به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، مجلس شورای اسلامی امروز، یکشنبه، 1 اسفندماه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی را در دستور کار خود قرار داد.
در این جلسه پس از اینکه اسامی موافقان استیضاح از سوی هیئترئیسه قرائت شد، محمداسماعیل سعیدی، منتخب مردم تبریز به عنوان اولین موافق به سخنرانی پرداخت که بیشترین مطالب وی معطوف به سانحه تصادف قطار تبریز ـ مشهد بود.
وی با تأکید بر ضرورت پاسخگویی مسئولان نسبت به مردم گفت: همانطور که امام(ره) فرمودند: مردم ولی نعمتان ما هستند لذا باید در مورد مشکلاتی که پیش میآید از مردم عذرخواهی کنیم اما این موضوع در حوادثی که اخیراً به وقوع پیوسته بهندرت اتفاق افتاد و در حادثه تصادف قطار وزیر راه به جای عذرخواهی گفت نگران نباشید افراد بیمه هستند.
سعیدی افزود: بسیاری از خانوادهها در این حادثه عزیزان خود را از دست دادند و برخی در جلوی چشمانشان اعضای خانوادهشان سوختند و باید پرسید که چرا قطار مجهز امکانات نبود و چرا امدادگران با تأخیر به محل حادثه رسیدند.
وی اظهار کرد: گفته میشود از بهترین سیستمها و تجهیزات در زمان خطر برای قطار استفاده شده است؛ اگر برای این سیستم میلیاردها تومان هزینه شده و گزارش آن به مردم داده شده است، چرا خطای انسانی در این اتفاق به صفر نرسیده و چرا این حادثه ناگوار اتفاق افتاد و حدود 48 نفر در آتش سوختند.
سید مهدی مقدسی، منتخب مردم اراک نماینده دیگری بود که در موافقت با استیضاح وزیر سخن گفت و با اشاره به ضرورت پاسخگویی وزیر نسبت به حوادث رخ داده، اظهار کرد: در همه دنیا بعد از وقوع حادثه بالاترین مقام مربوطه از مردم عذرخواهی میکند اما آقای آخوندی پس از اتفاق اخیر در مسیر تبریز ـ مشهد میبایست برای آلام و دردهای مردم استعفا دهد.
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی و توجه به تقویت ساخت درونی گفت: 11 ماه از سال گذشته و همه قوای سهگانه باید گزارش عملکرد خود پیرامون اقتصاد مقاومتی را به مقام معظم رهبری ارائه دهند اما وزیر راه و شهرسازی در این زمینه کوتاهیهایی داشته است.
مقدسی افزود: بارها به وزیر راه و شهرسازی تذکر دادم که امکان ساخت واگن باری در کشور وجود دارد، بنابراین باید از واردات و خرید از کشورهای دیگر جلوگیری شود.
محمدرضا صباغیان بافقی، منتخب مردم بافق نیز در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی وزیر توانمند و صاحب ایدهای است و به ایشان نمره قبولی میدهد؛ کمتر وزارتخانهای را به یاد دارم که در دولتها در مواجهه با چنین حوادثی مدیر ردهبالایی استعفا بدهد و برکنار شود که این امر پس از حادثه قطار تبریز ـ مشهد اتفاق افتاد.
وی افزود: یکی از بزرگترین ضعفهای مدیریتی در کشور این است که در اینگونه حوادث افراد رده پایین مقصر شناخته میشوند و تنبیه میشوند اما مسئولان ارشد که در رأس حوزه اجرایی هستند از پاسخگویی مصون بوده و در حاشیه قرار میگیرند؛ این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این روند به عنوان یک اصل پذیرفته شده شناخته میشود.
صباغیان بافقی تصریح کرد: با توجه به اینکه حادثه قطار تبریز ـ مشهد در حوزه وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاده و نزدیک به صد نفر از هموطنانمان کشته و خسارت زیادی وارد شده این استیضاح را امضا کردم و امیدوارم فرهنگ عذرخواهی در کشور نهادینه شود.
