توصیه‌های حجت‌الاسلام قرائتی در جمع صمیمانه قرآنیان/ این دیدارها ادامه یابد + عکس
کد خبر: 3590343
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

توصیه‌های حجت‌الاسلام قرائتی در جمع صمیمانه قرآنیان/ این دیدارها ادامه یابد + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: روز گذشته جمعی از قرآنیان کشورمان دیداری با حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی داشتند که در آن دیدار توصیه‌هایی در مورد قرائت و حفظ قرآن از جانب ایشان مطرح شده است.

دیدار صمیمانه قرآنیان با حجت الاسلام قرائتی ایکنا

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تعدادی از اعضای جامعه قرآنی کشورمان روز گذشته، 27 فروردین‌ماه دیداری با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر و معلم قرآن داشتند تا در این دیدار مباحثی را مطرح کنند.

برای اطلاع از موارد مطرح شده در این دیدار، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی و از حاضران در این نشست صمیمانه، صورت گرفت که در ادامه آمده است؛


دیدار قرانی ها با حجت الاسلام قرائتی

حجت‌الاسلام سعید بهمنی، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه هدف از این دیدار، بیان ابراز ارادت به سال‌ها فعالیت ایشان در عرصه آموزش قرآن بوده است،‌ گفت: ایشان به واقع تنها کسی هستند که معلم قرآن همه مردم کشورند و لذا بخشی از جامعه قرآنی، فرصت پیدا کردند تا دیداری با ایشان داشته باشند.

وی در ادامه در مورد موارد مطرح شده افزود: در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام قرائتی از حاضران خواستند تا به مناسبت نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان هر کدام نظرات و پیشنهادت و طرح‌های کوتاه مدت و زودبازده خودشان را بیان کنند. در این بخش تعدادی از حاضران به بیان مواردی پرداختند.

دیدار قرآنیان با حجت الاسلام قرائتی ایکنا

بهمنی تصریح کرد: در این بین درخواست‌هایی از ایشان مطرح شد، ازجمله اینکه، مدیر رادیو قرآن، درخواست‌ داشتند تا ایشان بیشتر در برنامه‌های رادیو قرآن حضور داشته باشند. 

این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین اظهار کرد: از دیگر مواردی که در این جلسه مطرح شد این بود که قرار شد ترجمه و شرح قرآن که توسط حجت‌الاسلام قرائتی به نگارش درآمده است به صورت صوتی ارائه شود تا رادیو قرآن از آن بهره‌برداری لازم را داشته باشد و شهرداری تهران نیز در رادیوی فرهنگی خود از این فایل‌های صوتی استفاده کند. 

وی با تأکید بر اینکه در این جلسه، مطالب جدیدی از سوی حجت‌الاسلام قرائتی مطرح نشد،‌ بیان کرد: ایشان بیشتر مطالب مطرح شده در گذشته را جمع‌بندی و ارائه دادند. عمده مطلب جدید ایشان در مورد نامه‌ای که به مقام معظم رهبری نوشته‌اند بود.

دیدار قرانی ها با حجت الاسلام قرائتی

بهمنی در مورد جزئیات مطرح شده در این نامه و سایر جزئیات گفت: محتوای این نامه که مورد تأیید مقام معظم رهبری نیز واقع شده و به رؤسای سه حوزه علمیه مشهد، قم و اصفهان نیز ابلاغ فرموده‌اند در مورد لزوم مهارت‌آموزی به طلاب بوده است.

این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: موضوع نامه درباره ضرورت مهارت‌افزایی یا آموزش مهارت به طلبه‌ها بوده است. البته استدلال کلی بوده است که نظام آموزشی ما اعم از آموزش و پرورش و دانشگاه و حوزه به دانش‌آموختگان خود، مهارتی برای کار و ایجاد ارزش افزوده آموزش نمی‌دهد. این سبب می‌شود که حجم فراوانی که فارغ التحصیل می‌شوند اگر ادامه تحصیل ندهند توانایی هیچ کار دیگری ندارند.

وی اذعان کرد: پیشنهاد ایشان که نامه مورد اشاره به آن پرداخته شده است این بوده است که هر شخصی وارد نظام آموزشی می‌شود مهارتی را بیاموزد تا اگر به هر دلیل موفق به ادامه تحصیل و کسب دانش تخصصی نشد، مهارتی را داشته باشند و از این طریق هم بتوانند به کشور خدمت کنند و هم زندگی و معاش خود را اداره کنند. حجت‌الاسلام قرائتی این موضوع را برای حوزه‌های علمیه پیشنهاد داده بودند تا طلبه‌ها هم با مهارت‌های مربوط به شأن خود آشنا بشوند و بتوانند ایفای نقش کنند.

بهمنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که در دیدار اخیر صحبت‌ها و نظراتی در مورد قرائت و حفظ قرآن کریم توسط حجت‌الاسلام قرائتی مطرح شد یا خیر؟ گفت: صحبت‌هایی در مورد قرائت داشتند که قرائت جریان بیشتری پیدا کند. در این بخش تعدادی از حاضران در این زمینه گلایه‌هایی داشتند که چرا حجت‌الاسلام قرائتی از جریان قرائت استقبال نکرده‌اند که ایشان به مزاح گفتند «من خودم قرائتی» هستم. ضمن اینکه توصیه‌هایی هم به قاریان داشتند که در قرائت حتماً منتظر قاریان درجه اول و بین‌المللی و ... نباشیم و از قاریان دیگر نیز در محافل استفاده کنیم تا محافل قرآنی جریان پیدا کند.

این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه حفظ قرآن کریم نیز اعتقاد داشتند آیاتی که به کار بچه‌ها و کودکان نمی‌آید و مرتبط با فهم آن‌ها نیست و هماهنگ با آنها نیست، مورد اجتناب قرار گیرد. آیاتی که به کار هر صنف و قشری می‌آید مناسب با سن و فهم و نیاز آنها ارائه شود تا حفظ شود.

حجت‌الاسلام بهمنی در پایان عنوان کرد: حجت‌الاسلام قرائتی گلایه داشتند که در طول 37 سال این اولین دیدار قرآنی‌ها از ایشان است و درخواست داشتند این دیدارها بیشتر شود و طی ماه‌های آینده ادامه داشته باشد که البته همه اعضا نیز راغب به این امر بودند. 

captcha