تربیت مدرس متخصص قرآن به‌جای قاری‌پروری/ نیم قرن با میقات‌القرآن
کد خبر: 3583358
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
نشست «با یاوران وحی»/2

تربیت مدرس متخصص قرآن به‌جای قاری‌پروری/ نیم قرن با میقات‌القرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه فرهنگی ـ آموزشی قرآن و تجوید میقات‌القرآن از جمله مراکز معدودی است که فعالیتش را از سال 1345 با مدیریت مرحوم مخملباف برای ساکنان محله صابون‌پزخانه تهران آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین نشست «با یاوران وحی»، امروز، 22 اسفندماه با حضور مرتضی مخملباف، مدیر مؤسسه فرهنگی آموزش قرآن و تجوید میقات‌القرآن در سالن همایش‌های خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
تربیت مدرس متخصص قرآن بجای قاری‌پروری/ نیم قرن با میقات‌القرآن
وی گفت: فعالیت این مؤسسه از سال 1345 با مدیریت مرحوم حاج محمود مخملباف با آموزش قواعد روخوانی و روان‌خوانی قرآن آغاز شده است و پس از آن با مشارکت پسر، مرتضی مخملباف اداره می‌شود و در این مؤسسه دوره‌های مختلف روخوانی، روان‌خوانی، صوت و لحن و حفظ دوره‌های مختلف تربیت مربی قرآن و سایر برنامه‌های مناسبتی و مسابقات قرآنی در رشته‌های مختلف اجرا می‌شود.
تربیت مدرس متخصص قرآن بجای قاری‌پروری/ نیم قرن با میقات‌القرآن
مخملباف اظهار کرد: در یک دهه گذشته کلاس‌های ادبیات عرب از سطح ابتدایی تا عالی در مؤسسه برگزار شده است و همچنین کلاس‌های اعتقاد اسلامی با مباحث توحید، نبوت، امامت، رجعت و معاد و ... ایجاد و تشکیل شده و در کنار آن کلاس‌های مناظره، فنون مناظره و چگونگی آن نیز اجرا می‌شود.
مدیر مؤسسه فرهنگی آموزش قرآن و تجوید میقات‌القرآن با تأکید بر اینکه دوره‌های مؤسسه ویژه بانوان و آقایان برگزار می‌شود، عنوان کرد: این مؤسسه در حال حاضر سه هزار قرآن‌آموز و قرآن‌پژوه دارد که ساعت کاری مؤسسه از ساعت 9 صبح تا 21 است.
وی با تأکید بر اینکه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه مخصوص بانوان است، بیان کرد: روزهای شنبه و دوشنبه نیمی از روز اختصاص به بانوان و نیمی دیگر از روز اختصاص به آقایان دارد و روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه مختص دانشجویان آقایان است و روزهای جمعه صبح کلاس‌های فردی اگر باشد برگزار می‌شود.
مخملباف که دانش‌آموخته علوم حوزوی است و مدتی نیز در دانشگاه آزاد در رشته الهیات تدریس می‌کرده است، درخصوص وجه تسمیه مؤسسه گفت: عنوان مؤسسه در سال 1345 که تأسیس شد «کانون آموزش قرآن و تجوید» بود که مرحوم پدرم این مؤسسه را تأسیس کرد اما در زمان پیش از انقلاب اجازه ثبت چنین مؤسساتی را نمی‌دادند و تا پس از انقلاب که اجازه ثبت گرفتیم باید نام اختصاری انتخاب می‌کردیم و به دنبال نام‌های مختلفی گشتیم که بهترین عنوانی که توانستیم برای مؤسسه برگزینیم همین نام بود.
تربیت مدرس متخصص قرآن بجای قاری‌پروری/ نیم قرن با میقات‌القرآن
وی با اشاره به اینکه میقات‌القرآن یعنی جایگاه و مکانی که برای قرآن است، اضافه کرد: مجوز فعالیت مؤسسه از وزارت ارشاد اخذ شده است و عضو اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز هستیم.