نادر قاضیپور، منتخب مردم ارومیه با بیان اینکه در حیطه کاری وزیر راه و شهرسازی چند صد بازنشسته مسئولیتهای سنگینی دارند، خطاب به وزیر گفت: آقای آخوندی از وقتی که وزیر شدهاید هر چند از شرکتها بیرون آمدهاید اما این شرکت از طریق اعضای خانواده، دوستان و شرکای شما اداره میشود.
وی افزود: افراد درجه یک وابسته به وزیر راه در وزارتخانه همگی چندین شرکت یا برخی از آنها چندین شرکت داشته و یا عضو هیأت مدیره این شرکتها هستند چه پاسخی برای اینها دارید؟ در کمیسیون گفتید که فرزند شما شرکتی ندارد اما اسامی شرکتهای فرزند آقای آخوندی را ببینید.
حسینعلی شهریاری، منتخب مردم زاهدان نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جایگاه قرار گرفت و گفت: آماری که پزشکی قانونی از کشتههای جادهای در سال گذشته ارائه کرده 16600 نفر تلفات در جادههای کشور بوده و 313 هزار معلول از تصادفات جادهای باقی مانده است.
وی افزود: تعداد زیادی از تختهای بیمارستانها مربوط به افرادی است که به علت تصادفات جادهای بستری میشوند و هزینههای زیادی را بر دوش بهداشت و درمان و مردم مملکت میگذارد که یکی از عوامل عمده تصادفات جادهای به دلیل مشکلاتی است که در جادهها داریم.
دیگر موافق استیضاح وزیر احمد علیرضابیگی، منتخب مردم تبریز بود که با طرح دو موضوع حادثه منا و حادثه هفت خوان سمنان گفت: چه فرقی بین حادثه منا که طی آن تعدادی از حجاج ما به شهادت رسیدند با عزیزانی که در هفت خوان سمنان و در حادثه قطار از بین رفتند، وجود دارد؟ آیا غیر از این است که بیکفایتی و ناتوانی آلسعود سبب شد جمع کثیری از حجاح ما به شهادت برسند؟
وی افزود: عین همین موضوع در هفتخوان سمنان واقع شد و چه تفاوتی است بین جانباختگان قطار تبریز با کسانی که در برج پلاسکو به رحمت خدا رفتند؟ چطور مجلس شهردار و وزیر کشور را فرامیخواند اما نمیتواند وزیر راه را برای پاسخ به مطالبات مردم فرا بخواند؟
علیرضا بیگی تصریح کرد: ما میگوییم آل سعود لیاقت خادمالحرمین بودن ندارد با همان استدلال میگوییم «آخوندی» لیاقت و کفایت تصدی پست وزارت راه و شهرسازی را ندارد.
وی افزود: آقای آخوندی در سیاستگذاری و اجرا دچار مشکلاتی است؛ سیاستگذاری که سبب شده مشکلات عدیدهای در زیرساختها شاهد باشیم.
اکبر ترکی، منتخب مردم فریدونشهر یکی دیگر از موافقان استیضاح بود که با اشاره به مشکلات اخیر در فرودگاه اصفهان و مشهد گفت: شب گذشته مشکلاتی در فرودگاه های اصفهان و مشهد وجود داشته و مسافران بیش از 7 ساعت داخل هواپیما محبوس شدند و متوسط تأخیر مسافرتهای هوایی بالا است و در این قسمت مدیریت خوبی نبوده است.
وی همچنین تصریح کرد: در کارهای انجام شده در وزارت راه و شهرسازی عدالت رعایت نشده و به شهرهای حوزه انتخابیهام از لحاظ توسعه جادهای و ریلی توجه نشده است؛ در حالی که مسئولان و معاونان وزارت راه و شهرسازی حقوق خود را دریافت میکنند که کارگران قراردادی زیرمجموعه این وزارتخانه 8 ماه است که حقوق دریافت نکردهاند.
