جشنواره ملی آیات در سمنان برگزار می‌شود
کد خبر: 3560591
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
اردیبهشت‌ماه 96؛

جشنواره ملی آیات در سمنان برگزار می‌شود

گروه فرهنگی: جانشین دبیر جشنواره ملی آیات و مسئول امور فرهنگی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برگزاری جشنواره ملی آیات در بخش هنرهای تجسمی و صنایع دستی، فلزی و سفالی به میزبانی سمنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، مجتبی نورمحمدی، مسئول امور فرهنگی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی این اداره کل امروز 19 دی از اعلان فراخوان این جشنواره سراسری خبر داد و اظهار کرد: جشنواره ملی آیات اردیبهشت‌ماه سال ٩٦ در سمنان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه این جشنواره با هدف معرفی و شناخت صنایع‌دستی مرتبط با مضامین قرآنی، آگاهی دادن به جامعه مخاطب در خصوص ارزش‌ها و تاریخ ملی هنرهای سنتی ایرانی برگزار می شود گفت: ایده‌سازی و ایده‌یابی نسل جوان برای خلق آثارجدید، امکان تعامل بین جامعه علمی و هنری و نسل قدیم و جدید با محوریت نقش مضامین قرآنی در بروز خلاقیت‌های جدید هنری، جلوه‌های موضوعات قرآنی در صنایع چوبی، فلزی و سرامیکی و تعامل جامعه هنری و خلق آثار جدید در حوزه قرآن از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
نورمحمدی با اشاره به بخش‌های مختلف پیش‌بینی شده افزود: این جشنواره در بخش‌های صنایع چوبی نظیر منبت، معرق، مشبک،تندیس اسماء الحسنی و ...، صنایع‌دستی فلزی شامل قلم‌زنی، مشبک فلز و ...، صنایع‌دستی سفالی سرامیکی از جمله ظروف سفالی، کاشی هفت رنگ، معرق و ... برگزار می‌شود.
وی شرکت در این جشنواره را برای عموم آزاد برشمرد و گفت: برپایی نمایشگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، برپایی کارگاه‌های آموزشی، ارائه محصولات صنایع دستی قرآنی از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره است.
جانشین دبیر جشنواره ملی آیات با اشاره به اینکه این جشنواره با دو موضوع عمومی و ویژه برگزار می‌شود ادامه داد: آثار ارائه شده باید از لحاظ محتوا و قالب ضمن حفظ اصول زیبایی‌شناسی از پویایی و نوآوری برخوردار باشند.
وی حداکثر آثار ارائه شده از هر هنرمند را سه اثر اعلام کرد و افزود: انتخاب آثار در دو مرحله بررسی تصویر اثر بازبینی توسط هئیت انتخاب و اصل اثر توسط هئیت داوران انجام می‌شود.
نورمحمدی مهلت دریافت تصویر آثار را تا دهم اسفند و داوری مرحله اول را ١٤ اسفندماه امسال دانست و گفت: زمان اعلام نتایج آثار راه یافته به نمایشگاه ١٦ اسفند ماه خواهد بود.
وی با بیان اینکه آیین افتتاحیه نمایشگاه این جشنواره یکم و اختتامیه جشنواره  ١٥ اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود به جوایز نقدی این جشنواره اشاره کرد و  متذکر شد: جوایز نفرات اول در سه بخش جشنواره ٣٠ میلیون ریال، نفرات دوم ٢٠ میلیون ریال، نفرات سوم ٢٠ میلیون ریال و جایزه ویژه برای موضوع ویژه جشنواره ٢٠ میلیون ریال است.
captcha