نیم قرن فعالیت قرآنی سرتیپ دوم خلبان
کد خبر: 3590785
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
به مناسبت هفته ارتش؛

نیم قرن فعالیت قرآنی سرتیپ دوم خلبان

گروه چهره‌ها: امیر سرتیپ دوم خلبان محمود انصاری از اساتید و فعالان گمنام قرآنی شهر تهران است که حتی زمان تحصیل در پایگاه نیروی هوایی لاکلند، بزرگترین مرکز آموزشی نیروی هوایی آمریکا از همنشینی با قرآن جدا نشده است و با وجود سختی‌های شرایط زمان پهلوی که حاکم بر نیروی هوایی بود نیز به صورت مخفیانه در جلسات قرآن حضور داشت.

شیفتگی دانشجویان پایگاه نیروی هوایی «لاکلند» با نوار عبدالباسط/ نیم قرن فعالیت قرآنی مدرس گمنام خلبان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پیرو معرفی اساتید و فعالان گمنام قرآنی شهر تهران همزمان با 29 فروردین‌ماه و هفته بزرگداشت ارتش به معرفی امیر سرتیپ دوم خلبان محمود انصاری از قاریان و اساتید قدیمی و گمنام شهر تهران با بیش از 46 سال فعالیت قرآنی پرداختیم.
او که متولد شهریورماه 1331 از شهر رستم‌آباد استان گیلان است. در حال حاضر از نیروهای بازنشسته نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و هنگامی که مشغول تحصیل در مقطع دبیرستان بود به حضور در کلاس‌ها و جلسات قرآن علاقه‌مند بوده است. او پس از اخذ دیپلم در خردادماه 1351 ‌در نیروی هوایی استخدام شد.
در خصوص خانواده پدریتان بفرمایید؟
پدرم شغل آزاد داشت و وضعیت مالی متوسطی داشتیم و یک بردار به نام منصور انصاری دارم که از جانبازان دوران دفاع مقدس و معلم قرآن است که قرائت خوبی دارد و سه خواهر دارم که آنها نیز کم و بیش با قرآن آشنا هستند به گونه‌ای که خواهر بزرگم از معلمان قرآن احکام است. دیگر خواهرم که همسر شهید است از حاضران فعال جلسات قرآن است.
درباره مشوق اصلیتان برای ورود به عرصه قرآن بفرمائید؟
مادرم علاقه زیادی به حضور در در جلسات قرآنی داشت و وی مشوق اصلیم برای حضور در این جلسات و بهره‌گیری از قرآن بود و از دیگر سو، خودم نیز علاقه‌مند به شرکت در جلسات سنتی قرآن بود‌م. به گونه‌ای که سخنان بزرگانی چون فخرالدین حجازی و .. را در دوران دبیرستان گوش می‌دادم.
آغاز فراگیری قرائتتان از همین جلسات سنتی قرآن بوده است؟
بله از طریق همین جلسات بود که قرائتم خوب شد و همچنین تجوید را فراگرفتم. پس از اینکه وارد نیروی هوایی شدم چون در زمان حکومت پهلوی بود آموزش‌های سختی داشتیم که موجب دوری اندک من از قرآن شد که البته قرآن را خودم قرائت می‌کردم اما نمی‌گذاشتند در جلسات قرآن حضور پیدا کنم.
تا قبل از اعزام به امریکا که از سوی نیروی هوایی ارتش برای حضور در دوره‌هایی در پایگاه نیروی هوایی لاکلند، بزرگترین مرکز آموزشی نیروی هوایی آمریکا همراه با ستوان دوم خلبان شهید محمد سبزآبادی رفته بودم که در آنجا جلسات قرآنی نیز داشتیم و حتی نوار قرآنی که با خودم بردم با صدای مرحوم استاد عبدالباسط بود و خیلی مورد توجه دانشجویان کشورهای عربی چون عربستان و کویت که برای آموزش به آنجا آمده بودند قرار ‌گرفت بطوری که آنها نوار را از من قرض می‌گرفتند و گوش می‌دادند. این روند ادامه داشت تا اینکه برای آموزش به سایر پایگاه‌های هوایی رفتیم که این جلسات قرآن قطع نشد بلکه کم‌تر شد. تا اینکه پس از فارغ‌التحصیلی به کشور خودمان بازگشتم.
