کد خبر: 3576858
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹

یک نهضت علمی ـ روشی برای فهم از قران در جهان اسلام ضروری است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خروجی کنفرانس علوم انسانی و مبارزه با افراط گرایی گفت: خلق یک نهضت فکری – روشی جهت تفسیر قرآن، تاسیس یک مرکز مطالعاتی در منطقه توسط دانشگاه هایی از شیعه و سنی جهت بررسی همه جانبه پدیده افراط گرایی از پیشنهادات قابل استفاده در کنفرانس بین المللی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شفقنا نوشت: حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی خاطرنشان کرد: مجموعه این پیشنهادات که برخی از آنها توسط اندیشمندان و محققان کنفرانس ارائه شده، قابلیت پیگیری در کنفرانس ها و نشست های مختلف را دارد و جهت عملیاتی کردن آنها نیازمند تعامل و همکاری هایی در سطح جهان اسلام می باشیم.
او بیان داشت: ما باید به سمت منهج فهم و تفسیر  قرآن کریم به پیش برویم و تا زمانی که مشکل روش سلفی اندیشانه نسبت به پاره ای از آیات اجتماعی حل نشود معضل افراط گرایی نیز حل نخواهد شد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت: این مشکل روش نیز با فعالیت یک و چند دانشگاه یا حوزه، برطرف نخواهد شد، بلکه باید یک حرکت اساسی در جهت خلق یک نهضت فکری – روشی برای فهم و تفسیر قران در جهان اسلام ایجاد شود.
او با اشاره به این که در کنفرانس پیشنهاد شد که یک مرکز مطالعاتی پیرامون پدیده افراطی گری تشکیل گردد، گفت: اگر ما این مرکز تحقیقاتی را بین چند دانشگاه و به صورت منطقه ای تاسیس کنیم، در زمینه مهار افراط و خشونت گام های علمی بسیار تاثیرگذاری برداشته خواهد شد.
مبلغی با اشاره به این که شخصیت افراط گرایان از نظر  روحی و روانی، قابل تجزیه و تفکیک است، گفت: بازتعریف و بازسازی  "تربیت اجتماعی اسلامی” بر پایه نتایج بررسی های علم النفسی و روانشناختی پیرامون شخصیت افراط گرایان امری  بسیار ضروری است، در غیر صورت، تربیت به وضعیتی  شعاری، بی هدف و غیر علمی تبدیل خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلات زیادی در روح و روان این شخصیت ها و نگاه این انسان های خشونت طلب وجود دارد، بنابراین ما نباید تربیت اجتماعی خود را بر اساس یکسری ذهنیت ها، خیال ها و وضعیت های فردی بنا نکنیم که چنین تربیتی بیش از  توصیه هایی خشک و بی معنا نخواهد بود.
او تاکید کرد: لازم است تربیت اسلامی که براساس اسلام باید به صورت یک حرکت مستمر و گسترده ، شکل بگیرد، بر نتایج حاصل از  مطالعات علم النفس و یا روانشناسی استوار گردد.
مبلغی با تاکید بر نقش های مثبت و منفی نوع فتوا در بروز و یا مهار خشونت گفت: افراط گرایی جدا از برخی از  فتواها نیست،  برخی از فتواها در بروز خشونت نقش دارند.
او به مراکز افتا در جهان اسلام هشدار داد: این فتواها زمینه و بهانه را برای افراطی گرایی و خشونت ایجاد می کند و مراکز افتاء در جهان اسلام، تصور نکنند آنها بدور از این حادثه و غائله خشونت قرار دارند بلکه به نحوی با فتواها و نگاه های خود در این خشونت و افراطی گری ها نقش آفرین هستند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: گاهی همین مراکز با عدم فتوا در برخی حوزه ها نیز باعث افراط می شوند، بنابراین باید فتوا را فعال و هوشمند کنیم.
او چهارمین پیشنهاد ارائه شده در کنفرانس علوم انسانی و مبارزه با افراط گرایی را لزوم هشدار نسبت به استفاده جمودگرایانه از نص ذکر کرد و گفت: نص را نباید به صورت جمودگرایانه معنا کرد.
مبلغی افزود: حوزه های علمیه جهان اسلام اعم از شیعه وسنی نباید تنها به قرائت نص اکتفا و یک نگاه ساده ای به آن بیفکنند بلکه باید نص را در معرض استنطاق قرار دهند.
او بیان داشت: باید با دور شدن از نگاه ساده به نص وارد تعامل علمی با آن بشویم تا سخن باز کند و محتواهای دقیق خود  را باز گوید، در غیر این صورت جوانان جامعه اسلامی زمام تطبیق نص ساده شده را  بر حوادث ساده شده  به دست می گیرند و از این طریق،  افراط گری شکل می گیرد.
captcha