برآورده نشدن انتظارات برای مشارکت دستگاه‌ها در مسابقات قرآن/ شرایط برگزاری مسابقات بانوان به تأیید رهبر انقلاب رسید
کد خبر: 3574794
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
حجت‌الاسلام علی محمدی گلایه کرد:

برآورده نشدن انتظارات برای مشارکت دستگاه‌ها در مسابقات قرآن/ شرایط برگزاری مسابقات بانوان به تأیید رهبر انقلاب رسید

گروه مسابقات: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در اولین نشست جلسه ستاد راهبری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه انتظار بیشتری از مشارکت دستگاه‌ها برای حضور در این مسابقات می‌رود به ارائه یک پیشنهاد ویژه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ نخستین جلسه ستاد راهبری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز، 27 بهمن‌ماه با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و برخی از اعضای این ستاد و نمایندگان آن‌ها در هتل ارم برگزار شد.
در بخشی از این جلسه حجت‌‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، ‌رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی با اشاره به اینکه کمتر از دو ماه به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن باقی مانده است، گفت: در این بین، تعطیلات عید نوروز و نیز فضای انتخاباتی را شاهد خواهیم بود که همین موضوع زمان را برای ما محدودتر هم کرده است.
وی در ادامه به تغییرات این دوره از مسابقات نسبت به دور قبل اشاره کرد و افزود: در این دوره چهار رقابت همزمان برگزار می‌شود که با وجود برخی تجربیات در گذشته در برخی موارد، شاهد اولین تجربه‌ها هستیم، یکی از این موارد مسابقات قرآن بانوان است. در گزارشی که به استماع مقام معظم رهبری رسید به برگزاری این مسابقات با شرایط ویژه اشاره شد که معظم له نیز با شرایط خاص با برپایی این مسابقات موافقت کردند.
محمدی تصریح کرد: برگزاری مسابقات طلاب و دانشجویان حوزه‌های علمیه که مطالبه آن از دو سال قبل آغاز شد در این دوره از مسابقات نیز برگزار می‌شود. همچنین برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی بخش دیگری از تفاوت‌های این دوره نسبت به ادوار گذشته است که البته 20 سال وقفه داشته است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تنها برای اوقاف نیست، اظهار کرد: این مسابقات متعلق به نظام جمهوری اسلامی است و مرجع قرآنی نظام همین مسابقات است. سال قبل ابلاغ شد که نام و نشان سازمان اوقاف و امور خیریه از مسابقات حذف شود و انتظار ما نیز این است که همه سازمان‌ها و نهادها، تابلو و پرجم قرآن را بالای سر بگیرند. بنابر این ما انتظار مشارکت بیشتری از سوی دستگاه‌ها داریم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برای قرآن هر چه در توان داریم، باید ارائه کنیم، خاطرنشان کرد: چرا که پرچم تمامی فعالیت‌های قرآنی در کشور در عرصه بین‌الملل همین مسابقات است و اگر ضعفی دیده شود به حساب نظام جمهوری اسلامی ایران ثبت خواهد شد.
محمدی در ادامه با طرح این سوال که هدف از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن چیست؟ گفت: مقام معظم رهبری، انس مسلمانان و تمام ملت ایران با قرآن کریم را هدف این مسابقات معرفی کرده‌اند،‌ هدف این است که تمام عالم با قرآن انس پیدا کنند؛ چرا که در صورت انس یافتن با قرآن است که شاهد تحول در زندگی‌ها خواهیم بود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اذعان کرد: بنابر این باید تلاش کنیم تا افراد جدیدی را جذب مسابقات قرآن کنیم. در واقع هنر ما این است که بتوانیم علاوه بر نگهداری افرادی که از قبل در حوزه فعالیت‌های قرآنی بوده‌اند افراد جدید را نیز وارد این حوزه کنیم.
محمدی در ادامه به راهپیمایی 22 بهمن و برگزاری هر ساله آن اشاره و اظهار کرد: این راهپیمایی به یک نماد و الگو برای دنیا تبدیل شده است. اگر می‌خواهیم مسابقات جایگاه واقعی خود را پیدا کند باید شاهد حضور باشکوه مردم در آن باشیم. مسابقات قرآن باید هم جای افراد متخصص و فعال در این حوزه باشد و هم افراد عادی و عموم مردم در آن حضور داشته باشند.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی یکی از ارکان مسابقات بین‌المللی قرآن است،‌ گفت: نباید این گفتمان در مسابقات مورد غفلت واقع شود. البته باید در این بحث به گونه‌ای عمل کنیم که حساسیت‌ها و مخالفت‌ها را تحریک نکنیم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: باید در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری به این مسابقات پرداخته شود. برای این کار نیز باید به دیدارهایی که هر سال و بعد از اختتامیه مسابقات با معظم له صورت می‌گیرد مراجعه کنیم و نکاتی که بیان می‌شود، احصاء نماییم و همان‌ها را در قالب مسابقات مطرح و در جلوی چشم همه قرار دهیم.
محمدی تأکید کرد: کلمات امام(ره) و مقام معظم رهبری برخواسته از آیات قرآن است و اگر در مسابقات نتوانیم آنها را برجسته کنیم در کجا باید آنها را برجسته کرد؟
وی در ادامه به پیگیری مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری از مسئولان اشاره و خاطرنشان کرد: جامعه قرآنی باید این موضوع را از مسئولان قرآنی پیگیری کنند تا ببینیم مسئولان چه اقداماتی در مورد مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری انجام داده‌اند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان با اشاره به اینکه باید مسابقات را آسیب‌شناسی و نقاط ضعف را شناسایی کنیم، بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم یک سایت جذب مخاطب جدید راه‌اندازی شود تا در پایان مسابقات ببینیم چه میزان مخاطب جدید وارد شده است.
captcha