش مسائل معنوی را دهها برابر میکند، حتی کسی که تا به حال به این سفر نرفته است آمادگی بسیار زیادی برای استماع قرآن و ... دارد. این ظرفیت با یک برنامهریزی قوی و تعداد قاریان زیادی که در کشور هم حضور دارند و توانمند هم هستند، میتواند منجر به برگزاری بیش از 5000 محفل قرآنی در پیادهروی اربعین شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی مواکب اعضای کاروان نور شخصاً از مسئول موکب درخواست میکردند تا اجازه تلاوت قرآن و برپایی محفل را بدهند، گفت: در یکی از محافل به حدی آمادگی و پذیرش تلاوت وجود داشت که از ما میخواستند تا زمان بسیار کوتاهی که به اذان مانده بود را تلاوت قرآن انجام دهیم. اگر فرد یا افرادی زودتر رفته بودند و هماهنگی لازم را انجام داده بودند در همان موکب میتوانستیم محفل باشکوهی را تدارک ببینیم.
خاطره عمود 285این قاری بینالمللی کشور اذعان کرد: در یکی دیگر از مواکب که در عمود 285 بود نیز حدس زدیم که پذیرش برگزاری محفل وجود دارد، زمانی که از مسئول موکب خواستیم تا مقدمات برپایی محفل را آماده کند ابتدا مقاومت کرد اما بعد از توضیحاتی که داده شد، محفل برگزار شد که به یک محفل بسیار ماندگار تبدیل شد. در همین محفل همه مستمعین گوشیهای خود را بیرون آورده بودند تا تلاوتها را ضبط کنند. حتی از این جالبتر این بود که بعد از اجرای محفل در مسجد امام علی(ع) در حال بازگشت بودیم که متوجه توزیع غذا شدیم، برخی از اعضای کاروان هوس آن غذا را کردند، در صف ایستادیم و تا نوبت ما بیاید تعدادی از اعضا شروع به خواندن تواشیح اسماءالحسنی کردند، در همان لحظه که این تواشیح توسط اعضا زمزمه میشد، جمعیت بسیار زیادی دور آنها جمع شده و مشغول فیلم گرفتن از این زمزمهها شدند. همه اینها گفته شد تا بگویم پذیرش چنین فعالیتهایی در این سفر معنوی بسیار بالاست.
تأکید بر تشکیل ایستگاههای ثابت ابوالقاسمی اظهار کرد: ما در پیادهروی اربعین میتوانیم پستهای ثابت داشته باشیم و اعضای کاروان را توجیه کنیم که برای تبلیغ به این سفر آمدهاند و نه زیارت، در عین حال قول یک زیارت را به آنها نیز بدهیم، اگر یک پست ثابت وجود داشته باشد، میتوانیم در طول یک روز دهها محفل را برگزار کنیم بدون اینکه اعضای کاروان خسته شوند. اگر اعضا قید پیادهروی را بزنند و بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند، اثرگذارتر خواهد بود. بارها اعضای کاروان به خاطر خستگی یا دقایقی دیر رسیدن محفل را از دست میدادند.
پراکندهشنویها را از بین ببریموی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: ما باید طرحی داشته باشیم که سیل جمعیت حاضر در اربعین از پراکندهشنوی نجات پیدا کنند، به عنوان مثال در طول این مسیر یک رادیو طراحی کنیم و هر چند عمود در میان یک بلندگو نصب کنیم تا تمام افرادی که در پیاهروی حضور دارند صدای تلاوتها را داشته باشند.
این قاری بینالمللی در ادامه با اشاره به نابسامانی در پخش صدا در زمان اربعین، افزود: اگر در هر مسیر و فاصله معینی برنامه خاصی را در نظر بگیریم هم از این نابسامانیهای صدایی کاسته میشود و هم اینکه زائران با برنامههای طی مسیر آشنا می شوند و بر اساس برنامه ها محل های استراحت خود را مشخص می کنند. باید این را مدنظر داشته باشیم که برای 20 میلیون زائر باید صدها نفر طراح و برنامه ریز داشته باشیم.
ابوالقاسمی عنوان کرد: ما می توانیم در کنداکتورهای شش ساعته و از طریق یک برنامه رادیویی ویژه اربعین نیز اقدام به برپایی محافل انس با قرآن کنیم، این کنداکتور میتواند شامل انواع و اقسام برنامهها از تلاوت تا تواشیح و سخنرانی و در زمانهای کوتاه باشد.
وی با اشاره به اجرای پنج تلاوت کوتاه در کنار ضریح حضرت علی(ع) و پخش بسیار زیاد آن از تلویزیون کشور عراق، گفت: این تلاوتها برای من یک افتخار است و تمام قاریان ما افتخاری بالاتر از این نخواهند داشت که برای زائران اربعین تلاوت قرآن داشته باشند، بر اساس همین ظرفیت است که میگویم باید در مدت زمان برپایی پیادهروی اربعین بالغ بر 5000 محفل انس با قرآن داشته باشیم.
استفاده از ظرفیت قاریان جوان در اربعین
این قاری بینالمللی کشورمان افزود: ظرفیت قاریانی هم که کمتر تلاوت دارند به کار گرفته شده و تلاوتهای آنها نیز دیده میشود. امیدارم در سالهای آینده شاهد حضور بیشتر قاریان و نیز امکانات در این پیادهروی باشیم.
برپایی محافل قرآنی 10 ساعته
ابوالقاسمی در ادامه با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا در سالهای آینده سکوها یا جایگاههای ثابتی برای کاروان نور داشته باشیم، گفت: محفل این نیست که عدهای ثابت شامل چند قاری و گروه تواشیح باشند. ما میتوانیم محافل 10 ساعته داشته باشیم که دائماً قاریان در حال تلاوت باشند.
توزیع آثار قاریان با امضای خود قاری به زائراناین قاری بینالمللی در ادامه عنوان کرد: اگر در اربعین و در محافلی که قاریان حضور دارند به همرات تلاوت هر کدام از اساتید لوح فشرده تلاوتهای همان اساتید را با امضای همان استاد توزیع کنیم، میتواند اثرگذاری بلندمدت داشته باشد، اگر مستمع تلاوت یک استاد را بشنود خواه ناخواه بعد از مدتی آن را فراموش خواهد کرد، اما اگر در همان لحظه لوح فشرده تلاوتهای همان استاد را به مستمعین اهدا کنیم تا سالهای سال در یاد همان فرد خواهد ماند و جذب مخاطب نیز صورت خواهد گرفت. اینکه مستمع یک تلاوت را یکبار بشنود یک روی قضیه است و اینکه دفعات بسیار زیاد مستمع باشد روی دیگر است که باید بر روی این موضوع دوم نیز فکر شود.
گزارش تصویری این نشست را
اینجا ببینید.