قابلیت خانواده مذهبی در فضاهای چالش محور بیشتر است
کد خبر: 3557476
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
استاد دانشگاه هاروارد؛

قابلیت خانواده مذهبی در فضاهای چالش محور بیشتر است

گروه معارف: دکتر محسن فاطمی با بیان اینکه خانواده برخوردار از فرهنگ مذهبی قابلیت و توانایی حضور در فضاهای چالش محور را بیشتر خواهد داشت، گفت: نیاز جامعه امروز ما فهم دقیق علمی از منابع جدید و بیرونی و بومی کردن آن در فضای درونی و توجه به فضای آمیخته با فرهنگ دینی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، دکتر سید محسن فاطمی، استاد دانشگاه هاروارد در کنگره بین‌المللی «روانشناسی خانواده در بستر ارزش‌های دینی و فرهنگی» در نخستین روز این کنگره که امروز چهارشنبه 8 دی‌ماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد،‌ اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در مدل ABC X خانواده‌ای که استرس را خارج از کنترل درک کرده‌اند، آسیب‌های بیشتری را تجربه می‌کنند.

فاطمی با بیان اینکه در خانواده مبتنی بر فرهنگ دینی و فرهنگ اصیل می‌توان جاذبه‌ها را بالا برد، گفت: بر اساس فرموده پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) همسران در منزل باید به زیباترین و وجیه‌ترین حالت در مقابل یکدیگر ظاهر شوند. توجه به نظافت و جاذبه‌های ظاهری نقش اساسی را در افزایش حضور دارند.

استاد دانشگاه هاروارد با اشاره به حدیث حضرت زهرا(س) مبنی بر اینکه «اعضای خانواده در کنار هم و بر سفره غذا با محبت به هم نگاه کنند»، گفت: این عامل خارجی به این می‌پردازد که اگر خانواده از سرمایه‌های حضورمحور برخوردار باشند می‌توانند برای اتصال عاطفی از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه عناصر دینی به همراهی فرهنگ اصیل نه به معنای همراهی با سالوس باعث افزایش و آرامش می‌شود، گفت: در خانواده حضور محور که به تمناهای عاطفی یکدیگر توجه می‌کنند اتصال عاطفی بیشتر است. بستر فرهنگ مذهبی در خانواده باعث افزایش همیاری و همکاری می‌شود. در خانواده‌هایی که یک نفر دچار بیماری مهلک می‌شود فضای همیاری و هکاری بیشتری حاکم است. سرمایه‌هایی که در خانواده وجود دارد و آمیخته با فرهنگ و ارزش‌های مذهبی است قابلیت انسان‌ها را در فضاهای دانش‌محور ارتقا می‌دهد. چنین انسان‌هایی از ابتکار عمل برخوردارند.

فاطمی با بیان اینکه افزایش جاذبه در خانواده می‌تواند در کنار پدیده حضور عمیقانه استفاده شود،‌ گفت: در خانواده مبتنی بر فرهنگ دینی و فرهنگ اصیل ما، کاتالیزورهایی استفاده می شود که باعث افزایش جاذبه و حضور می شود. بی‌توجهی به فضای کلامی و رفع جاذبه‌ها باعث افزایش استرس می‌‌شود. آموزش حضور جامع‌الاطراف در خانواده باید بیشتر شود.

وی گفت: خانواده ها به هر میزان از سرمایه های حضورمحور برخوردار باشند می توانند از آن برای اتصال عاطفی استفاده کنند. ستیزه جویی عاطفی باعث می شود که پل میان خانواده شکسته شود. عنصر فرهنگی در این مدل به این می پردازد که تا چه اندازه می توانیم از بسترهای فرهنگی و دینی برای ایجاد این حضور استفاده کنیم. از 1982 تا 2002 و بعد از آن تا سال 2007 روی سرمایه های بیرونی خانواده در بسترهای فرهنگی و مذهبی تحقیق شده که چه بسترهایی می تواند در چالشها و در رفع انفصال عاطفی نقش آفرینی کند، یکی از مهمترین بسترهایی که در اینجا از عمده ترین نقش برخوردار است بستر فرهنگ مذهبی است. در فرهنگ مذهبی ما تغییر نگرش و رفتار به واسطه حضور پویا باعث می شود که تعاملات همسران براساس جاذبه های مبتنی بر آرامش محوری و ابتکار عمل همراه شود و همسران به هر میزان که از خلاقیت بالا به واسطه فرهنگ مذهبی برخوردار هستند از قدرت تصمیمیم گیری بالاتری برخوردارند، به طور مثال پیامبر(ص) وقتی برای نماز شب برمیخاستند اگر همسرشان بیدار بود ابتدا با او گفتگو می کزدند.

استاد دانشگاه هاروارد عنوان کرد: با وجود سرمایه هایی در خانواده که با فرهنگ مذهبی و فرهنگ اصیل توام باشد قابلیت انسانها در فضاهای چالش محور بیشتر خواهد بود. نیاز جامعه امروز ما فهم دقیق علمی از منابع جدید و بیرونی و بومی کردن آن در فضای درونی و توجه به فضای آمیخته با فرهنگ دینی ما است که می تواند از استحکام برخوردار باشد.

وی با اشاره به پیشنهاد دکتر افروز مبنی بر تشکیل وزارت خانواده بیان کرد: باید به این موضوع توجه داشت که وزارت خانواده را به عنوان یک عامل اساسی در برنامه ریزی و اجرا تا چه اندازه می تواند در چالش حوزه های گوناگون اثرگذار باشد.

captcha