اعلام فراخوان نهمین جشنواره فارابی از طریق مراکز علمی/ رونمایی از پوستر
کد خبر: 3583726
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
سیدضیاء هاشمی در نشست خبری نهمین جشنواره فارابی:

اعلام فراخوان نهمین جشنواره فارابی از طریق مراکز علمی/ رونمایی از پوستر

گروه دانشگاه: معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جشنواره بین‌المللی فارابی بستری برای افزایش دانش علوم انسانی در سطح جامعه و بهره‌گیری از دستاوردهای علوم انسانی و اسلامی است. در نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی علاوه بر فراخوان رسانه‌ای، اعلام فراخوان از طریق دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی، پژوهشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و ... خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی (ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی)، امروز دوشنبه، ۲۳ اسفندماه ۹۵ در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و با حضور ضیاء هاشمی، دبیر جشنواره، حسین میرزایی، رئیس دبیرخانه و رضا ماحوزی، دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

در آغاز این نشست خبری، سیدضیاء هاشمی با تقدیر از تلاش اصحاب رسانه در پوشش خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی اظهار کرد: حال که جشنواره هشتم را با موفقیت پشت سر نهادیم، اکنون گام مهمی در برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی خواهیم برداشت. جشنواره هشتم دستاوردهای ویژه و مهمی داشت و نیز حضور رئیس جمهور در اختتامیه و رهنمودهای وی نقطه عطفی در این دوره بود.

وی افزود: خوشبختانه در جشنواره اخیر پیوند وسیع‌تری میان دانشمندان علوم انسانی و اسلامی با جشنواره فارابی برقرار شد. جشنواره فارابی اکنون به سطح بالایی از بلوغ حرفه‌ای در میان دانشمندان علوم انسانی و اسلامی دست یافته و اعتمادی که به این جشنواره شده ارزشمند است.

دبیر جشنواره فارابی با بیان اینکه در آخرین دوره برگزاری جشنواره فارابی فرایند داوری دقیق بود تاکید کرد: در دوره هشتم شاهد فرایند دقیق و علمی داوری بوده‌ایم و خوشبختانه اعتراضی به داوری‌ها در این دوره وجود نداشت. آنچه که در جشنواره هشتم رقم خورد ما را تشویق به برگزاری فرایند جشنواره نهم کرده است.

وی ادامه داد: اکنون مقدمات فعال‌سازی مجدد دبیرخانه جشنواره برای برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی فراهم شده است و به زودی فراخوان نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی اعلام خواهد شد.

هاشمی با تاکید بر نقاط قوت جشنواره هشتم گفت: در جشنواره نهم سعی خواهد شد نقاط قوت جشنواره هشتم حفظ شود و توسعه یابد و نیز فرایندها با شفافیت بیشتری اجرا شوند. همچنین هماهنگی، تنظیم و تشکیل گروه های علمی در دستور کار این دوره از جشنواره قرار دارد. در این دوره از جشنواره حداکثر دقت در شناسایی آثار را خواهیم داشت و در بخش‌هایی که آثار کمتری در جشنواره داشته‌ایم، بنا داریم توجه بیشتری شود و آثار بیشتری در این بخش‌ها دریافت شود.

وی افزود: علاوه بر فراخوان رسانه‌ای تمرکز ما در این دوره از جشنواره فارابی، اعلام فراخوان از طریق دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی، پژوهشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، رایزنی‌های علمی در مراکز ذی‌ربط وزارت خارجه، دفاتر، نهادها و شخصیت‌هایی که می‌توانند نقش موثری در شناسایی اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی داشته باشند.

هاشمی خاطرنشان کرد: در بخش بین‌الملل از جمله نکات برجسته در جشنواره هشتم شناسایی و معرفی چهره‌های شاخص و برجسته در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی بود. علی‌رغم هجمه‌هایی که به کشور ما وارد است، جشنواره فارابی در دوره هشتم توانست با توجه به محور دیپلماسی علمی در سطح جهان خوش بدرخشد و مورد استقبال اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی از سراسر جهان قرار گیرد. ما امید داریم با یاری اساتید و محققان برجسته کشور خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی در حوزه علوم انسانی و اسلامی در نهمین دوره این جشنواره شناسایی و معرفی شوند.

وی گفت: از جمله محورهای مورد تاکید در جشنواره نهم همانند دوره هشتم، تجلیل از پیشکسوتان و پیوند اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی است که در این راستا حلقه‌های علمی در دبیرخانه تشکیل شده و شناسایی و بررسی آثار برجسته در جشنواره نهم همانند دوره پیشین در دستور کار قرار دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: جشنواره بین‌المللی فارابی بستری برای افزایش سطح دانش علوم انسانی و اسلامی در سطح جامعه و بستری جهت بهره‌گیری از دستاوردهای این علوم است.

در ادامه حسین میرزایی، رئیس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به مهلت ارسال آثار به نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی اظهار کرد: تقویم جشنواره فارابی یکسال کاری است و این زمان تا برگزاری اختتامیه جشنواره به طول می‌انجامد. مهلت ارسال آثار تا پایان اردیبهشت ماه ۹۶ می‌باشد و علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند پس از اعلام فراخوان با مراجعه به وب‌سایت جشنواره فارابی به نشانی www.farabiaward.ir از شرایط شرکت در این دوره از جشنواره آگاهی پیدا نمایند.

وی همچنین در خصوص محورهای این دوره از جشنواره گفت: محورهای این دوره از جشنواره همانند دوره پیشین، محورهای دوازده‌گانه گروه‌های علمی خواهد بود. علاوه بر آن در بحث داوری کمیته‌های علمی ۱۲‌گانه فرایند انتخاب و تایید داوران را بر عهده  دارند که در این کمیته‌ها انجمن‌های علمی نیز مشارکت دارند.
اعلام فراخوان از طریق مراکز علمی و دانشگاهی/رونمایی از پوستر نهمین جشنواره فارابی

در پایان نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی از پوستر فراخوان این دوره از جشنواره رونمایی شد.
captcha