
به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) برنامه «طلیعه» که از شبکه قرآن و معارف سیما روی آنتن میرود، 15 بهمن در ایام دهه فجر، میزبان «نصرالله فولادیانپور» از پیشکسوتان قرآنی و شاگردان مرحوم استاد مروت بود و ایشان به بیان نکاتی در مورد فعالیتهای قرآنی قبل و بعد از انقلاب پرداخت.
فولادیانپور بیان کرد: اگر کسی در کلاس قرآن شرکت کرده و بعداً رها کند این مسئله موجب فراموشی میشود و رشته کار از دست قاری در میرود. بنده قبل از انقلاب شروع به برگزاری کلاس آموزش قرآن برای جوانان در حسینیهها و مساجد محله کردم، البته در آن زمان در منازل هم جلسات قرآن تشکیل میشد، اما در حال حاضر این مسئله کمرنگ شده است. زمانی که ما آموزش قرآن را گذراندیم کلاسهای زیادی در تهران و در منازل برگزار میشد و افراد در این جلسات خانگی به دورخوانی قرآن میپرداختند.
قاری پیشکسوت افزود: بنده دو یا سه جلسه محلی را پایهگذاری و شروع به آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کردم و به مرور، نکات تجویدی را که از مرحوم استاد «محمدتقی مروت» آموخته بودم در میان آموزش روخوانی و روانخوانی آموزش میدادم، این روند تا امروز ادامه داشته است و هم اکنون نیز در هفته، 10 کلاس آموزشی دوساعته دارم که اکثر آنها در غرب تهران و یکی از آنها هم واقع در شرق تهران، محدوده خیابان پیروزی برگزار میشود.
فولادیانپور به ارائه توصیههایی برای جوانان پرداخت و گفت: طبق تجربه شخصی، قرآن در زندگی خودم یک سپر بوده و برای من یک ایمنی ایجاد کرده، یعنی جوانانی که در این جامعه پرآشوب و با این تبلیغات بیگانگان که سعی میکنند جوانان را از لحاظ فکری به انحراف بکشانند، زندگی میکنند، باید تلاش کنند که جذب مسائل معنوی شوند و خودشان را بیمه کنند.
وی در ادامه افزود: جوانان به این وسیله میتوانند راه درست را بپیمایند و تا در این مسیر وارد نشوند و در کنار قرآن و اهل بیت قرار نگیرند، امکان ندارد آن سپر که ایمنی ایجاد میکند برای آنها ایجاد شود و ممکن است که در مقابل تعرض کسانی که میخواهند جوانان را منحرف کنند دستاویزی نداشته باشند.
قاری پیشکسوت قرآن تصریح کرد: قرآن، جوانان را مصون میکند و این مصونیت باید عاملی باشد تا جوانان در کلاسهای قرآن شرکت کنند و کلاس را هم، رها نکنند. اینطور نباشد که گاهی در یک کلاس وارد شوند و مداومت نداشته باشند، باید حضور در کلاس با مداومت همراه باشد و قرآن هم آثاری دارد که در بین افرادی که نسبت به کلاسها مداوت دارند این آثار به وجود میآید. قرآن به جوانان آرامش میدهد، در حال حاضر جوانان حالتهای پرخاشگری و ... پیدا کردهاند، قرآن این مشکلات را درمان میکند و جوانان نسبت به تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) به صورت توأمان توجه داشته باشند.
فولادیانپور در مورد نقش والدین در جذب نوجوانان بیان کرد: نقش پدر و مادر و مسئولان مدارس در آشنا کردن جوانان و نوجوانان با قرآن بسیار مهم است، یعنی اینها باید هدایتگر باشند، پدر و مادر از منزل و مسئولان آموزشی از مدارس و دانشگاه باید مواظب نسل جوان باشند و نگذارند که اینها دچار دامهای شیطانی شوند.
این قاری قرآن در مورد ثمرات قرآن در زنگی گفت: تأثیرات قرآن این است که سپری در مقابل مسائل مختلف میشود و انسان را حفظ میکند یکی از مسائل مهم، امنیت و آرامشی است که قرآن به انسان میدهد که بزرگترین نعمت است، وقتی که یک فرد، تکیهگاه محکمی داشته باشد، آن تکیهگاه محکم به ما آرامش و اطمینان میدهد و بزرگترین اثری که قرآن در زندگی شخصی من داشته، تکیه گاه بودنش برای من بوده است. قرآن به من آرامش و اخلاق در زندگی را داده و اینها موهبتهای بزرگی محسوب میشوند. ائمه معصومین(ع) فرمودند ما اگر فقط قرآن را داشته باشیم، گویا همه دنیا را داریم و بنده هم قرآن را با دنیا عوض نمیکنم.
