ابراهیم اصغری، تهیه کننده سینما که در جشنواره سیوپنجم فیلم فجر با فیلم اشنوگل در این رویداد سینمایی حضور دارد در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره اولین نمایش فیلم خود در کاخ جشنواره سیوپنجم فیلم فجر گفت: زمانی که فیلم من برای نمایش در سینمای اهالی رسانه انتخاب شد به هیچ وجه مناسب نبود؛ چون در همان زمان اسامی نامزدهای کسب سیمرغ در بخشهای مختلف اعلام شده بود، همین مسئله نیز سبب شد تا عدهای که با انتخاب اعلام شده موافق نبودند، ناراحت شده و برج میلاد را ترک کنند، اما کسانی که در سالن حضور داشتند و فیلم را تماشا کردند آن را پسندیدند.
وی انگیزهاش را برای تولید این فیلم اینگونه توضیح داد: ایده این فیلم از سه سال پیش شکل گرفت، اما دلیل ویژهتر برای من این بود که برادرم در عملیات کربلای 4 حضور داشت، برای همین همیشه دوست داشتم فیلمی درباره این عملیات بسازم پس زمانی که طرح توسط هادی حاجتمند به من پیشنهاد شد آن را پذیرفتم.
این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که تشییع پیکر 175 شهید غواص چه تاثیری در تولید این فیلم داشت؟ گفت: تصمیم به ساخت این فیلم قبل از تشییع پیکر شهدای غواص بود، اما نمیتوان کتمان کرد که تشییع پیکر شهدای غواص به اندازهای باشکوه بود که تصمیم ما برای تولید «اشنوگل» بسیار جدیتر شد.
اصغری در پاسخ به این سوال که چرا این فیلم را با دو کارگردان جلوی دوربین برده؟ گفت: این تصمیم هادی حاجتمند، کارگردان کار بود که با دو نفر این کار کارگردانی شود؛ وی اصرار داشت تا علی سلیمانی با وی در این کار همکاری داشته باشد، من نیز وقتی دیدم تا این حد در این امر مشتاق است، پذیرفتم به ویژه که علی سلیمانی یکی از بازیگران بسیار خوب تلویزیون است که سینمای دفاع مقدس را به خوبی میشناسد.
وی درباره بودجهای که برای ساخت این فیلم هزینه شده اینگونه توضیح داد: با نهادها و مراکز مختلف مذاکره داشتیم تا بهترین امکانات برای ساخت در اختیارمان قرار گیرد، اما متاسفانه به هر جا که رو زدیم به نتیجه مطلوب دست نیافتیم، حتی با سازمان اوج نیز مذاکره داشتیم، اما نتوانستیم جواب دلخواه را از آنان بگیریم، این بیتوجهی در شرایطی است که کمک به این فیلم جزو وظیفه بسیاری از این سازمانها بود که از انجام آن سرباز زدند.
این تهیهکننده به توضیح فوق افزود: در شرایطی که فیلم با محدودیت بسیاری رو به رو بود، کسانی که در این کار حضور داشتند، قبول کردند از دستمزدهای خود پایینتر پول دریافت کنند؛ چون میخواستند به هر قیمت ممکن این فیلم ساخته شود، برای همین شخصا برایم تجربه این فیلم بسیار شیرین بود که تا به امروز در کمتر فیلم سینمایی شاهد آن بودم.
ابراهیم اصغری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا باید فیلمهایی چون «اشنوگل» ساخته شود؟ گفت: ساخت فیلمهای دفاع مقدسی تنها تولید یک اثر سینمایی نیست؛ چون تولید این دست فیلمها به نوعی افتخاراتی را ثبت میکند که توسط جوانان این مرز و بوم خلق شده و باید برای دیگر نسلها روایت شود، درضمن شهدای غواص به نظر من جزو مظلومترین شهدا هستند؛ چون درباره آنها خیلی کم حرف زده شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: برای ساخت فیلمهای دفاع مقدسی باید از بهترین عوامل بهره برد؛ چون تصویری که باید خلق شود باید بهترین کیفیت را داشته باشد و این اصلی است که حتما باید لحاظ شود، ولیکن شرایط دستیابی به این امر نیز باید فراهم باشد، اتفاقی که برای فیلم من روی نداد؛ چون هرجا که رفتیم نتوانستیم برای فیلم بودجه دریافت کنیم.
تهیهکننده اشنوگل در بخش دیگری از سخنان خود به الزام ساخت شهرکی برای ساخت فیلمهای دفاع مقدسی اشاره کرد و گفت: شهرک دفاع مقدس دیگر جوابگوی ساخت فیلمهای دفاع مقدسی نیست؛ چون اطراف این شهرک، کارخانه و سولههای بسیاری ساخته شده است، برای همین نمیتوان یک نمای باز در فیلمهایی که در این شهرک فیلمبرداری میشود، گرفت! همچنین میخواهم به این نکته اشاره کنم که اکثر امکاناتی که در این شهرک وجود دارد مستهلک هستند! پس برای رهایی از این معضل نیز پیشنهاد میکنم نهادهای نظامی حتما به این حوزه به صورت جدی ورود کنند.
این کارگردان در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: متاسفانه آنگونه که باید در جشنواره فیلم فجر با فیلمهای دفاع مقدسی برخورد مناسب صورت نمیگیرد، البته منظورم بیشتر به سینمای اهالی رسانه مربوط میشود، و الا فیلم در سالنهایی که مردم آن را تماشا میکنند، بهتر و راحتتر دیده میشود، این مسئله نشان میدهد که مردم برای آن، فیلم میبینند که از تماشای آن لذت ببرند، برخلاف عدهای که با این دید به سالن سینما وارد نمیشوند.