به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حدود چهار ماه پس از کودتای 28 مرداد سه دانشجو در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، دلیل شهادت آنها اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط ایران با بریتانیا بود. از آن پس دانشجویان کشور بیش از پیش در پیشبرد اهداف والای انقلاب تلاش کردند و به پاس خدمات آنها روز شهادت آن سه شهید دانشجو یعنی 16 آذر را به نام روز دانشجو قرار دادند.
دانشجویان همواره در سرنوشت کشور نقش مؤثری داشته و همواره خوش درخشیدهاند؛ پس از انقلاب اسلامی و تحمیل شدن جنگ به کشورمان بار دیگر عرصه برای جوانان باز شد و این بار نیز دانشجویان نشان دادند کارآمد و توانا هستند، در این دوران بیشترین ایدهها و فرماندهیها به دست جوانان دانشجو بود.
اثر دانشجویان در تعیین سرونشت ایرانسرتیپ دوم پاسدار محمد علی آسودی، مشاور فرهنگی ولی فقیه در سپاه در گفتوگو با
ایکنا در مورد نقشآفرینی دانشجویان در هشت سال دفاع مقدس پرداخت و میگوید: دانشجویان در دوران دفاع مقدس نقش بسیار بیبدیل و برجستهای داشتند. هم جوان و هم فرهیخته بودند، یعنی توانایی و قدرت تجزیه و تحلیل آنها بسیار بالا بود، از طرفی هم شور جوانی و از طرفی دیگر از ایمانی قوی برخوردار بودند و شاخص چهارم آنها روحیه انقلابی بود. این شاخصهها یعنی ایمان انقلابی، شور جوانی و داشتن قدرت تجزیه و تحلیل مسائل، موجب میشد که دانشجویانی که جبههها میآمدند زود رشد کنند و در هر گردان، تیپ و لشکر که بودند خوش بدرخشند و بتوانند نقشآفرینی کنند.
وی با بیان نمونهای از دلیران دانشجو ادامه میدهد: نمونه آن، شهید علمالهدی و دانشجویان خط امام که با او همراه بودند است، او عملیات مختلفی از جمله عملیات هویزه را مدیریت کرد که همچنان ما هنوز هم در اردوهای راهیان نور از عملیاتی که شهید علمالهدی و دانشجویان رقم زدند را مورد تقدیر قرار میدهیم.
جنگ تن به تانک و پیروزیآسودی از خاطرهای در مورد حضور مقام معظم رهبری در جبهه تعریف میکند و میگوید: حضرت مقام معظم رهبری قبل از عملیات هویزه در منطقه حضور داشتند و با نیروهای شهید علمالهدی که برای آغاز عملیات میرفتند دیدار کردند. حضرت آقا فرمودند: من اینها را دیدم و روحیهای که اینها داشتند و آموزشی که داشتند، آنها نیروهای عمل کننده بودند. بنابراین یک عملیات موفق بود، از طرف دیگر خیانتی که بنی صدر کرد این بود که بدون اطلاع یگان عمل کنند؛ یعنی دانشجویان، دستور به عقبنشینی به نیروهای پشتیبانی داد در حالی که بچهها در آن مناطق بودند. از سوی دیگر نیروهای بعثی عراقی ناجوانمردانه با تانکها به جنگ تنها آمده بودند و یک جنگ تن به تانک در صحرای هویزه رخ داد. در این وضعیت بچهها دو راه داشتند؛ یا فرار ذلیلانه که بنیصدر باعث آن بود که البته در فرار هم معلوم نبود که آیا موفق شوند همه نجات پیدا کنند یا اینکه با توکل برخدا عاشورایی دیکر بنا کنند و جانانه دفاع کنند و همه آنها شهید شوند و آنها ایستادند و مقاومت کردند. خود بعثیهای عراق هم از این مقاومت و ایستادگی این شهدا و این دانشجویان واقعاً متحیر شده بودند و میگفتند اینها چه روحیهای دارند.
وی با اشاره به جایگاه نظامی دانشجویان در دفاع مقدس به تشریح دلایل رشد دانشجویان در آن دوران میپردازد: میبینیم دانشجویانی که به جنگ میآمدند زود رشد میکنند و تا فرماندهی لشکر پیش میروند. شهید مهدی باکری و شهید زینالدین دانشجویانی بودند که به خاطر دفاع از انقلاب، کشور و مردمشان درس دانشگاه را رها کردند و به جبهه آمدند و فرماندهان عالی جنگ شدند و اکنون بهعنوان الگوهای صحنههای جبهه و مقاومت هستند. این دانشجویان به دلیل چند شاخصهای که بیان کردم توانستند زود رشد کنند و دیگر فرماندهان نیز اکثراً دانشجو بودند. اکثر این دانشجویان به عنوان نیروهای بسیجی به جبهه میآمدند، یعنی موظفی نبوده بلکه همه داوطلبانه به جبهه میآمدند و نقش برجستهای و ماندگاری در جبههها داشتند.
شهدای دانشجو؛ افتخار دانشجویان امروزوی به یکی از شهدای شاخص دانشجو اشاره میکند و ادامه میدهد: شهید باقری که شاخصترین و برجستهترین شهید دوران دفاع مقدس است از فرماندهان تأثیر گذار مؤسس اطلاعات دفاع مقدس بودند. ایشان نیز دانشجو بود و امروز واقعاً دانشجویان عزیز ما باید به خودشان ببالند و افتخار کنند که اکثر شهدا شاخص و برجسته، دانشجو هستند و واقعاً این شهدا را به عنوان تاج افتخار خودشان و به عنوان الگو باید حفظ کنند.
