بکتاشیه در آلبانی؛ اعتقادات و رویکردها
کد خبر: 3739368
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷

بکتاشیه در آلبانی؛ اعتقادات و رویکردها

گروه بین‌الملل ـ طریقت بکتاشیه از دیرباز در آلبانی رواج بسیاری داشته تا جایی که از دهه نخست قرن بیستم میلادی این کشور به عنوان مرکز جهانی بکتاشیان شناخته شده است.

به گزارش ایکنا؛ این طریقت در بیشتر شهرهای آلبانی تکیه دارد که توسط «باباها» اداره می‌شود. همه این تکایا تحت نظارت و رهبری مقر اصلی بکتاشیه واقع در تیرانا فعالیت دارند. طریقت بکتاشیه در بسیاری از شهرهای آلبانی و همچنین در ترکیه، مقدونیه و کوزوو نیز پیروانی دارد.

کانال تلگرام بالکان‌نامه ضمن بیان این مطلب آورده است: پایه‌گذار این طریقت «سید محمود رضوی» معروف به «حاجی بکتاش ولی» (646-738 هجری قمری) از سادات رضوی و از مردم نیشابور بود. بنابر قول مشهور حاج بکتاش از نوادگان امام رضا (ع) بود و به امام صادق (ع) نیز ارادت فراوان داشت.

محبت اهل بیت(ع)
طرفداران این طریقت، معتقد به حضرت رسول اکرم (ص) و دوازده امام شیعیان (ع) و ظهور حضرت مهدی(عج) هستند. به عقیده آنان «حق»، «محمد» و «علی» سه صورت برای بیان یک حقیقت هستند. محبت اهل‌بیت پیامبر(ص) به ویژه امام علی(ع) در سرلوحه عقاید بکتاشیه قرار دارد. به نظر بکتاشیان، بعضی از آیین‌ها مانند هر صبح و شام صلوات فرستادن بر دوازده امام، خواندن دعای نادعلی و خودداری از نوشیدن آب در دهه اول محرم و مواردی دیگر از این دست جای عبادت‌های شرعی را می‌گیرد.

بکتاشیان در حال حاضر، بر مبنای فلسفه‌ای که در آن به اصولی همچون مبارزه با ظلم، عشق به ملت، پاکی اخلاق، احترام و عشق به انسان، نیکی و برادری، صلح و دوستی در جهان اشاره شده است، در عرصه تحولات سیاسی - اجتماعی فعال هستند.

بزرگداشت عاشورا
بکتاشی‌ها دارای آداب و رسوم ویژه‌ای هستند که یکی از آن‌ها مراسم عاشورا است. این مراسم در تکایای آلبانی برگزار و در آن اشعاری درباره اهل‌بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) به فارسی، ترکی و آلبانیایی خوانده می‌شود.

فرقه بکتاشیه نشریه‌ای به نام «حکمت»، مشتمل بر مقالات و مطالبی در مورد اهل‌بیت(ع) شخصیت‌های بکتاشی و تکایا دارد که به صورت ماهنامه چاپ می‌شود. علاوه بر این تاکنون کتاب‌هایی در مورد اهل‌بیت(ع) و زندگانی آنان به زبان آلبانیایی توسط این فرقه، به چاپ رسیده است.

باباموندی؛ رهبر فرقه
رهبر این فرقه «باباموندی» در حال حاضر از جایگاه مهمی نزد مقامات و شخصیت‌های آلبانی برخوردار است و مسئولان کشوری، اعم از رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزرا و رئیس مجلس در مراسم‌های ویژه بکتاشیه خصوصا در روز عاشورا و روز سلطان نوروز ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) شرکت می‌کنند و احترام خاصی برای او قائل هستند.

این فرقه معتقدند روز 22 مارس، روز تولد امیرالمؤمنین(ع) است (مصادف با روز اول یا دوم فروردین) و به همین مناسبت، جشنی به نام «سلطان نوروز» برگزار می‌کنند. مراسم سلطان نوروز بکتاشی‌ها که در آلبانی و بالکان در روزهای بهار برگزار می‌شود، حاکی از اهمیت ویژه ‌این جشن است.

انتهای پیام

captcha