کنفرانس «سنت پیامبر(ص) و امام علی(ع)» در آلبانی برگزار شد
کد خبر: 3587067
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹

کنفرانس «سنت پیامبر(ص) و امام علی(ع)» در آلبانی برگزار شد

گروه بین‌الملل: مرکز جهانی بکتاشیه با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در آلبانی و حمایت كمیته مطالعات و تحقیقات علویون، کنفرانس بین‌المللی «سنت پیامبر(ص)، امام علی(ع) و بکتاشیه» را برگزار كرد.

کنفرانس «سنت پیامبر(ص) و امام علی(ع)» در آلبانی برگزار شد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کنفرانس بین‌المللی مرکز جهانی بکتاشیه با عنوان «سنت پیامبر(ص)، امام علی(ع) و بکتاشیه» با مشارکت و همکاری بنیاد سعدی‌ شیرازی (رایزنی فرهنگی ایران در آلبانی) و حمایت كمیته مطالعات و تحقیقات علویون، برگزار شد.
در این کنفرانس اندیشمندانی از کشورهای فرانسه، آلمان، ترکیه، آذربایجان، عراق، روسیه، بوسنی، کوزوو و مقدونیه، شرکت داشتند.
کنفرانس در دو بخش تشریفاتی و علمی برگزار شد و بخش تشریفات آن(مراسم افتتاحیه) با سخنرانی حاجی دده ادموند ابراهیمای، رهبر مرکز جهانی بکتاشیه آغاز شد.
 وی در این سخنرانی بیان كرد: سنت پیامبر(ص) و سنت امام علی(ع) یکی است و از یک منشأ سرچشمه می‌گیرد. اندیشه مکتب بکتاشیسم هم بر همین مبنا استوار است.
وی افزود: ما بكتاشی‌ها پیروان راستین امام علی(ع) و از طرفداران اهل بیت(ع) هستیم که وظیفه خود می‌دانیم در مسیر محبت و عشق به اهل بیت(ع) حرکت كنیم.
پس از آن گازمند آقا، معاون رئیس کمیته مسلمانان آلبانی هم در سخنانی کوتاه در این مراسم گفت: حضرت علی(ع) جانشین راستین حضرت محمد(ص) است و ما در آلبانی با محبت اهل بیت(ع) بزرگ شده‌ایم و این دلیل روشنی است بر اینکه ما در آلبانی یکدیگر را برادر می‌دانیم.
خانم لورتا آلیکو، رئیس کمیته دولتی ادیان که زیر نظر نخست‌وزیری آلبانی فعالیت می‌كند، سخنران بعدی این مراسم بود كه گفت: وجه وطن‌دوستی و قدرت تحمل پیروان مکتب بکتاشیه ستودنی است.
وی با توضیح این مطلب اظهار امیدواری کرد که همه مکاتب و مذاهب در کشور آلبانی مثل برادران بکتاشی دارای احساس مسئولیت نسبت به وطن و هموطنان خود باشند.
در ادامه سیداحمد حسینی‌ الست، رایزن فرهنگی ایران در آلبانی در بخش علمی این همایش سخنرانی كرد و طی آن امام علی(ع) را آیینه تمام‌نمای پیامبر(ص) دانست و گفت: کلام، رفتار، اخلاق و سبک زندگی امام علی(ع) تجلی شخصیت و منش الهی پیامبر(ص) بود. گویی یک روح در دو کالبدند. تاریخ گواهی می‌دهد علی(ع) تنها کسی است که می‌تواند اندیشه و عمل پیامبر(ص) را به راستی منعکس کند.
وی افزود: هر دو در پناه ابوطالب و در خانه او و در کنار دست ناپیدای فرشته‌ای از فرشتگان الهی تربیت شدند. پیامبر(ص) در خانه ابوطالب و علی(ع) در خانه پیامبر(ص). شگفتا که تقدیر چگونه بازیگری می‌کند. محمد(ص) و علی(ع) که هر دو طعم تلخ یتیمی را چشیده‌اند، اکنون در آغاز نهضت توحیدی و نزول قرآن در کنار هم در برابر قریش ابولهب و ابوجهل و ابوسفیان، دشمنان دیرین تفکر اسلامی و دشمنان قسم‌خورده قرآن کریم ایستاده‌اند و پیامبر(ص) استوار و مصمم در برابر کفر، شرک و نفاق یک‌تنه مقاومت می‌کند و در این مبارزه و ایستادگی یک یار وفادار و صاحب سر و یک برادر در کنار خود دارد و آن علی(ع) است.