مشاور فرهنگی ولی فقیه در سپاه به خلاقیت دانشجویان در دفاع مقدس و ارزش آنها میپردازد و میگوید: در دوران دفاع مقدس هیچ یک از دانشجویان هیچ دانش نظامی نداشت و ما نیروهای مردمی بودیم که به جبهه رفتیم اما از آنجا که دانشجو ذهن سیالی دارید و قدرت شناخت و تجزیه و تحلیل او بالا است، قدرت یادگیری بالایی دارد و از خلاقیت برخوردار است. همین شهید حسن باقری یک دانشجو، خبرنگار و یک عکاس بود، ایشان دوره جنگ ندیده بود اما به دلیل قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت یادگیری و از طرف دیگر ایمان قوی، روحیه انقلابی، عاشق ولایت و امام(ره) بود و آن شور جوانی داشت و این شور باعث میشد که زود رشد کند و کاملاً برجسته شوند در سطوح مختلف و در رستههای مختلف در جبهه و پشت جبهه خوش بدرخشند.
حضور دانشجویان پشت جبههوی با اشاره به نقش دانشجویان در پشت جبههها بیان میکند: پشت جبهه نیز نیاز داشتیم تا نیروهای مورد نیاز جبههها را آماده میکردیم. چون نیروهای ما نیروی مردمی و بسیجی بودند برای جذب و اعزام نیرو (که در سرنوشت جنگ تاثیرگذار است) باز این دانشجویان بودند که به دلیل این شاخصههای که عرض شد اینجا خوش میدرخشیدند. شهدای بزرگی داریم که مثل شهید رجب بیگی، ایشان در جریان تسخیر لانه جاسوسی نقش برجستهای داشت. او برای تقویت جبهه و گرم نگاه داشتن دفاع مقدس دست به هر کاری میزد تا در جذب کمکهای مردمی، که شامل لباس، غذا، دارو، تسهیلات و... میشد تحت فشار نباشیم. در دفاع مقدس نیز ایشان حضور داشت و هر جا که نیاز بود نوحه سرایی میکرد. دانشجویان ما در دوران انقلاب در دفاع مقدس یا در دورانهای مختلف و برنامههای مختلف خوب درخشیدند، نقش آنها نقش بیبدیل بوده. من به عنوان برادر کوچک و یک رزمنده که هشت سال در دفاع مقدس حضور داشتم و در انقلاب نیز بودم، به دانشجویان توصیه میکنم تا برای حفظ، ارتقاء، تبیین و ترویج این ارزشها کار کنند. تاریخ سند پر افتخاری است که ماندگار خواهد بود.
شور و حال انقلاب در وجود دانشجویان امروزسردار آسودی در مورد دانشجویان امروز جامعه میگوید: به نظرم دانشجویان ما همان شور و حال و همان حس را دارند؛ یعنی هماکنون نیز در اقشار مختلف که بخواهیم بررسی کنیم روحیه انقلابی، ایمان و تدین در دانشجویان بیشتر است. در طول سال مناسبتهای مختلفی را داریم مانند حماسههای مانند 9 دی، محرم، صفر و اربعین داریم. میبینید که اکثراً حاضران جوان و بیشتر دانشجو هستند. قبلاً حماسههای این چنینی را نداشتیم، بنابر این جوان امروز اگر از جوان دوران دفاع مقدس بهتر نباشد کمتر نیست. اکنون دانشجویان ما از قدرت تجزیه و تحلیل بالاتری برخوردار هستند و آن قدرت علمی و تجزیه و تحلیل دانشجویان امروز نسبت به دانشجویان سال 60 خیلی بیشتر است و حتی نقشآفرینی آنها هم زیاد است. مطمئناً اگر خدایناکرده تهدیدی بخواهد انقلاب را تهدید کند امروز به مراتب بیشتر از دوران دفاع مقدس جوانان و بهویژه دانشجویان در صحنه میآیند و دفاع از تمامیت انقلاب است.
تشریح شاخصههای انقلابیگری برای دانشجویانوی ادامه میدهد: یکی از دلایلی که مقام معظم رهبری امسال در سالگرد رحلت حضرت امام(ره)، شاخصههای انقلابیگری را مطرح فرمودند؛ برای دفاع از جوانان و دفاع از دانشجویان بود. چون برخی از افراد تصور میکنند که ما پیشکسوتان فقط انقلابی هستیم، ما فقط میتوانیم انقلاب را بسازیم، در صورتی که آقا فرمودند هر کسی که این 5 شاخص را داشته باشد انقلابی است و گفتند واقعاً جوانان و دانشجویانی داریم که از انقلابیون پیشکسوت انقلابیتر و بصیرتر هستند و در صحنه درست عمل میکند.
آسودی در پایان با تأکید بر برتری دانشجویان امروز از دوران گذشته بیان میکند: ما این را باید پیوسته به رخ جوانها و دانشجویان بکشیم که شما واقعاً نسبت به جوانان قبل خیلی بهتر هستید. جوانان گذشته روحیه قوی و شجاعت قوی با آن پر کاری که در آن دوران جوانها و دانشجویان وقت نمیشناختند و 24 ساعته همه در حال تلاش و نبرد بودند. بنابر این هم این ویژگیهای شاخصههای مثبت را باید به رخ جوانها بکشیم و هم این که بگوییم شما برتر و بهتر هستید و این واقعیت است، تعارف نمیکنیم. خود دانشجویان نیز موظف هستند این ارثیه را حفظ کنند، اجازه ندهند که احیاناً کسانی بخواهند به آن خدشه وارد کند یا روحیه ضعف و ناامیدی، یأس را تزریق کنند، دشمنان چشم دیدن این موقعیت برتر دانشجویان و جوانان را ندارند و میخواهند آن را خراب کنند و خود دانشجویان برای حفظ و ارتقاء این موقعیت عالی و برتر باید تلاش کنند.
امیر صالحی