محمدحسین فرهنگی، منتخب مردم تبریز آخرین موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود که در صحن علنی نطق کرد. وی در سخنانی اظهار کرد: با توجه به وقت محدودی که برای موافقان استیضاح باقی مانده، عمده سخنان خود را پس از نطق وزیر ایراد خواهم کرد و از هیئت رئیسه مجلس تقاضامندم برای صحبتهای پایانی ترتیبی اتخاذ کنند که سخنان و استدلال محکم نمایندگان شنیده شود که اگر مسموع نباشد ممکن است برای مجلس خوب نباشد.
پس از سخنان موافقان استیضاح، عباس آخوندی برای دفاع از عملکرد خود در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به حوادث غمباری که طی 3 ماه گذشته اتفاق افتاد، گفت: از بابت هرگونه قصور و یا کوتاهی که از سوی وزارتخانه و یا شخص بنده صورت گرفته پوزش میخواهم
وی اظهار کرد: نکته مهم این است که درباره ایمنی و تابآوری سکونتگاههای ایران اعم از شهری و روستایی در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی لازم است بازاندیشی کنیم وگرنه احتمال وقوع سوانح همواره بوده و هست و مهم آمادگی و رفتار سازمانی و شخصی ماست.
آخوندی با اشاره به آماری از اعتبارات و بودجههای وزارت راه و شهرسازی گفت: امکان سرمایهگذاری با روند موجود در بخش حمل و نقل جادهای، هوایی، دریایی وجود ندارد و باید گفتمان جدید اقتصادی در ایران وارد شود.
وی افزود: طی سه سال گذشته تکیه به درآمدهای نفتی و بودجه را کاهش داده و به جلب سرمایهگذاری بخش خصوصی روی آوردهام و در این مدت هزار میلیارد تومان برای جذب سرمایهگذاری غیر دولتی برای زیرساختها جذب کردم که در تاریخ وزارتخانه بیسابقه بوده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بستن قراردادهای متعدد در حوزههای مختلف حمل و نقل گفت: بنده همواره به عظمت و اقتدار ایران در منطقه و جهان و موقعیت جمهوری اسلامی ایران ایمان و اعتقاد داشتهام لذا زمانی که میخواستم مذاکره کنم برای چند لنج کوچک و هواپیماهای دسته دوم مذاکره نمیکردم بلکه مذاکراتم در حد و اندازه ملت ایران، در شأن ایران و به قد و قواره ملت ایران بوده است و مذاکرات برای کارهای حقیر و کوچک نبود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در تمام زمینهها امکان بازپسگیری سهم ایران از اقتصاد جهانی به اقتصاد منطقهای را به تدریج به دست می آوریم، گفت: صحنه سازندگی، صحنه هوای سیاسی نیست و صحنه سازندگی، صحنه تلاش و دقت و مذاکرات دقیق و دفاع از منافع ملت ایران است و برای اینکه ما موفق شویم نیاز به یک اجماع بین ملت، مجلس، دولت و قوه قضائیه داریم.
پس از سخنان وزیر، ابوالفضل حسنبیگی و غلامرضا تاجگردون به عنوان مخالفان استیضاح از وقت وزیر راه و شهرسازی استفاده و سخنانی را مطرح کردند.
بنابراین گزارش، ادامه رسیدگی به استیضاح وزیر راه و شهرسازی به دلیل نزدیک شدن به اذان ظهر به نوبت عصر موکول شد.
نوبت عصر مجلس شورای اسلامی با دستور کار ادامه رسیدگی به استیضاح وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. در ابتدا عباس آخوندی توضیحاتی در مورد نامه 13 نفر از نمایندگان آذربایجان شرقی در حمایت از عملکرد وزیر ارائه کرد.
