کد خبر: 3559344
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱

‌کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» زنگ تفریح یا بحث تخصصی

‌‌گروه جامعه: محقق و فعال حوزه رسانه با انتقاد از کتاب تفکر و سواد‌رسانه‌ای، که در پایه دهم تدریس می‌شود، گفت: عجله در نگارش، بی‌دقتی در تشریح بحث‌ها، سخت‌نگاری مطالب، تاکید بیش‌از حد بر جنبه‌های منفی رسانه و نبود پیش‌زمینه فکری و تحصیلی در میان دانش‌آموزان باعث شده که بحثی تخصصی تبدیل به زنگ تفریح دانش‌آموزان شود.

‌‌‌‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی شاکر، محقق و فعال حوزه رسانه امروز سه شنبه در نشست تخصصی ‌«سواد رسانه‌ای در گذر تاریخ ایران دیروز، امروز، فردا» با نقد کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای که در پایه دهم تدریس می‌شود، اظهار کرد: بر این کتاب انتقادات بسیاری شده است. اولین انتقاد این است که نویسندگان ‌کتاب جزو اساتید و پژوهشگران ارتباطات نبودند و در نگارش آن عجله بسیاری داشته‌اند.

شاکر ادامه داد: متاسفانه درس‌های کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای سیر منطقی ندارند و فاقد انسجام هستند. این کتاب می‌گوید رسانه‌های خارجی بد هستند و هیچ نقدی بر رسانه‌های داخلی در این کتاب وجود ندارد. این کتاب بدون توجه به پیش نیاز ارتباطات انسانی نوشته شده و عده‌ای در پاسخ به نقدهای وارد بر کتاب گفته‌اند، انتشار این کتاب با همه ‌کاستی‌هایش اتفاق بزرگی است.

‌وی افزود: جایگزین شدن رسانه‌ستیزی با سواد رسانه‌ای، اشکال و تناقض‌های علمی، سخت فهم و تخصصی بودن مباحث ‌از دیگر نقد‌ها موجود در این کتاب است، اما سوال این است که مخاطب این کتاب چه کسی است و آیا بچه‌ای که در بالا شهر تهران درس می‌خواند و یا بچه‌ای که در روستایی دورافتاده به مدرسه می‌رود قابلیت درک این مطالب را دارد.

این محقق حوزه رسانه با بیان اینکه سواد رسانه‌ای به ما می‌گوید با دقت و انتقادی نگاه کن، تصریح کرد: کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای 120 عکس دارد که 81 عکس موجود در آن مرتبط با رسانه و 46 عکس، عکس‌های رسانه هراس هستند. در این کتاب بیش از هرچیزی تذکر داده شده که دنیا وحشتناک شده و رسانه‌ها به ما دروغ می‌گویند.

وی ادامه داد: در این کتاب به مخاطب القا می‌کند که رسانه‌ها باعث جنگ، ‌فربه شدن و دوری از خانواده و تنبلی شده‌اند. ادبیات متن‌های این کتاب رسانه هراسانه است. این کتاب مخاطب را از رسانه می‌ترساند و به او می‌گوید مواظب باش که رسانه وسیله‌ای است که تو را از راه به در می‌کند.

شاکر با اشاره به اینکه در این کتاب، تعریف رسانه به صورت نادرست بیان شده است، افزود: تعریفی که در این کتاب آمده است ‌رسانه را ابزاری دانسته که معنا را انتقال می‌دهد، اما معنای واقعی رسانه این نیست و می‌بینیم که تعریف درستی از رسانه در این کتاب ارایه نشده است.

این پژوهشگر حوزه رسانه در ادامه گفت: در این کتاب از بچه‌ها سوال شده که دنیای آینده رسانه چه مزایا و معایبی دارد و جالب اینجاست که اساتید حوزه رسانه هنوز نمی‌توانند به این سوال پاسخ دهند. فیلم آموزشی که همراه کتاب است نیز غیربومی و دوبله نشده است که در آن رسانه‌هراسی دیده می‌شود.

‌وی در پایان یادآور شد: عجله در نگارش این کتاب، بی‌دقتی در تشریح بحث‌ها، سخت‌نگاری مطالب، تاکید بیش‌از حد بر جنبه‌های منفی رسانه و نبود پیش‌زمینه فکری و تحصیلی در میان دانش‌آموزان باعث شده که بحثی تخصصی تبدیل به زنگ تفریح دانش‌آموزان شود.

captcha