«میقات‌القرآن» مؤسسه‌ای با ملکی به قدمت قاجار/ اینجا همه از دل و جان مایه می‌گذارند
کد خبر: 3594953
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴

«میقات‌القرآن» مؤسسه‌ای با ملکی به قدمت قاجار/ اینجا همه از دل و جان مایه می‌گذارند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه میقات‌القرآن مرکزی است که تمامی خدماتش را به صورت رایگان و بدون دریافت ذره‌ای شهریه ارائه می‌دهد و حتی کارکنان و مربیانش نیز ریالی حقوق دریافت نمی‌کنند و با حضرت حق معامله می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ساکنین محدوده میدان قزوین، به‌ویژه محله قلمستان با مؤسسه فرهنگی آموزش قرآن و تجوید میقات‌القرآن آشنایی دیرینه‌ای دارند که به حدود 16 سال می‌رسد، شنیده‌ها حکایت از مقاومت مردم محله برای ساخت این مجتمع آموزشی ـ قرآنی دارد اما ساخت این مرکز برای خود تاریخچه‌ای دارد که شاید دانستن آن خالی از لطف نباشد.
مؤسسه با بنایی 1800 متر مربع در سه طبقه
زمینی که پولش توسط خیری تهیه شد و ملکی با 600 متر مربع متعلق به معزالسلطان دوره قاجار در محدوده قلمستان، خریداری شد و سپس توسط معماری در سه طبقه و هزار و 800 متر مربع بنا ساخته می‌شود.
میقات‌القرآن از مؤسسات قرآنی است که سابقه تأسیس آن به سال 1345 با مدیریت مرحوم حاج محمود مخملباف با آموزش قواعد روخوانی و روان‌خوانی قرآن آغاز شد و پس از آن با مشارکت پسر، مرتضی مخملباف اداره می‌شود و تاکنون بیش از نیم قرن فعالیت می‌کند اما نکته جالب فعالیت این مرکز قرآنی ارائه خدمات قرآنی به صورت رایگان و بدون دریافت کوچک‌ترین هزینه‌ای و حتی پرداخت ریالی پول به مربیان و کادر اجرایی مؤسسه است.
اینجا همه از دل و جان مایه می‌گذارند و جانانه کار می‌کند تا بلکه نظر حضرت حق را ذره‌ای جلب کنند و بهتر بگویم معامله‌ای در خلوت و تنهایی با باریتعالی.
استفاده از تمامی اهدایی‌ها در مؤسسه
چهارراه معزالسطان را به سمت خیابان شهید مدرس طی می‌کنم سراغ میقات‌القرآن را از چند نفر از کسبه محله می‌گیرم آنها با رویی گشاده می‌گویند «همان مؤسسه که دوره قرآن دارد» و سپس من را راهنمایی می‌کنند. وقتی داخل کوچه شهید «سعید اتحاد» می‌شوم،‌ پرچم‌های رنگی و تبلیغات مؤسسه خودنمایی می‌کند. البته معاونت مؤسسه نیز به استقبال ما آمد تا بهتر مؤسسه را پیدا کنیم پس از سلام و احوالپرسی و مصافحه ما را به داخل مرکز راهنمایی می‌کند.
متذکر می‌شود که این درب ورود بانوان است دربی کوچک که با پرده‌ای طوسی رنگ استتار شده است که بانوان به راحتی داخل آن تردد داشته باشند پس از اینکه حدود چهار یا پنج پله را بالا می‌آییم کفش‌ها را از پا در می‌آوریم و کف کل مؤسسه با موکت‌ها و فرش‌هایی که به گفته خود آقای مخملباف تمامشان از سوی مردم به مرکز هدیه شده است مفروش شده است.
بخشی‌پور، معاون مؤسسه ما را با بخش‌های مختلف مؤسسه آشنا می‌کند طبقه همکف مؤسسه حسینیه است، حسینیه‌ای تزئین شده با پرچم‌های رنگی به مناسبت اعیاد رجبیه و شعبانیه مجهز به اتاق فرمان، آشپزخانه‌ای مجزا که مراسم مختلف را در آنجا به مناسبت‌های مختلف جشن و سوگواری برپا می‌کنند که حضور مردم محله به شکوه و شور مراسم می‌افزاید.
برپایی کلاس‌ها به صورت کاملا رایگان
تمامی کلاس‌ها در طبقه دوم این ساختمان برگزار می‌شود در ابتدای ورود بوفه‌ای طراحی شده است که دانش‌پذیران به راحتی و به سهولت بدون نیاز به تردد در بیرون از مؤسسه بتوانند تغذیه‌های مورد نیازشان را تهیه کنند و شیوه کلاس‌های مؤسسه جالب است. مؤسسه‌ای که کلاس‌هایش را بدون میز و صندلی و بدون تعلق خاطر به آنها و در عین حال به صورت رسمی برگزار می‌کند شاید برداشتن همین روزمرگی‌ها در رونق این مؤسسه و برپایی با شکوه کلاس‌هایش افزوده است. کلاس‌ها با حلقه‌های صمیمی و جدی برگزار می‌شود.
طبقه سوم نیز صرفا واحد‌های اداری مؤسسه‌ است. این طبقه متشکل از واحد سمعی و بصری با لوح‌های فشرده از مجموعه سخنرانی‌های اساتید و خطبای شهیر و همچنین مرتضی مخملباف، مدیریت مؤسسه در زمینه مباحثی چون امامت، توحید، نبوت، رجعت، معاد، ادیان و فرق، فنون مناظره، اوصاف بهشت و جهنم، توبه و اقسام آن، چگونگی مبارزه با بدحجابی، روابط دختر و پسر شرح حکمت نهج‌البلاغه، صدقه و دعا و ... ترتیل کل قرآن کریم، اذان مؤذنان مشهور و مجموعه‌ای از بهترین قرائت‌های قاریان مشهور جهان اسلام به صورت صوتی است.
