به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش «نقش هنر و رسانه در فرهنگسازی قرآنی» را ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ برگزار میکنند.
مبانی بهکارگیری عناصر هنر و رسانه در توسعه فرهنگ قرآن، ارزیابی و آسیبشناسی وضعیت فعالیتهای هنری و رسانهای موجود در حوزه قرآن و راهکارهای توسعه و تقویت نقشآفرینی ابزار هنر و رسانه در فرهنگسازی قرآنی محورهای اصلی این همایش است.
براین اساس از کلیه اندیشمندان، پژوهشگران، استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت شده است تا مقالات خود را حداکثر تا ۱۰ اسفند ۹۵ به نشانی الکترونیکی ertebatat@ricac.ac.ir دبیرخانه همایش ارسال کنند.
محورهای همایش:
الف- مبانی به کارگیری عناصر هنر و رسانه در توسعه فرهنگ قرآنی
تدوين و تحليل مباني نظري هنر و رسانه قرآني
رسالت هنر و رسانه در عرصه فرهنگسازی قرآنی
تبیین شاخصهای هنری و رسانه ای مطلوب در حوزه فعالیتهای قرآن
ب- ارزیابی و آسیب شناسی وضعیت فعالیّتهای هنری و رسانهای موجود در حوزه قرآن
بررسی و ارزيابی ميزان حضور فرهنگ و معارف قرآن و عترت(ع) در توليدات هنری و رسانهای كشور
شناسایی چالشها و موانع فرهنگسازي قرآنی در بستر هنر و رسانه
آسيبشناسی آثار سينمايی و نمايشی ايرانی از منظر شاخصهای عقيدتی و اخلاقی قرآن و عترت(ع)
نقش فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و رسانههای ديجيتال در توسعه فرهنگ قرآنی
بررسی و ارزيابی كمّی و كيفی محصولات فاخر قرآنی در سينما و رسانه ملی
آسيبشناسی «برنامههای ويژه كودك و نوجوان» در سينما و رسانه ملی از منظر شاخصهای تربيتی قرآن و عترت(ع)
آسيبشناسی اسباببازیها و بازیهای رايانهای موجود از منظر شاخصهای تربيتی قرآن و عترت(ع)
شناسايی و احصای ظرفیتهای مغفول توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه هنر و رسانه
بررسی و ارزيابی نقش نهادهای حوزوی و دانشگاهی در توليد محتوا برای هنر و رسانه قرآنی
ج- راهکارهای توسعه و تقویت نقشآفرینی ابزار هنر و رسانه در فرهنگسازی قرآنی
آيندهپژوهی فعاليتهای هنری و رسانهای قرآن و عترت(ع)
نيازسنجی فعاليتهای هنری و رسانهای قرآن و عترت(ع) مبتنی بر نيازهای حال و آينده جامعه
سينمای قرآنی و روشهای ترويج فرهنگ قرآن و عترت(ع) از طريق فيلم و سينما
راهکارهای تسهیل و تقویت حضور هنرمندان قرآنی در عرصه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی
بررسی روشهای توانمندسازی فعالان قرآنی جهت توليد آثار هنری قرآنی
نقش هنر و رسانه در جهت مهجوريتزدايی از قرآن كريم
گفتمانسازی و جريانسازی قرآنی از طريق فعاليتهای هنری و رسانهای
رسالت هنر و رسانه در خصوص تربيت ده ميليون حافظ قرآن كريم
راهكارپژوهی توسعه و تعميق پویانمايی (انیمیشن) و بازیهای رايانهای قرآنی
نقشآفرينی هنر و رسانه در جهت تقويت، تعميق و بهرهبرداری از «رئوس فرهنگ شيعی» از جمله؛ غدير، عاشورا، اربعين، مهدويت و ولايت فقيه
بررسی و ارزيابی عملكرد رسانههاي قرآني
مهلت ارسال مقاله؛ ۱۰ اسفند ۱۳۹5
نشانی رایانهای برای ارسال مقاله ertebatat@ricac.ac.ir
زمان برگزاری همایش؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