بکتاشیه در آلبانی و عيد غدیر + فیلم
کد خبر: 3742439
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰

بکتاشیه در آلبانی و عيد غدیر + فیلم

گروه بین‌الملل - در روز 22 مارس (دوم فروردین)، یک روز پس از نوروز ایرانی، مراسمی از سوی بکتاشیان آلبانی به نام «سلطان نوروز» برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از کانال تلگرام فطرس مدیا(مرکز سینمای مستند اسلامی)؛ پیروان بکتاشیه معتقدند که سلطان نوروز همان روزِ عیدِ غدیرِ خم است. این روز پس از فروپاشی نظام کمونیستی و بازگشت مجدد آزادی مذاهب در آلبانی، به عنوان یک جشن ملی، تعطیل عمومی اعلام شد.

به همین مناسبت همه ساله در این روز که مصادف با 22 مارس (دوم فروردین)؛ یک روز پس از نوروز ایرانی است، در تیرانا، پایتخت آلبانی از سوی رهبر جهانی بکتاشیه مراسمی برگزار می‌شود.

در این روز رهبران مختلفِ ادیان، رهبران سیاسی، دیپلمات‌های خارجی و نیز مردم بکتاشی به ملاقات رهبر بکتاشیه می‌آیند و پذیرایی از میهمانان رهبر بکتاشی با استکانی از شیرِ گرمِ شیرین و تکه‌ای شیرینی صورت می‌گیرد. بنابر اعتقاد آنان این شیر، نمادِ شیرِ مادری امام علی(ع) است که او در کودکی نوشید.

بکتاشیان 20 درصد جمعیت 70 درصدی مسلمانان آلبانی را تشکیل می‌دهند، اما تعطیلی عمومی به مناسبت روز سلطان نوروز در این کشور گویای توجه و احترام دولت نسبت به این طریقت شیعی است.

با توجه به تحقیقات فطرس مدیا مشخص است که از دیرباز، همزمانیِ نوروز و غدیر، دارای پایه و اساسِ تاریخی است.

انتهای پیام

captcha