کد خبر: 3589568
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
عالمگیر تهرانی عنوان کرد:

سرگرمی‌های مجازی سد راه مطالعه/ کتاب‌های خوب دیده نمی‌شوند

گروه ادب: مدیر انتشارات محمد(ص) سرگرمی‌های مجازی را سد راه مطالعه و کتابخوانی دانست و گفت: کتاب‌های خوب به دلیل عدم معرفی و تبلیغ دیده نمی‌شوند.

محمد عالمگیر تهرانی، مدیر انتشارات محمد(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره وضعیت نشر کتاب در کشور گفت: اوضاع کتاب طی سال‌های اخیر به صورت وحشتناک افت کرده و مردم استقبال کمتری از کتاب دارند و به نظر می‌رسد ارتباط با اینترنت و فضای مجازی بیشتر شده و به‌راحتی می‌توانند کتاب‌های الکترونیک را به‌دست آورده و مطالعه کنند؛ به عنوان مثال در سال‌های قبل کتاب‌های اطلاعات عمومی را چاپ می‌کردیم که مورد استقبال خوبی قرار می‌گرفت اما اکنون همه این اطلاعات در فضای مجازی وجود دارد. همچنین تبلیغات گران است و ناشران توانایی تبلیغ برای کتاب‌های خود را ندارند. 
وی افزود: زمانی کتاب در ایران با تیراژ 10 هزار نسخه چاپ می‌شد، در حالی که هم‌زمان با آن تیراژ پایین کتاب در کشورهایی مثل فرانسه بیش از 100 هزار نسخه بود و حتی به 300 هزار نسخه هم می‌رسید، در حال حاضر اگر در ایران کتابی با هزار نسخه چاپ شود، این ناشر را تحسین می‌کنند. 
عالمگیر در ادامه با اشاره به تأثیر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در رونق بازار کتاب و کتابخوانی گفت: نمایشگاه کتاب تهران که چندین بار نقل مکان کرده و جابجا شده و از سال گذشته به شهر آفتاب رفته، مورد استقبال مردم بوده و این گونه نیست که مردم دوست‌دار کتاب نباشند، اما باید این فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا کتابخوانی هم رونق یابد. 
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قیمت کتاب چه اندازه در این زمینه مؤثر بوده و آیا فکر نمی‌کنید کتاب گران است؟ عنوان کرد: قیمت کتاب را با سایر اقلام مقایسه کنید، قیمت یک کالا مانند میوه، نسبت به سال گذشته 10 برابر شده است، در حالی که قیمت کاغذ نسبت به چند سال گذشته 4 برابر افزایش داشته است. قیمت کتاب نیز در حال حاضر چندان زیاد نیست چرا که اگر کتاب به عنوان نیاز واقعی مردم بود، نسبت به خرید و مطالعه آن رغبت می‌کردند؛ از این‌رو کتاب نیاز واقعی مردم به شمار نمی‌رود و وقتی سرگرمی‌هایی چون موبایل، اینترنت و فضای مجازی و ... هست، کمتر به سراغ کتاب می‌روند. 
عالمگیر درباره اینکه مخاطبان اغلب نمی‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند و در واقع بازار پاسخگ‌وی نیاز آنها نبوده است، بیان کرد: نیاز واقعی کتاب اغلب در میان کتاب‌های درسی، کمک‌درسی و آموزشی است و مخاطبان این کتاب‌ها را حتی بدون تبلیغ تهیه می‌کنند، اما سایر کتاب‌ها نیازمند معرفی و تبلیغ است، به همین دلیل باید گفت؛ کتاب‌های خوب چاپ می‌شوند، اما دیده نمی‌شوند. 
captcha