حجت الاسلام محمدرضا زائری، مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب «سرچشمه» در گفتوگو با
خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سوال که مهمترین شاخصههای رسانههای دینی و قرآنی چیست و چگونه میتوان در این عرصه موفق بود، گفت: هر رسانهای که موضوع دینی و قرآن را انعکاس دهد، رسانه دینی معرفی میشود، اما میزان تاثیرگذاری هرکدام از این رسانهها بر مخاطب عام و خاص بر نحوه ارائه مطلب و نوع محتوای تولید شده بستگی دارد.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از قالبهای مختلف خبر در رسانههای دینی و قرآنی گفت: متأسفانه بسیاری از رسانهها و نشریات داخلی تخصصی این حوزه از سادهترین قالب خبری که مصاحبه و گفتوگو است، استفاده میکنند در حالی که قالبهای خبری متنوع و جذابتری ازجمله گزارشنویسی، عکس نوشت و مستند کوتاه هم وجود دارد که میتواند تاثیر بسیاری بر مخاطب بگذارد.
مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب ادامه داد: امروز نشریات، پایگاهها و مجلاتی داریم که از ابتدا تا انتهای آن به موضوعات صرفا تخصصی قرآنی میپردازند که بسیاری از این موضوعات به درد عموم نمیخورد و نمیتواند مخاطب عام را جذب کند، لذا کسی که موضوعات صرفا تخصصی در حوزههای قرآنی میخواهد باید به سراغ فصلنامهها و مجلات تخصصی برود.
زائری تصریح کرد: رسانه عمومی و تخصصی تعریف مشخص خود را دارد؛ اما اینکه یک رسانه تخصصی نتواند مخاطب عام داشته باشد، یک آسیب است. رسانههای دینی و قرآنی باید به نوعی فعالیت کنند که موضوعات جذاب روز را با نگاه قرآن و دین به خبر و قالبهای خبری تبدیل کنند.
وی در ادامه گفت: امروز جغرافیای قرآن و موضوعات میان رشتهای قرآن از موضوعاتی است که برای جامعه عام بسیار جذاب است. معمولا موضوعات میان رشتهای در بین مردم جذابیت خاصی دارد چراکه رابطه قرآن و موضوعات روز را بررسی، مشخص و معرفی میکند.
مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب با اشاره به مثالی افزود: قرآن در مسائل طبابت و پزشکی موضوعات جذابی را مطرح کرده است که هرکدام میتواند برای عموم جامعه جذاب باشد. همچنین موضوعاتی که اخیرا در مورد کورش مطرح شد که آیا کورش همان ذوالقرنینی است که در قرآن به آن اشاره شده به عنوان یک موضوع قرآنی است که جز جذابترین موضوع روز با میانگین جذابیت بالا است و میتواند مخاطبان بسیاری را جذب کند. سرنوشت اصحاب کهف و غار معروف آنها و اینکه کهف کجا بوده و آیا واقعا در عمان یا اردن است از داستانهای قرآنی جذاب است که میتوان به آنها پرداخت.
مدیرعامل مجموعه فرهنگی سرچشمه با اشاره به مهمترین شاخصههای رسانهها و خبرگزاری قرآنی و دینی بیان کرد: رسانههای دینی و قرآنی باید توجه کنند محتوای رسانهای که مضمون آن به شکل
مستقیم برگرفته از آیات قرآن و متون دین است یک خبر تخصصی است. داشتن نگارش مناسب خبر، قلم جذاب و پرداختن به موضوعات مهم روز از نگاه دین و قرآن مهمترین شاخصههای رسانهها و خبرگزاری قرآنی و دینی است.