کد خبر: 3591161
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
دهنادی:

ضرورت دینی بودن یک رسانه پایبندی به شرافت حرفه‌ای و اصول اخلاقی است

گروه جامعه: مدیر فرهنگسرای معرفت با بیان اینکه اسلام منصب با عظمتی را به پیام‌رسانی، تبلیغ آموزه‌های دینی و اخلاقی و امانتداری مردم قرار داده است گفت: ضرورت دینی بودن یک رسانه پایبندی به شرافت حرفه‌ای و اصول اخلاقی است.

محمدصادق دهنادی، مدیر فرهنگسرای معرفت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت صداقت رسانه‌ای و جایگاه اخلاق دینی در رسانه‌‌ها گفت: اسلام منصب والایی را به پیام‌رسانی، تبلیغ آموزه‌های دینی و اخلاقی و امانتداری مردم قرار داده است؛ لذا در این میان اصحاب رسانه به عنوان پیام‌رسانان در عرصه انجام رسالت خویش، باید از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نورزند و بدیهی است عدم پایبندی به شرافت حرفه‌ای، رسانه را از مسیر دینی بودن خارج می‌کند.

دهنادی، لازمه دینی بودن یک رسانه را پایبندی به شرافت حرفه‌ای و بایدهای اخلاقی دانست و افزود: امروز جامعه ما با یک مظلومیت رسانه‌ای مواجه است و در این زمینه اگر بخواهیم اخلاق را مطرح کنیم اولین موضوع صداقت و تربیت نیروی متخصص رسانه‌ای است.

وی با بیان اینکه وسایل ارتباط جمعی در روابط جامعه نقش شگفت‌انگیزی دارد، افزود:‌ رسانه‌ها از عوامل تأثیرگذار در سمت و سو دادن به فعالیت‌های اجتماعی بوده و امروز این نقش‌آفرینی هزاران برابر شده است. تنوع رسانه‌ای، پوشش جهانی رسانه، تلفیق دانش و هنر در رسانه‌ها، اعتیاد جامعه به رسانه‌ها، جاذبه‌های علمی، هنری، خبری و بهره‌گیری از تمام تجارب تاریخی و ابزارهای نوین، سبب شده که امروز رسانه‌ها، سلطان دنیای سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اخلاق شوند.

دهنادی گفت: گونه‌های رسانه‌ای همچون؛ مکتوب، تصویری، صوتی و رسانه‌های چند منظوره، با بیماری خطرناک و فراگیر دروغ مواجه هستند؛ ‌لذا صداقت رسانه‌ای موجب می‌شود رسانه‌ها و مسئولان در مسیر روشن پیشرفت و تصمیم‌گیری حرکت کنند و به راه کج منحرف نشوند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها معلم و راهنمای گروه‌های وسیعی از اجتماع هستند، گفت: دروغ عامل ناهماهنگی انسان با نظام جهان و راست‌گویی، هماهنگی انسان با سیستم حاکم بر انسان و جهان است؛ لذا تبدیل شدن صداقت رسانه‌ای به یک مطالبه و پویش می‌تواند، شرایطی را ایجاد کند تا به جای خبرسازی‌ها، خبررسانی انجام شود و این نحوه صحیح انتقال خبر نیز موجب تصمیم‌سازی درست مدیران شود.

‌‌‌مدیر فرهنگسرای معرفت با بیان این‌که امروز حرف اول را در جامعه، رسانه‌ها مطرح می‌کنند، گفت: اگر در این زمینه استراتژی نداشته باشیم، طبق استراتژی دیگران پیش خواهیم رفت. مسئولان باید شفاف اطلاعات و واقعیت‌ها را ارائه دهند و رسانه‌ها نیز باید واقعیت‌ها را با در نظر گرفتن مصالح عمومی منعکس کنند چرا که زیان‌ها و آسیب‌های بیان اشتباه و دروغ یک مطلب بیشتر از انتشار صادقانه و درست آن است.
captcha