قاری نوظهور مصر را بشناسیم/ عاشق سبک شحات انورم + تلاوت
کد خبر: 3569148
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴

قاری نوظهور مصر را بشناسیم/ عاشق سبک شحات انورم + تلاوت

گروه بین‌الملل: شیخ اشرف الطایش در سال 1994 در روستای «ناهیا»ی استان «جیره» مصر متولد شد، وی اکنون 23 سال دارد و از قاریان نوظهور این کشور است.

قاری نوظهور مصر را بشناسیم/ عاشق سبک شحات انورم + تلاوت
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پایگاه خبری «المصریون» با معرفی شیخ اشرف الطایش، وی را این گونه توصیف کرده است: اشرف الطایش یکی از قاریان صاحب صوت‌ زیبا در مصر است که در جوانی توانسته با صدای خوش، دل‌ها را قبل از دیده‌ها مغلوب و مجذوب خود کند.
الطایش در عنفوان جوانی موفقیت‌های زیادی کسب کرده و نامش در فهرست بهترین قاریان مصر خودنمایی می‌کند.
شیخ اشرف الطایش در 23 سالگی با وجود زندگی در روستایی کوچک توانسته است موفقیتی بزرگ کسب و نام خود را در فهرست 50 قاری برگزیده وزارت اوقاف مصر برای قرائت در مناسبت‌های مهم ثبت کند.
المصریون برای آشنایی بیشتر با الطایش گفت‌و‌گویی با وی انجام داده است که از نظر می‌گذرد:
المصریون: ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چگونه با قرآن مأنوس شدید؟
ـ خدا را شکر من در خانواده‌ای قرآنی پرورش یافتم و پدرم شیخ «یحیی الطایش»، مدرس قرآن الازهر و قاری مسجد «الکواکبی» در منطقه «العجوزه» مصر بود. پدربزرگم شیخ «محمد الطایش» هم شیخ القراء جیزه لقب گرفت و همه عموهایم هم حافظ قرآن بودند.
در سال 1994 در روستای «ناهیا»ی استان جیزه متولد شدم و چهار ساله بودم که پدرم مرا برای حضور در مکتب‌خانه قرآنی روستا همراهی می‌کرد تا حافظ قرآن شوم و خدا را شکر توانستم در سن کم قرآن را حفظ کرده و قواعد تجوید را نیز فرا بگیرم.
برای حفظ قرآن در محضر شیخ «عبدالعال الکفراوی» تلمذ کردم و پدرم دلیل و سببی شد که من قرآن را حفظ کنم، او حتی شب و روز دعا می‌کرد و از خدا می‌خواست که فرزندی حافظ قرآن به او عنایت کند.
قاری نوظهور مصر را بشناسیم/ عاشق سبک شحات انورم + تلاوت
پدرم بسیار تلاش کرد که من حافظ قرآن شوم؛ البته به میل خودم در این مسیر گام برداشتم؛ مسیری که در عین سختی لذت‌بخش بود چون ارتباطی معنوی با کتاب خدا برقرار می‌کردم، من علاقه خیلی زیادی به قرآن دارم.
از اساتید قرائتی که از آن‌ها تأثیر پذیرفته‌اید، بگویید؟
ـ خداوند به من لطف کرده و اساتید بزرگ تلاوت را نصیب من کرد، کسانی که من توانستم با تلمذ در محضر آنان قرآن را حفظ کنم و احکام تجوید را یاد بگیرم، اساتیدی که نهایت لطف را به من داشتند و من بعد از خدا، مدیون عنایت‌های آنان هستم، از جمله این اساتید شیخ عبدالعال الکفراوی بود. به علاوه من عاشق و شیفته سبک تلاوت شیخ شحات محمد انور هستم و در 90 درصد قرائت‌هایم از او تقلید می‌کنم.
برخی شما را متهم به آهنگین‌خواندن قرآن می‌کنند، نظرتان در این باره چیست؟  