مدیر مؤسسه فرهنگی آموزش قرآن و تجوید میقات‌القرآن با اشاره به فعالیت این مؤسسه، عنوان کرد: ما در این مؤسسه به دنبال قاری‌پروری نبوده‌ایم چیزی که در تهران به آن زیاد بها داده می‌شود. این مؤسسه از بدو تأسیس بنا بر تربیت معلم و مدرس قرآن بوده است و در این زمینه نیز موفق عمل کرده‌ایم و تقریباً دوره چهارساله‌ای داریم برای فردی که وارد مؤسسه می‌شود تا بخواهد از دوره‌ها فارغ‌التحصیل شود یعنی طی این بازه زمانی می‌تواند قرآن را آموزش دهد و به عبارت صریح‌تر به آموزش قرآن بپردازد.
مخملباف عنوان کرد: در حدود 320 آقا و بانو پس از پیروزی انقلاب اسلامی طی دوره‌های مؤسسه به عنوان مدرس قرآن تربیت شده‌اند که آنها یا جذب مؤسسه شده‌اند و یا اینکه برخی در محله زندگیشان دوره‌ها و کلاس‌هایی را برپا می‌کنند.
وی تأکید کرد: متأسفانه افراد متخصص مدرس و مربی قرآن نداریم و هدف ما تربیت این افراد متخصص در حوزه قرآن است به گونه‌ای که هر کدام از آنها توانایی برپایی دوره و جلسات قرآن داشته باشند.
مدیر مؤسسه فرهنگی آموزش قرآن و تجوید میقات‌القرآن بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در حدود سه دهه گذشته یک شعبه با نام «حضرت ثامن‌الائمه(ع)» در فلکه چهارم خزانه ایجاد کنیم و یک شعبه در کرج به نام سلمان فارسی برپا کردیم که  از سوی قرآن آموزان به عنوان «ستاره البرز» شناخته می‌شود چون مؤسسه قرآنی در آن منطقه به آن شکل وجود ندارد.
تربیت مدرس متخصص قرآن بجای قاری‌پروری/ نیم قرن با میقات‌القرآن
وی بیان کرد: همچنین شعبه‌ای در حصارک کرج داریم که ساختمان آن را با بانی خیر ساختیم که در حدود 250 قرآن‌آموز مشغول به فراگیری قرآن هستند و مدرسان تربیت شده شعبه در آنجا مشغول به تدریس هستند. شعبه دیگر نیز در شهر گلستان اسلام‌شهر ویژه مدرسان که در شعبه مرکزی رفت و آمد می‌کردند، که در آنجا شعبه‌ای راه افتاد که فرد خیری منزلی را در سه طبقه در اختیار گذاشته است که حدود 280 نفر قرآن‌آموز بانو و آقا دارد.
مخملباف با اشاره به اینکه در شهرک قدس نیز شعبه‌ای از مؤسسه فعالیت می‌کند، اضافه کرد: در پاکدشت نیز شعبه‌ای دارد که در حدود 180 قرآن‌آموز از دوره‌های این مرکز بهره‌مند می‌شوند همچنین تعدادی نیز از جلسات قرآن هستند که در حال حاضر با عنوان جلسه مرتبط با شعبه در حال فعالیت هستند اما لازم به ذکر است که تمام اینها تحت تعلیم 320 نفر از مدرسان که تحت تعلیم مؤسسه بودند آموزش می‌بیند.
وی با اشاره به اینکه مدرک کارشناسی قرآنی به مدرسان دوره تربیت مدرس اعطا می‌شود، اظهار کرد: به حدود 70 نفر از این مدرسان در عید غدیر امسال گواهی داده شد و همچنین سری دیگری از مدارک را نیز طی نیمه شعبان 96 به مددرسانی که حدنصاب لازم را داشتند، اعطا می‌شود.
مخملباف با تأکید بر اینکه یک ریال شهریه از هیچ قرآن‌آموزان مؤسسه دریافت نمی‌شود، بیان کرد: نه تنها این امر رخ نمی‌دهد بلکه افرادی که به عنوان مربیان و کادر اجرایی با مؤسسه فعالیت می‌کنند حقوقی دریافت نمی‌کنند بلکه برای رضای خدا و به منظور پرداخت ذکات علمشان با مؤسسه همکاری دارند.
