10 هزار «بسم الله الرحمن الرحیم» در کوهبنان
کد خبر: 3575697
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵

10 هزار «بسم الله الرحمن الرحیم» در کوهبنان

کانون خبرنگاران نبأ: همزمان با اولین روز از هفته قرآن و عترت استان کرمان، نمایشگاه «مشکات» بزرگ‌ترین گنجینه جامع «بسم الله الرحمن الرحیم» در تالار اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهبنان افتتاح شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، همزمان با اولین روز از هفته قرآن و عترت استان کرمان با حضور فرماندار و معاونان، رئیس دفتر امام جمعه، شهردار و سرپرست فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج کوهبنان، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای فرهنگ عمومی و انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان، نمایشگاه «مشکات» بزرگ‌ترین گنجینه جامع «بسم الله الرحمن الرحیم» در تالار اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهبنان افتتاح شد.
رحیم سیف‌الدینی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهبنان در این مراسم گفت: در حال حاضر مؤسسه قرآنی شهید نوح مجیدی یکی از فعال‌ترین مراکز قرآنی در سطح شهرستان است که در زمینه‌های مختلف قرآنی فعالیت دارد و در بخش طغرالجرد نیز در خواستی در راستای راه‌اندازی مؤسسه قرآنی داریم.
وی ادامه داد: یکی از مسئولیت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شناسایی و شناسنامه‌دار کردن جلسات قرآنی سطح شهر، توزیع قرآن در بین علاقه‌مندان و برگزاری آزمون‌های مختلف حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم است که این مهم با همکاری و هماهنگی دفتر امام جمعه شهرستان، اداره تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهبنان از فعالیت انجمن‌های مختلف فرهنگی و هنری در شهرستان خبر داد و افزود: در حال حاضر انجمن‌های خوشنویسی، شعر و ادب، تئاتر و ... جزو فعال‌ترین انجمن‌های شهرستان هستند که تاکنون در شناسایی و پرورش استعدادهای نهفته نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.
وی تأکید کرد: به همت سیدمحمدتقی روح‌الامینی و رقیه مجیدی زوج قرآنی شهرستان تاکنون بیش از 10 هزار بسم الله الرحمن الرحیم با خطوط مختلف جمع‌آوری شده که در 30 جلد صحافی شده و تعدادی از بسم الله‌ها به‌صورت تابلو به مدت یک هفته از امروز تا پایان هفته قرآن و عترت در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
در ادامه رضا فتحی‌زاده، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: امسال در استان کرمان 15 جشنواره و 35 برنامه در نقطه نقطه استان توسط اساتید و هنرمندان در هفته قرآن و عترت اجرایی خواهد شد.
وی عنوان کرد: در شهرستان انار و شهرستان کوهبنان نمایشگاهی در بحث قرآن افتتاح شده و ا‌ن‌شاءالله تا پایان روز هشتم اسفندماه به مرور شاهد افتتاح جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌های استان خواهیم بود.
معاون قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأکید کرد: حدود سه هزار اثر از هنرمندان استان به دبیرخانه هفته قرآن و عترت ارسال شده و تعدادی از آثار که قابلیت نمایشگاهی داشتند توسط داوران برگزیده و در هفته قرآن و عترت رو نمایی خواهد شد.
وی گفت: یکی از این فعالیت‌ها توسط مؤسسه شهید نوح مجیدی کوهبنان که یکی از مؤسسات فعال قرآنی استان کرمان است انجام شده که امروز شاهد افتتاح این نمایشگاه هستیم که این خود نشان از عشق و علاقه وافر مردم این دیار به مباحث قرآنی دارد.
محمدرضا مهدلو، فرماندار کوهبنان نیز در این مراسم بیان کرد: کوهبنان همواره در گذشته مهد علما، عرفا، فرهیختگان، مشاهیر، ادیبان، هنرمندان، خطبا و قاریان بوده و بزرگانی در عرصه فرهنگ و هنر در دامان خود پرورش داده است.
وی تأکید کرد: با توجه به حاکم بودن جو مذهبی و فرهنگی بر شهرستان بایستی در راستای شناسایی و پرورش استعدادهای نهفته گام‌هایی برداشته شود که برگزاری مسابقات مختلف قرآنی، فرهنگی و هنری همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مختلف می‌تواند عامل مؤثری در این راستا باشد.
فرماندار کوهبنان بیان کرد: بحث قرآنی کوهبنان همواره زبانزد عام و خاص بوده و بسیاری از مباحث فرهنگی و هنری هم در راستای قرآن و مباحث قرآنی است چراکه همواره تأکید اسلام و بزرگان دینی بر آموزش و گسترش مفاهیم قرآنی است.
وی تصریح کرد: همواره مقام معظم رهبری بر بحث درک مباحث قرآنی تأکید فراوانی دارند، لذا بایستی در راستای روخوانی، روان‌خوانی، درک مفاهیم قرآنی و ... اقدام شود و زمینه به گونه‌ای فراهم شود که همگان با این کتاب بزرگ الهی مأنوس باشند.
مهدلو یادآور شد: مردم نباید فقط به روخوانی قرآن کریم اکتفا کنند بلکه بایستی نسبت به درک قرآن و به‌کار بردن دستورات آن در زندگی روزمره اهمیت فراوانی قائل شوند چراکه قرآن باعث نجات ما از مشکلات می‌شود.
وی در پایان از مسئولان شهرستان در خواست کرد: نسبت به شناسایی جلسات قرآنی مساجد و خانوادگی اقدام شود تا در راستای تهیه برخی امکانات نظیر اهدای قرآن و رحل و برگزاری مسابقات قرآنی برنامه‌ریزی شود.
در ادامه سیدمحمدتقی روح‌الامینی، مؤسس نمایشگاه مشکات گفت: با همکاری همسرم از سال 80 فعالیت خود را در راستای جمع‌آوری «بسم الله الرحمن الرحیم» به نیت 14 معصوم(ع) آغاز کردیم که حدود 800 بسم الله توسط همسرم کتابت شده است.
وی اظهار کرد: هدف از جمع‌آوری و برگزاری نمایشگاه ترویج فرهنگ قرآنی است و این که مردم متوجه باشند با عظمت‌ترین آیه قرآن بسم الله الرحمن الرحیم است که در هر سوره مضموم و معنی خاص خود را دارد.
روح‌الامینی در پایان گفت: تاکنون 10 هزار بسم الله الرحمن الرحیم جمع‌آوری شده  و کار همچنان ادامه دارد که امیدواریم در آینده بتوانیم این آمار را به 14 هزار افزایش دهیم و در راستای برگزاری بیشتر مسابقات قرآنی و آموزش علاقه‌مندان به حوزه قرآن و معارف اسلامی گام برداریم.
نامجو کوهبنانی
captcha