ـ پیامبر(ص) فرمود: «از ما نیست کسی که قرآن را با صدای نیکو نخواند» و همچنین فرمود: «قرآن را با صوت زیبا زینت دهید»؛ بنابراین متهم‌کردن من به آهنگین‌خواندن قرآن مقوله‌ای است که انسان‌های کینه‌توز و کسانی که از من بدشان می‌آید و دل خوشی از من ندارند، آن را مطرح کرده‌اند، قاری‌ای که صدای خوبی ندارد، چه کسی به او گوش می‌دهد یا مشتاق صدایش است، مردم صاحبان صدای زیبا را دوست دارند تا از زیبایی و شیرینی واژگان و مفاهیم قرآن بهره ببرند، اگر من آن‌گونه که برخی ادعا می‌کنند، قرآن را با آهنگ و به شکلی موسیقایی می‌خواندم، در مسابقه «الخرافی» سال 2011 (از مسابقات قرآن کویت) که هنوز 17 سال داشتم، تجلیل نمی‌شدم.
به نظر شما کسی که تجوید قرآن را یاد می‌گیرد، وظیفه‌اش چیست؟
ـ اول از همه با احکام و قواعد قرائت آشنا می‌شود و می‌داند کجا باید «غُنه» را رعایت کند، یادگیری قرآن با شنیدن و تکرار ممکن می‌شود و زمانی که شنونده احکام قرائت، غنه و تجوید و وقف را بشناسد، یعنی مسلط به تجوید است. درباره زبان قرآن هم باید گفت اساس قرآن زبان عربی است، بنابراین کسی که بتواند واژه‌های عربی را درست بشنود، آیات را خوب حفظ خواهد کرد.
آیا فکر می‌کنید دوره استعدادهای قرآنی در مصر گذشته است؟
ـ نه این درست نیست و نمی‌توان گفت استعدادهای قرآنی در مصر تمام شده است؛ اما برخی موانع وجود دارد که ظهور استعدادهای قرآنی را با مشکل مواجه ساخته، مثلا در آموزش پایه‌ای قرآن به افراد با استعداد پیشرفت زیادی نمی‌بینیم و آموزش آن‌گونه که باید به این افراد داده نمی‌شود و از طرفی قاری میل به تقلید دارد و حتی اولین چیزی که برایش مهم است ورود به رادیو با تقلید از مشاهیر قرائت مصر است، بنابراین تلاش نمی‌کند که سبکی مستقل در تلاوت داشته باشد.
من به مبتدیان توصیه می‌کنم که اسیر تقلید نشوند؛ چرا که مصر کانون پرورش افراد با استعداد در همه زمینه‌ها بوده و قرائت قرآن یکی از زمینه‌هایی است که مجال زیادی برای تربیت صاحبان تلاوت‌های زیبا و دلنشین دارد.
نظرتان درباره این که مردم مصر به قاریان عربستانی روی آورده و تلاوت آنان را حتی به قاریان مصری ترجیح می‌دهند، چیست؟
ـ قاریان سعودی جایگاه خوبی دارند، اینکه مصری‌ها به آنان گوش می‌دهند، به معنای فراموشی و غفلت از قاریان مصری نیست، بلکه به خاطر این است که قاریان سعودی در مکانی مقدس مانند مسجدالحرام و یا مدینه تلاوت می‌کنند، آن‌ها در حقیقت شاگرد قاریان مصری هستند، بنابراین منطقی نیست که بگوییم مصری‌ها قاریان خود را فراموش کرده و به دیگران رجوع می‌کنند؛ بلکه درست این است که بگوییم تلاوت قاریان سعودی، فضای حرمین شریفین، بقیع، طواف و کعبه را برای شنونده تداعی می‌کند؛ فضایی که در دل و جان مردم مصر به عنوان ملتی متدین، نفوذ کرده و بسیار تأثیرگذار است.
در پایان بفرمایید آیا قاریان قرآن آن‌طور که شایسته است، تجلیل می‌شوند؟
ـ نه، به نظر من تا به حال اهالی قرآن به نحو شایسته تجلیل نشده‌اند و من امیدوارم که مسئولان مصری توجه داشته باشند که قاریان جزئی از مصر و در واقع حامل کلام وحی هستند؛ بنابراین باید به آنان توجه کرده و خدماتی بدهند که حامل قرآن دغدغه شغل نداشته باشد و فقط برای قرآن کار و خدمت کند و به مشاغل دیگر نپردازد.

دریافت تلاوت شیخ اشرف الطایش


captcha