سپس دو نفر از موافقان استیضاح وزیر به ایراد سخنرانی پرداختند. ابتدا محمدحسین فرهنگی، منتخب مردم تبریز در جایگاه قرار گرفت و در سخنانی با بیان اینکه وزیر قاصر بوده و در مواردی قصور داشته و به نظر من متهم است، اظهار کرد: شرکت راهآهن هیئتمدیرهای دارد که اکثر آنها به دلیل غیر راهآهنی بودن فاقد صلاحیت قانونی هستند و حادثه قطار تبریز ـ مشهد تحت مسئولیت آنها رخ داده است.
وی افزود: برخلاف قانون مسئول کمیسیون سوانح هیئتمدیره موظف تعیین شده که علاوه بر غیر قانونی بودن به طور طبیعی در پیشگیری در مواردی که مشابه آن در گذشته اتفاق افتاده بیتوجه بوده است؛ ضعف نظارت کمی و کیفی در قطارهای مسافربری، آماده نبودن آنها برای حمل و نقل ریلی، تکرار خرابیهای همیشگی در مسیرها، به روز نبودن تعمیر و نگهداری که یکی از علل اصلی حادثه بوده به حوزه مدیریت وزیر متوجه است.
وی با بیان اینکه ضدحریق نبودن واگنها، مجهزنبودن قطار به امکانات ایمنی مانند امکان اطفای حریق و آموزش نداشتن پرسنل قطار از دیگر مواردی است که به ضعف مدیریتی برمیگردد، اظهار کرد: درحوزه مدیریت وزیر سیستم نامناسبی برای ایمنی حمل و نقل ریلی با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده است؛ اتفاقا در این مورد درست عمل کرده اما تکرار عدیده خطاها نادیده گرفته شده و مورد توجه نبوده است؛ درحالی که وزیر پیش از این گزارش کارایی سیستم را ارائه کرده و مسئولیت کارکرد بدون خطای آن را پذیرفته است.
محمد دهقان، منتخب مردم مشهد آخرین نمایندهای بود که در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخن گفت و اظهار کرد: طبق سندی که در اختیار دارم قراردادی بین یکی از بستگان آقای آخوندی با شرکت راهآهن در رابطه با تأمین پزشکان قطار است که رئیس راهآهن هم ایراداتی به آن وارد کرده بود و پس از آن هم به دلیل ارتباط نسبی پیمانکار با وزیر نظارتی بر حسن انجام کار صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: طی سه ماه گذشته بیش از 200 مسیر بدون پزشک اعزام شده که در یکی از این سفرها یک نفر از هموطنانمان که نیاز به رسیدگی پزشکی داده فوت شده است.
دهقان به دوشغلههای وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: لیست 24 نفرهای از مدیران دوشغله راهآهن تهیه شده که از یک سو مسئولیت دولتی دارند و از سوی دیگر در شرکتهایی که دست دارند فعالیت میکنند و کاری که این شرکتها انجام میدهند مرتبط با راهآهن بوده و این یک ایراد بسیار جدی است.
وزیر راه و شهرسازی پس از نطق موافقان استیضاح دفاعیات پایانی خود را در رابطه با موارد و مشکلات مطرح شده ارائه کرد.
پس از دفاعیات پایانی عباس آخوندی، رأیگیری برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی با اعلام علی لاریجانی آغاز شد.
بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 74 رأی موافق، 176 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 257 نماینده حاضر در صحن با استیضاح وزیر مخالفت کردند. بنابراین عباس آخوندی همچنان به عنوان وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم به کار خود ادامه میدهد.
علی لاریجانی، پس از اعلام نتیجه استیضاح گفت:
برای وزیر راه و شهرسازی آرزوی توفیق میکنیم و امیدواریم در فعالیت خودشان موفق باشند؛
برخی مطالبی که به من دادند و یا مطرح شد به کمیسیون اصل نود ارجاع داده میشود تا رسیدگی شود.