کد خبر: 3581436
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵

ظرفیت‌سازی جشنواره پویانمایی تهران برای ارتقای کیفی تولیدات دینی و ارزشی

گروه هنر: ایران در زمینه انیمیشن‌سازی و به ویژه موضوعات دینی و ارزشی مشکل محتوایی ندارد و بیشتر در زمینه تکنیک‌های اجرا و فرم ارائه آثار از نظر کیفی با تولیدات دنیا فاصله دارد؛ فضای تعاملی و علمی به وجود آمده در جشنواره پویانمایی تهران ظرفیت مناسبی را برای رفع این نقیصه فراهم آرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امروز سه‌شنبه 17 اسفند، سومین روز از دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در 5 سینمای پایتخت و همچنین سراسر کشور برگزار خواهد شد که علاوه بر اکران آثار بخش مسابقه، شاهد اکران مردمی آثار ویژه علاقه‌مندان نیز خواهیم بود.

سمینارها و نشست‌های تخصصی نیز از جمله بخش‌های جنبی این جشنواره است که در روز سوم نیز پیگیری خواهد شد.

به این بهانه با محمد افشارنژاد؛ کارگردان انیمیشن که در این دوره از جشنواره با دو اثر در بخش مسابقه دینی، خارج از مسابقه بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی و دو اثر در بخش مسابقه ایران جشنواره شرکت کرده است، گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ ابتدا در مورد چهار کاری که کارگردانی آن را به عهده داشتید و در این دوره از جشنواره پویانمایی شرکت دارند توضیح بفرمایید؟

در بخش مسابقه دینی جشنواره با انیمیشن «نامه‌ای برای آفتاب» به تهیه‌کنندگی سیدداود طباطبایی حضور دارم که مضمون رضوی دارد و داستان آن در مورد دو کودکی است که برای شفای مادرشان به امام‌ رضا(ع) نامه می‌نویسند.

بخشی نیز به عنوان مسابقه ارزش‌های انقلاب اسلامی در جشنواره وجود دارد که یک اثر انیمیشن از اینجانب در آن و البته خارج از مسابقه شرکت کرده است به نام« روزی سگی بود» که محمدامین همدانی تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد و ماجرای آن در مورد حضور اسرائیل در منطقه خاورمیانه است که هر دوی این آثار با تکنیک 3D تولید شده است.

دو انیمیشن هم در بخش مسابقه ایران جشنواره از من شرکت کرده است به نام «همراه» و «پروانه‌ای است» که در مجموع حضور رضایت‌بخشی در این دوره از جشنواره دارم.

ـ جایگاه جشنواره پویانمایی تهران را از نظر فنی و حضور کارهای مطرح سینمای انیمیشن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این جشنواره با سابقه 10 دوره برگزاری خود که البته به شکل دوسالانه برگزار می‌شود و لذا قدمتی 20 ساله دارد از جمله جشنواره و فستیوال‌های مطرح انیمیشن در جهان محسوب می‌شود که هر ساله محلی برای گردهمایی کارشناسان و صاحبنظران و البته هنرمندان طراز اول انیمیشن از سراسر دنیاست و همین امر و تضارب افکار و تعاملاتی که میان تولیدکنندگان، کارگردانان و منتقدان انیمیشن صورت می‌گیرد، زمینه را برای شکوفایی هرچه بیشتر صنعت انیمیشن ایران فراهم می‌آورد.

ما در این جشنواره بازار ملی پویانمایی را در اختیار داریم که محل مناسبی برای رونق بازار انیمیشن و بازاریابی تولیدات انیمیشن فراهم می‌آورد ضمن آنکه با نقطه نظراتی که صورت می‌گیرد تهیه‌کنندگان و کارگردانان انیمیشن در ایران با استانداردهای روز دنیا در این زمینه بیشتر آشنا می‌شوند و وقتی مؤلفه‌های اصلی در زمینه استقبال از یک اثر انیمیشن را درک کنند، آثار آنها هم از نظر تکنیک و هم محتوا مطلوب نظر آنها خواهد بود و رونق بازرگانی در زمینه انیمیشن را شاهد خواهیم بود.

ـ کمیت آثار انیمیشن با موضوعات دینی و ارزشی را در این دوره از جشنواره چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تولیدکنندگان و نهادهای فرهنگی متولی ساخت انیمیشن رویکرد مناسبی به این دوره از جشنواره از منظر ارائه آثار دینی و ارزشی داشتند؛ ما از نظر محتوا پیشرفت خوبی در تولید آثار انیمیشن داریم اما از نظر تکنیک اجرا همچنان فاصله زیادی نسبت به جریان جاری انیمیشن‌سازی در دنیا داریم که البته اقدامات و جهش‌های مناسبی در زمینه کیفیت‌بخشی به تولیدات به انجام رسیده است اما همچنان کم است. موضوعات بکر و کمتر پرداخته شده‌ای که در زمینه انیمیشن دینی و ارزشی و همچنین گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد ظرفیت فراوانی را در تولید محتوای درخور این آثار فراهم آورده است که اگر تولیدکنندگان کمی صبر و حوصله به خرج دهند و به شرط تزریق بودجه کافی که انیمیشن‌ساز بدون دغدغه و با آرامش خاطر در این زمینه به فعالیت بپردازد، به طور قطع در آینده نزدیک می‌توان در این زمینه شاهد موفقیت‌های چشمگیری بود.

ـ در بخش جنبی جشنواره شاهد برگزاری کارگاه‌های تخصصی در زمینه آخرین دستاوردهای فنی در زمینه انیمیشن‌سازی هستیم و در مقاطعی نیز آثار انیمیشن مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند، این امر تا چه اندازه به پیشرفت روند حرفه‌ای انیمیشن در ایران کمک می‌کند؟

بسیار زیاد، همانطور که گفتم ما در زمینه ایده‌پردازی و محتوای قصه برای ساخت انیمیشن چیزی کم نداریم و بزرگترین چالش ما تکنیک اجرای آثار است که این کارگاه‌ها تا اندازه زیادی می‌تواند این نقیصه را جبران کند، ما در طول دو روز گذشته فضای حاشیه اکران آثار انیمیشن جشنواره را همچون دانشگاهی دیدیم که به شرط استفاده مؤثر و مستمر از آنها نکات تازه از مناظری نو را در زمینه تولید انیمیشن جلوی رویمان قرار می‌داد که امیدوارم سایر همکاران هم این فرصت را غنیمت شمرده و در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

یادآور می‌شود، دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی صارمی تا 19 اسفند به کار خود ادامه خواهد داد.

امیرسجاد دبیریان  

 

  

 

 

     

captcha