تربیت مدرس متخصص قرآن بجای قاری‌پروری/ نیم قرن با میقات‌القرآن
مدیر مؤسسه فرهنگی آموزش قرآن و تجوید میقات‌القرآن اظهار کرد: همچنین این مؤسسه دارای بخش‌های مختلفی چون روابط عمومی، معاونت آموزشی، انفورماتیک، امور مالی، معاونت پژوهشی و واحد عملی ـ بصری است که تمام این کادر اجرایی برا اساس علاقه‌ای که دارند با مجموعه همکاری می‌کنند و به عنوان باقیات‌الصالحات با مجموعه همکاری دارند.
وی با اشاره به مسابقات این مؤسسه که تاکنون 27 دوره آن برگزار شده است، تصریح کرد: این مسابقات در رشته‌های قرائت، حفظ و سخنرانی مذهبی و مفاهیم و تفسیر قرآن، اذان، مداحی و تواشیح ویژه قرآن‌آموزان مؤسسه و همچنین متقاضیان خارج از مؤسسه به صورت تفکیک انجام گرفت.
تربیت مدرس متخصص قرآن بجای قاری‌پروری/ نیم قرن با میقات‌القرآن
یادآور می‌شود، شعبه اصلی این مؤسسه در تهران، میدان قزوین، خیابان قزوین شرقی، خیابان شهید جوادیان(قلمستان)، پلاک 167 قرار دارد.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببیند.
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۰۹:۱۴
0
3
و من الله التوفیق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۱۲:۰۴
0
2
خدا حفظ کنه شما رو. بنده مباحث اعتقادی جناب استاد مخملباف رو از سایت موسسه شون هر شنبه دانلود میکنم و استفاده کرده و لذت میبرم. خداوند متعال توفیقتون بده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۶ - ۱۴:۴۴
0
0
با سلام وخدا قوت یکی از شعب شهر قدس است نه شهرک قدس (غرب)
مینایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۴ - ۱۱:۰۳
0
0
آفرین که سلسله نشستهای بایاوران وحی رو برای مؤسسات در نظر گرفته اید کاش از مؤسسات شهرستان‌‌هایی ها بشود دعوت به عمل بیاوردید تا چون اون ها مشکلات بیشتری برای انعکاس دارند لطفا زمینه آن را فراهم کنید
kermani
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۴ - ۱۱:۰۸
0
0
کمتر به موسسات معروف بپردازید
چون اونها که معروفیت دارند آنهایی که گمنام هستند را اهمیت بدید
علیرضا ولی یاری
|
Canada
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۱۶:۵۴
0
1
سلام استاد مخملباف یکی از اساتید بی نظیر در علوم قرآنی هستند خداوند حفظشون کنه و موسسه میقات القرآن با رایگان بودنش و مدیریت عالی از کانون های بسیار خوب کشور در زمینه قرآنی هست
علی ولایتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۲:۲۷
0
0
خب خدا به همه کسانی که اینگونه با دل و جان و با تمام وجودشون کار می کنند اجر جزیل عنایت کنه.
بنده ۶ سال هست که در یکی از شهرستانهای استان خراسان رضوی به نام شهرستان جوین که گمنام هم هست موسسه ای رو مجوز گرفتم اما به دلیل اهمیت ندادن مسولین و جا افتاده نبودن فعالیتهای قرانی در میان مردم اگه خیری یا کسی میشناسید در میان خودتون که به این شهرستانها هم کمک کنند تا از مشکلات نبود مکان قرانی که بارها و بارها والدینی پیدا میشن تا بچه هاشون رو برای فعالیتهای قرانی پیش بنده حقیر بیارن ولی بنده شرمنده اونا میشم به خدا.
اگه کسی رو میشناسید که کمک کنه در این زمینه یا تامین هزینه اجاره بها یک مکانی ممنون میشم.
captcha