نقش مؤسسه میقات‌القرآن در ارتقای سطح فرهنگی مردم محله
از دیگر واحدها می‌توان به روابط عمومی و دبیرخانه، معاونت آموزشی (هسته گزینش، کمیته انضباطی و جلسات مرتبط)، دفتر نظامات و ثبت نام، امور مالی(قرض‌الحسنه و صدقات) و صرف پرداخت تسهیلات به قرآن‌آموزان مؤسسه توسط پس‌اندازی که از سوی آنها جمع‌آوری شده است، واحد انفورماتیک و خدمات رایانه‌ای(تدوین و مونتاژ و تأمین و تجهیز سخت‌افزار و نرم‌افزار مؤسسه و آرشیو سمعی و بصری) و کتابخانه اشاره کرد.
مرتضی مخملباف، مدیر مؤسسه میقا‌ت‌القرآن طی بازدیدی که خبرنگاران ایکنا ازاین مجموعه فرهنگی داشتند، اظهار کرد: در ابتدا به دلیل وجود هیئت‌های مذهبی متعدد در این مکان با صبوری فعالیتمان را به جلو بردیم، چون آنها فکر می‌کردند که فعالیت مؤسسه جلوی فعالیت آنها گرفته خواهد شد.
ساختمان مؤسسه طی 360 روز ساخته شد
وی با اشاره به تمایل حضور بانوان و خانواده‌ها در دوره‌های این مؤسسه، عنوان کرد: این ملک با همکاری تعدادی از همکارانمان طی 360 روز ساخته شد که بعضا نیز تا پاسی از شب نیز برای ساخت و ساز زودتر ساختمان همیاری می‌کردند.
مخملباف بیان کرد: حتی هنگام خرید این ملک نیز با سختی‌هایی روبرو بودیم به گونه‌ای که صاحب ملک می‌گفت پدرم از فردی که این ملک را خریداری کرده است وصیت کرده این ملک را به جایی بفروش که در آن جلسه قرآن برپا شود که من هم به آنها بیان کردم که کلاس‌های قرآنی در حال برپایی داریم که تا‌کنون جای ثابتی نداشته‌ایم و در منزل استیجاری مشغول برپایی این دوره‌ها هستیم و می‌خواهیم اینجا را بخریم تا کلاس‌ها به صورت ثابت در مکانی مشخص برپا شود.  
مدیر مؤسسه میقا‌ت‌القرآن با افتخار از اینکه برای ساخت این مجموعه حتی یک ریال نیز از پول دولتی هزینه نشده است، عنوان کرد: تمام تیرآهن این مجموعه نیز توسط شرکت بلور کاوه هدیه شده است و تمامی جزئیات آن نیز توسط مردم به همین صورت فراهم شد تا اینکه ساختمان به صورت کامل ساخته شد.
از فرش تا صندلی‌های مؤسسه همه به همت مردم هدیه شد
وی افزود: از فرش تا صندلی‌های مؤسسه همه به همت مردم هدیه شده است و معتقدم اگر فردی که ساعتی را به مؤسسه داده است اگر به دیوار زده شود و فرد خیر ببیند از آن وسیله به استفاده می‌شود رغبت می‌کند و وسیله دیگری نیز به مؤسسه هدیه می‌کند و این روند تا کنون نیز ادامه دارد.
مخملباف با اشاره به اینکه دنبال بودجه‌های دولتی رفتن اتلاف وقت است، عنوان کرد: اگر مدیران مؤسسات و یا سایر افرادی که در این مراکز مردم نهاد غیردولتی همکاری می‌کند اگر انسان دنبال خدا برود خیلی زودتر به نتیجه می‌رسد واصلش هم همین است. کما اینکه نیت ما نیز تا این لحظه همین بوده است و همین روند را ادامه می‌دهیم.
وی با اذعان به اینکه تمامی روزها صبح‌ها و روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به صورت کامل کلاس‌ها ویژه بانوان است، گفت: روزهای دوشنبه و چهارشنبه و پنج‌شنبه از ساعت 16 تا 21 کلاس‌ها ویژه آقایان است. همچنین هدیه‌هایی نیز از سوی مردم خیّر به مؤسسه داده می‌شود که ما نیز به قرآن‌آموزان اهدا می‌کنیم که این باعث ایجاد انگیزه بهتر برای کار کردن در مؤسسه و از دیگر سو حضور در کلاس‌های قرآنی است.
حضور تعداد کثیری از بانوان و خانواده‌ها در مؤسسه
مدیر مؤسسه میقا‌ت‌القرآن با اشاره به سختی‌هایی که در زمینه برپایی کلاس‌های قرآن و تبلیغات مؤسسه داشته‌اند، بیان کرد: الحمدلله از میان بانوان و خانواده‌های تعداد کثیری در مؤسسه حضور دارند. همچنین مؤسسه نیز در ارتقای سطح فرهنگی مردم منطقه نیز تأثیر شگرفی داشته است.
لازم بذکر است، ورودی آقایان مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی میقات‌القرآن در میدان قزوین، خیابان قزوین شرقی، خیایان شهید جوادیان(قلمستان)، پلاک 167 قرار دارد. همچنین علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 55370517-55390144 تماس بگیرند. همچنین واحد بانوان نیز در خیابان ولی‌عصر(عج)، چهار راه معزالسلطان، خیابان شهید مدرس، خیابان شهید سعید اتحاد، دست چپ، بن‌بست دوم قرار دارد.
مطالب مرتبط
captcha