برپایی جلسات قرآن به صورت سنتیفولادیانپور در مورد وضعیت جلسات قرآنی قبل از انقلاب تصریح کرد: در آن زمان، کلاسها اکثراً در منازل یا مساجد و حسینیهها برگزار میشد در این کلاسها، تدریس قرآن به صورت سنتی بود به این معنا که معلم روی تابلو چیزی را توضیح نمیداد، همه قرآن را باز میکردند و میخواندند و هر جلسه که به اتمام میرسید، جلسه بعدی ادامه آن مباحث تدریس میشد.
وی در ادامه افزود: در بعضی از جلسات هم که افراد تبحر بیشتری به دست آورده بودند حاضران در جلسه به دنبال یکدیگر تلاوت میکردند، یعنی اگر یک نفر تا آیه 31 از یک سوره میخواند، قاری بعدی از ادامه او تلاوت میکرد و جلسه به این شکل پیش میرفت.
فولادیانپور با اشاره به محتوای جلسات قرآن بیان کرد: در اکثر جلسات قرآن یکی از مداحان اهل بیت(ع) به مداحی میپرداخت و سخنران مذهبی هم در جلسه حضور پیدا میکرد و جلسه صرفاً جلسه قرآن نبود. بنده در جلسات شرکت میکردم.
جلسات قرآن همراه با مداحی و سخنرانیاین پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: روحانی در ابتدای جلسه، احکام شرعی را مطرح و سپس برای حاضران در جلسه سخنرانی میکرد و بعد هم از مداح اهل بیت(ع) استفاده میشد و جلسات هم با تکلف نبود، مثل الآن که در بعضی از جلسات خودشان را مکلف میکنند که پذیرایی و ... داشته باشند اما قبل از انقلاب جلسات در منازل برگزار میشد و در نهایت یک چای توزیع میکردند و به صاحب منزل هم هیچ فشاری وارد نمیشد؛ چرا که برخیها اوضاع مالی خوبی نداشتند.
فولادیانپور در مورد تعامل رژیم سابق با جلسات قرآن بیان کرد: کلاسها که برگزار میشد در چند مورد دیدم که افرادی را برای کنترل کلاسها میفرستادند، حتی وقتی هم که حضور پیدا میکردند به نوعی خودشان را معرفی میکردند که ما با سازمانهای امنیتی ارتباط داریم و حواستان جمع باشد که مسائلی که مطرح میکنید خارج از چارچوب نباشد، اما از تشکیل جلسه ممانعت نمیکردند، مگر اینکه در یک جلسهای صحبتی میشد که علیه رژیم بود و در این صورت جلسه را تعطیل میکردند.
فعالیتهای قرآنی رژیم شاه و ماهیت مزورانهوی در مورد دستاوردهای بعد از انقلاب بیان کرد: قبل از انقلاب، اگر مباحث قرآنی یا سخنرانیهای مذهبی مطرح بود، رژیم سابق میخواست خودش را پشت این مسائل معنوی و مذهبی پنهان کند و کارهای شیطانی خودش را انجام دهد، اما بعد از انقلاب رهبری کشور به دست کسی افتاد که فقیه، مجتهد و به لحاظ علمی و ... وصل به ائمه معصومین(ع) بود. رهبر کشور که یک مجتهد باشد و فنون علمی و مذهبی را بداند با کسی که میخواهد خودش را پشت نقاب مداحی و ... پنهان کند تا هر کاری میخواهد انجام بدهد، تفاوت دارد.
وی در ادامه افزود: بعد از انقلاب این مسائل کنار زده شد و مسائل حقیقی شد، یعنی در حال حاضر فعالیتهای قرآنی حالت ریاکاری ندارد که کسی بخواهد از آن سوء استفاده کند و در حال حاضر هدف این است که فرهنگ قرآنی در جامعه اشاعه پیدا کند به خصوص مقام معظم رهبری و دستاندرکاران اهتمامشان بر این است که جلسات قرآنی پر رونق و پر محتوا و سازنده باشد.