خاطره‌ای از حضورتان در آمریکا دارید؟
هنگامی که در آمریکا مشغول دوره دیدن بودیم استادی بنام کرانفورد داشتیم که استاد زبان ما و فرد موقری بود، بنده آن زمان در ماه رمضان که روزه بودیم نوار الرحمن عبدالباسط که همراهم بود در ضبط صوت باطری می‌گذاشتم و در مسیری که با استاد به سمت لابراتور می‌رفتیم به آن گوش می‌کردیم. در این مسیر ‌چند نفر از دانشجویان خلبان نیز ما را همراهی می‌کردند، طی سال 53 یعنی حدود 42 سال پیش نوار را در پایگاه‌ هوایی آمریکا و طی مسیر تا لابراتور گذاشتم که استاد کرانفورد گفت «what are you saying» گفتم «it is Holy QURAN» و از من پرسید که چی می‌گوید که هنوز آن زمان دوره زبانم کامل نبود اما با همان زبان به او گفتم که خدا مهربان است و خدا انسان را خلق کرده است و درختان و خورشید به خداوند سجده می‌کند که به من گفت «I like that» که این تلاوت به اندازه‌ای استاد ما را تحت تأثیر قرار داد با وجود اینکه نخستین بار تلاوتی از قرآن را می‌شندید. این ارزشمند است که ما مسلمان شیعه هستیم نباید لحظه‌ای از قرآن دور شویم بلکه باید همراه با قرآن باشیم تا موفقیت در کارهایمان را شاهد باشیم.
پس از بازگشت به ایران حضورتان در جلسات قرآن در آن زمان با وجود جو سنگینی که حاکم بود، چگونه بود؟
در جلسات قرآنی که خارج از پایگاه برگزار می‌شود کم و بیش شرکت می‌کردم اما آن هنگام امکان تشکیل این جلسات در داخل پایگاه نیروی هوایی فراهم نبود. تا اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و جلسات قرآن به صورت رسمی برگزار شد.
آیا در دوران هشت سال جنگ تحمیلی نیز حضور داشتید؟
بله در دوران دفاع مقدس جلسات رسمی به صورت مرتب ویژه خلبانان و سایر کارکنان نیروی هوایی در تمامی پایگاه‌ها تشکیل می‌شد و بیشتر کلاس‌ها را خودم برای خلبان‌ها تدریس و تا حدودی نیز از تفاسیر استفاده می‌کردم.
از محل‌های خدمتتان بگویید؟
در پایگاه‌های مختلف خدمت کرده‌ام به طوری که قبل از انقلاب در پایگاه‌ هوایی در بندرعباس و پس از آن در همدان ‌بودم. مدتی را در پایگاه هوایی تهران و مدتی نیز در اصفهان بودم و حدود پنج سال نیز در بوشهر بودم که جلسات قرآنی خوبی هم در پایگاه هوایی و هم در شهر بوشهر داشتیم که با استقبال شرکت‌کنندگان روبرو بود.
از محضر چه اساتید قرآنی بهره گرفته‌اید؟
در محضر حسن رضائیان، سعید زکی‌لو و سایر اساتید قرآن چون منصوری، بهروز یاریگل و سیدمحسن موسوی‌بلده تلمذ کرده‌ام و حتی در جلسات قرآن رفت و آمد می‌کردم و چون خلبان بودم برایشان جالب بود که با این عشق و علاقه در جلسات قرآن شرکت می‌کنم.
از کدام یک از قاریان در قرائت تقلید می‌کنید؟
در ابتدا سبک استاد منشاوی را تقلید را می‌کردم و سپس سبک استاد مصطفی اسماعیل را دنبال کردم و در حال حاضر نیز سبکی برای خودم دارم که سعی می‌کنم ترکیبی از این اساتید قرآن را داشته باشم.
چه سالی ازدواج کردید و ثمره آن چه بوده است؟
در سال 58 ازدواج کردم و همسرم نیز معلم قرآن است که در شهرک پردیسان نیز روزهای یکشنبه برای همسران خلبان و یا شهدای خلبان و عموم بانوان از ساعت 15:30 تا 17:30 جلسه قرآن و تفسیر دارد. ثمره ازدواجم نیز سه فرزند دو پسر و یک دختر است که آنها نیز علاقه‌مند به حضور در جلسات قرآن هستند و قرائت قرآن آن‌ها خوب است و دخترم نیز تفاسیر قرآن استاد میرباقری را دنبال می‌کند.
در مسابقات نیز حضور داشتید؟
در مسابقات قرآنی نیروی هوایی در سال 61 رتبه سوم را در قرائت قرآن کسب کردم. همچنین طی دی‌ماه سال 90 نیز در همایش عمری با قرآن که به همت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و با همکاری فرهنگ‌سرای قرآن برگزار می‌شود، حضور پیدا کردم. همچنین هنگامی که در پایگاه همدان خدمت می‌کردم طی مراسمی در حضور مرحوم ابوترابی نیز به عنوان افسر نمونه قرآنی معرفی شدم و لوح و تندیس به من داده‌اند و در کنار آن نیز طی برنامه‌های مختلفی نیز از من تجلیل شده است که لوح‌هایی را به صورت افتخاری به من داده‌اند.
در چه سالی بازنشسته شدید؟
در سال 1385 پس از سی و چهار سال خدمت در نیروی هوایی ارتش بازنشسته شدم.
