انتشار ویژه‌نامه «صحیفه» با محوریت معرفی علم رسم‌المصحف
کد خبر: 3557022
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶

انتشار ویژه‌نامه «صحیفه» با محوریت معرفی علم رسم‌المصحف

گروه ادب: «صحیفه» عنوان ویژه‌نامه مرکز طبع و نشر قرآن است که آشنایی با علم رسم‌المصحف محوریت موضوعات آن را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «صحیفه» عنوان ویژه‌نامه تخصصی مرکز طبع و نشر قرآن است که در حوزه‌های معارف، کتابت و‌ چاپ و نشر قرآن کریم منتشر شده است. آشنایی با علم رسم‌المصحف شامل تعریف این علم و تاریخچه و قواعد آن از جمله موضوعات مطرح شده در این اثر است.

همچنین نشست‌های علمی مرکز طبع و نشر قرآن از دیگر موضوعاتی است که در این ویژه‌نامه مطرح شده. مقالات ارائه شده در حوزه رسم و ضبط در نشست بین‌المللی سال 91 از جمله موضوعات طرح شده است که ملاک‌های اعتبار و انتخاب وجه در رسم کلمات قرآن به قلم کریم دولتی یکی از مقالات ارائه شده به شمار می‌رود.

تاریخچه نشست‌ها و مهمترین مباحث مطرح شده در نشست‌ها از موضوعات مطرح شده به شمار می‌رود. از دیگر مقالات می‌توان به نگارش کلمات در مصاحف بریل و مصاحف ویژه کودکان به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور و مرتضی توکلی اشاره کرد.

شیوه‌های علامت‌گذاری واژگان قرآن کریم؛ بررسی تطبیقی شیوه‌های مصری، ترکی، هندی، ایرانی و مغربی به قلم سیدمهدی سیف نیز از دیگر موضوعات طرح شده در این ویژه‌نامه است. همچنین مقاله نقد و بررسی اخبار وارده درباره رسم‌الخط قرآن نیز به قلم قاسم بستانی ارائه شده است.

در بخش چهارم این ویژه‌نامه،‌ محصولات مرکز طبع و نشر قرآن از جمله محصولات پژوهشی،‌ معرفی پایگاه اینترنتی مرکز طبع و نشر قرآن معرفی شده‌اند. قرآن به همراه توضیحات تفسیری از جمله محصولات پژوهشی است که برای سه قشر عموم، دانش‌آموزان و دانشجویان با پنج ترجمه از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی،‌ آیت‌الله مشکینی،‌ زنده‌یاد محمدمهدی فولادوند و دو ترجمه از محققان مرکز طبع نشر ارائه شده است.

قرآن با ترجمه لغوی و آثاری چون منج مصحف جمهوری اسلامی ایران در رسم و ضبط و وقف و ابتدا،‌ پژوهشی در رسم‌المصحف، تقسیمات قرآنی و سور مکی و مدنی،‌ آموزش روخوانی و سجده‌های تلاوت از دیگر محصولات این مرکز در قالب پژوهش‌های مرکز با موضوعات علوم قرآنی مرتبط با مصحف است.

captcha