حسینی‌ الست در ادامه با بیان اینكه امام علی(ع) تنها فرد شایسته و عارف بزرگی است که شایستگی جانشینی و خلافت رسول خدا(ص) را دارد، گفت: ابن ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه می‌گوید: «وقتی از استادم ابوجعفر درباره خطبه 106 نهج‌البلاغه پرسیدم و گفتم من کلمات و خطبه‌های اصحاب را دیده‌ام؛ ولی هیچکدام پیامبر(ص) را اینگونه که علی(ع) با عظمت یاد می‌کند، یاد نکرده‌اند و مانند او به پیامبر(ص) اظهار ارادت نکرده‌اند چرا اینگونه است؟ او در پاسخ گفت: اولا صحابه کلام مدونی ندارند؛ ثانیاً امام علی(ع) به پیامبر(ص) ایمان قوی داشت و در راه و روش پیامبر(ص) هیچ تردیدی نداشت و در راه پیامبر(ص) همه چیز خود را فدا می‌كرد. رسول خدا(ص) را بسیار دوست می‌داشت و موقعیت ویژه‌ای نزد پیامبر(ص) داشت که دیگر صحابه از آن محروم بودند».
رایزن فرهنگی كشورمان همچنین گفت: امام علی (ع) در طول زندگی خود به عنوان پیروی راستین همواره در تمام صحنه‌ها در کنار پیامبر(ص) بود. در مکه و در شعب ابی‌طالب در روزهای سخت و دشواری که پیامبر(ص) مورد شکنجه و آزار قریش بود و یا در مدینه و در جنگ‌ها و درگیری‌ها با دشمنان اسلام. و این شمشیر علی (ع) بود که همواره جبهه حق را شاد و پیروز و جبهه باطل را با شکست مواجه می‌كرد و امام علی(ع) به عنوان نزدیک‌ترین یار و یاور پیامبر(ص) حتی در لحظات پایانی زندگی پیامبر(ص) و هنگام رحلت پیامبر(ص) نیز از وی جدا نشد.
محمود خلیل‌زاده، دیگر سخنران مراسم بود که درباره شخصیت امام علی(ع) به عنوان انسان کامل صحبت کرد و طی آن با با تأکید بر انس با قرآن و اینکه امام علی(ع) تجسم عینی قرآن کریم است، از وی به عنوان یک عارف و انسان کامل یاد کرد كه به آموزه‌های قرآنی متعهد است.
پس از آن هم اودو استنباخ از کشور آلمان در سخنرانی طولانی خود، نامه امام علی(ع) به مالک اشتر را مورد بحث قرار داد.
بنا بر اعلام این خبر، در بخش علمی کنفرانس نیز 14 تن به ایراد سخن پرداختند. موضوعات مقالات ارائه شده در این كنفرانس شامل «سنت پیامبر، ثروت ارزشمند جاودان» (مسعود ادریس از کشور بوسنی)، «حضرت محمد(ص)؛ اولین صوفی» (مصطفی بیرامی از کشور کوزوو)، «طریقت‌ها، ثروت پایان‌ناپذیر اسلام» (اریک گوفری از کشور فرانسه)، «پیامبر ما در گفتار امام علی(ع)» (سیداحمد حسینی‌ الست از کشور ایران)، «همگام با مقتضیات زمان، از ویژگی‌های امام ما» (خانم کارول لطیفه از کشور هند)، «شباهت‌های فلسفی میان امام علی(ع) و پیر حاجی بکتاش ولی» (آرسان بایدمیر از کشور ترکیه)، «شخصیت امام ما در ادبیات اهل تسنن» (متین ایزدی از کشور مقدونیه)، «حضور معنوی و علمی امام ما در قرآن» (ازغور عرب‌اغلو از کشور ترکیه)، «شجاعت نظری و عملی امام علی(ع)» (شیخ عدنان شاهنام از کشور عراق)، «الگوی عدالت جاودان» (رئیس اسماعیلو از کشور روسیه)، «بکتاشیه آلبانی منور از احساسات ملی‌گرا» (بچیر متا از کشور آلبانی)، «ائمه(ع)؛ علم باطن و ظاهر» (احمد علی والنسبور از کشور فرانسه)، «تأثیر امام علی(ع) در زندگانی حاج بکتاش ولی» (نظیر باتا از کشور آلبانی) و «تقوا و ایمان، الگوی ارزشمند روز» (اکرم علیو از کشور آذربایجان) بود.
captcha