در خصوص جلسات قرآنی که دارید بفرمایید؟
پس از بازنشستگی در شهرک پردیسان در شهرک غرب در میدان صنعت مجتمعی است که روزهای دوشنبه به همراه خلبان‌های بازنشسته و چندین نفر از خلبان‌های آزاده که بعضا خلبان‌هایی هستند که دارای پست‌های مهم در نیروی هوایی بوده‌اند، جلسه قرآن داریم که طی آن قرائت و تفسیر قرآن گفته می‌شود که در شش ماه ابتدایی سال پیش از نماز مغرب و عشا و در نیمه دوم سال پس از اقامه نماز مغرب و عشا است. البته از یاری‌گل، پیشکوست قرآنی نیز قول گرفته‌ایم که به دلیل علاقه‌ای که خلبان‌ها دارند در این جلسات تدریس کنند که قبول کردند و ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد حضور وی خواهیم بود.
البته جلسه دیگری نیز دارم که روزهای یکشنبه در محدوده شهرک غرب به صورت سیار در منازل برگزار می‌شود که کارمندان وزارت امور خارجه، پزشک و افرادی با شغل‌های مختلف در این جلسه حضور دارند که علاوه بر قرائت قرآن به بیان احکام و تفسیر قرآن نیز پرداخته می‌شود.
درباره شیوه تدریستان بفرمایید؟
چون تعداد شرکت‌کنندگان در جلسات قرآن ما محدود است به دلیل اینکه بیشتر شرکت‌کنندگان از امراء و سرهنگ‌های بازنشسته خلبان هستند به روخوانی، روان‌خوانی و صحیح‌خوانی، تجوید و صوت و لحن قرآن در تمامی سطوح مبتدی تا پیشرفته پرداخته می‌شود. همچنین نکات تفاسیر قرآنی نیز در کلاس‌ها بیان می‌کنیم.
آیا دوستانی دارید که از قاریان و مدرسان جلسات قرآن باشند؟
بله از آن جمله می‌توان به امیر شهید سرلشکر خسرو عبدالکریمی اشاره کنم که از شاگردان زکی‌لو بودند که به سبک عبدالباسط قرائت می‌کرد که او جلسه قرآن داشته است و همچنین امیر سرتیپ دو اعتضاد‌السلطنه که در حال حاضر خلبان قشم‌ایر است که به خوبی قرائت قرآن را انجام می‌دهد و از شاگردان فعال در جلسات قرآنم بود.
از برکات قرآن در زندگیتان بفرمایید؟
قرآن سرمایه بی‌انتها و جاودانه‌ای است. هنگامی که پیش از انقلاب برای گذراندن دوره‌هایی در کشور آمریکا بودم با وجود اینکه آنجا از کشورهایی است که دارای آزادی بی‌بند و باری است اما توانستم با عنایت باریتعالی و توفیق مؤانست با قرآن به همراه شهید ستوان دوم خلبان محمد سبزآبادی رتبه یک را در پرواز کسب کنیم که بدور از ورود در راه‌های فساد و با توکل به خداوند و جدی بودن در پرواز موجب شد که رتبه نخست را کسب کنم و به جرأت می‌توانم بگویم من و سایر دوستانم که با قرآن همراه بودیم یکبار نیز برای یکبار در جنگ نترسیدیم.
آیا خاطره‌ای از دیدار با امام خمینی(ره) و یا مقام معظم رهبری دارید؟
متأسفانه در دیدار معروف همافران دوستان به من نگفته بودند به این دلیل که تعداد خلبان‌ها کم بود و گفتند اگر به تو می‌گفتیم و در این مراسم حضور پیدا می‌کردی چون آدم سرشناس در نیروی هوایی شاهنشاهی بودید قطعا مراسم لو می‌رفت. اما خاطرم هست در اوایل جنگ 15 خلبان بودیم درخواست دیدار با امام(ره) را کردیم و ایشان نیز قبول کردند و طی آن دیدار مرتب حضرت امام(ره) ما را دعا می‌کردند به گونه‌ای که مرتب زمزمه‌های دعای ایشان هنوز در گوشم است.
همچنین در حضور مقام معظم رهبری که در آن زمان ریاست جمهور بودند که قرار بود شهید ستاری به عنوان فرمانده نیروی هوایی معرفی شود که من نیز قرائت قرآن کردم.
توصیه‌ای برای تشویق خانواده برای فرزندان برای ورود به عرصه قرآن بفرمایید؟
دوستانم می‌گویند که تأثیرات‌ و دستوراتی که از قرآن گرفته‌ایم موجب موفقیت ما در زندگی شده است. حقیقتاً خانواده‌ها باید بدانند که غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند، قرآن راهگشا است و قرآن خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت را دارد. هر چیزی در قرآن است چنانکه در قرآن می‌خوانیم «وَكُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلًا» اقتصاد، سیاست، اخلاق و همه دستورات و علوم در قرآن است و اگر قرآن نبود نمی‌دانم از کجا سردر می‌آوردم. قرآن همراه خوبی است و اگر هر فردی قرآن را همراه خودش نگه‌ دارد مورد لطف و عنایت خداوند قرار می‌گیرد و به عنوان امین در جامعه می‌شود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مخاطب همیشگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۱۰:۵۴
0
0
سلام خیلی خوبه که همزمان با هفته ارتش به دنبال معرفی استاد قرآنی که از نیروهای ارتش خدوم جمهوری اسلامی است رفته اید.
captcha