منیژه آرمین، نویسنده و دبیر نهمین جشنواره داستان انقلاب در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره چرایی جوان بودن سن این جشنواره با وجود گذشت حدود چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در گذشته جشنوارههایی در حوزه دفاع مقدس و یا به طور مشخص جوایزی مانند شهید غنیپور سبب شد که داستان انقلاب مورد غفلت قرار گیرد و این جشنواره نیز از سوی مرحوم امیرحسین فردی پیشنهاد و راهاندازی شد.
وی درباره جریان داستان انقلاب اسلامی و فراز و فرودهای آن افزود: در حال حاضر جریان داستان انقلاب اسلامی رو به رشد بوده و به هیچوجه رو به تنزل و افت نیست و تغییرات خوبی طی چند سال اخیر در این حوزه رخ داده و داستانهای انقلاب خوبی را از نویسندگان شاهد بودهایم که این نشانگر روند رو به رشد و تکامل داستان انقلاب است.
آرمین در ادامه عنوان کرد: در این داستانها نویسندگان نگاهها و رویکردهای متفاوتی را مطرح کردهاند و غالب آنها به وقایع پیروزی انقلاب اشاره کردهاند.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در حوزه پژوهشهای داستان انقلاب با ضعف مواجه هستیم، بیان کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که کشور ما در پژوهش در همه حوزهها با ضعف مواجه هست؛ به عنوان مثال در جایزه جلال آل احمد امسال، هیچ اثری در حوزه نقد ادبی انتخاب نشد و این ضعف ناشی از این است که جایگاه مناسبی برای این موضوع در کشورمان وجود ندارد و از اینرو نویسندگان و پژوهشگران به آن رغبت نشان نمیدهند.
این نویسنده عنوان کرد: نوشتن همواره با دردسرهایی همراه است و داستاننویسی خود نیازمند کار پژوهشی است و موارد ناشناختهای در آن وجود دارد که نویسنده باید به دنبال آن برود و از اینرو به نظرم سخت بودن کار پژوهشی مانع ورود پژوهشگران به این عرصه نیست، بلکه آموزش درستی در این حوزه وجود ندارد و این کار باید در دانشگاهها شکل گیرد، اما توجهی به آن نمیشود.
وی در ادامه درباره دلایل کم بودن اقتباس ادبی از داستانهای انقلاب گفت: این موضوع را باید از سینماگران سؤال کنید، اما با توجه به اینکه برخی دلیل آن را در ضعف داستان میدانند، به نظرم این موضوع درست نیست؛ چرا که فیلمهایی که در رابطه با انقلاب ساخته میشود، موضوعات تکراری بوده و اغلب هم از کتابها اقتباس نکردهاند و در مجموع ورود داستان به حوزه فیلم با تنگنظریهایی از سوی سینماگران مواجه است و کارگردان ترجیح میدهد نویسنده نیز در مجموعه هنرمندان باشد، به همین دلیل این تنگنظریها سبب شده فیلمهای این حوزه اغلب تکراری و با طرحهای ضعیف همراه باشد.