تابوشکنی سعید پرویزی در مسابقات/ ایران بعد از مصر مهد تلاوت دنیا است
کد خبر: 3593444
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
نفر سوم رشته قرائت مطرح کرد؛

تابوشکنی سعید پرویزی در مسابقات/ ایران بعد از مصر مهد تلاوت دنیا است

گروه بین‌الملل: نماینده سوئد در رشته قرائت سی‌و‌چهارمین مسابقات قرآن کشورمان که مقام سوم این دوره از رقابت‌ها را از آن خود کرد، گفت: من معتقدم که قاری ضمن رعایت اصول آیین‌نامه، باید تلاوت جذاب و ابداعاتی نیز داشته باشد که در واقع نوعی تابوشکنی است و قاری ایرانی این‌گونه بود.

آماده//تابوشکنی سعید پرویزی در مسابقات/ ایران بعد از مصر مهد تلاوت دنیا است
رحمت‌الله بیات، نفر سوم رشته قرائت سی‌و‌چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان از سوئد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن معرفی خود اظهار کرد: از 10 سالگی زمانی که کلاس چهارم ابتدایی بودم به قرائت قرآن روی آوردم و پنج سال پیش هم به عنوان نماینده سوئد در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شرکت کردم.
وی افزود: علاوه بر قاری، داور مسابقات قرآن نیز بوده‌ام که از آن جمله مسابقات اروپایی قرآن مرکز اسلامی هامبورگ، مسابقات مرکز اسلامی امام علی(ع) سوئد و مسابقات بلژیک بوده است.
بیات با اشاره با نقش مسابقات در تحقق وحدت اسلامی تصریح کرد: مسابقات قرآن ایران عرصه خیلی خوبی برای نمایش وحدت و همبستگی مسلمانان شیعه و سنی که در قرآن بارها بر آن تأکید شده، است و نمایندگان بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در این رقابت‌ها حضور دارند.
نماینده سوئد در مسابقات قرآن کشورمان تصریح کرد: امسال تعداد کشورها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است و حتی قاریان کشورهایی مانند هند که سال‌ها پیش شرکت‌کننده نداشتند، در این رقابت‌ها حضور دارند؛ قاریانی که کیفیت تلاوت‌هایشان از استاندارد بین‌المللی برخوردار است و این از نقاط قوت رقابت‌ها است.
ارائه آمار قرآنی از کشورها بر غنای مسابقات می‌افزاید
رحمت‌الله بیات ادامه داد: کارهای زیبا و جدیدی در مسابقات انجام شده که از آن جمله معرفی کشورها قبل از اجرای نماینده هر کشور است. کلیپی یک دقیقه‌ای قبل از اجرای نمایندگان کشورها با هدف معرفی کشور مبدأ در رقابت‌ها پخش می‌شد که اقدامی نو و زیبا بود؛ اما من در این زمینه پیشنهادی دارم مبنی بر اینکه در این کلیپ‌ها علاوه بر رویکرد سیاسی، اجتماعی و اطلاعات جغرافیایی، آماری قرآنی از کشورها شامل مسابقات قرآن، فعالیت‌های قرآنی و تعداد مسلمانان نیز ارائه شود و این مسئله بر غنای مسابقات می‌افزاید.
آماده//تابوشکنی سعید پرویزی در مسابقات/ ایران بعد از مصر مهد تلاوت دنیا است 
وی تصریح کرد: گزینش شرکت‌کنندگان هم نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است، قبلا مسابقات سه مرحله‌ای بود و امسال دو مرحله‌ای برگزار شد، من ابتدا فکر می‌کردم که دو مرحله‌ای بودن اقدام خوبی نیست؛ اما اکنون می‌بینم که بهتر از سه مرحله‌ای بودن است. قرعه‌ها از شب قبل به قراء داده می‌شود و آن‌ها فرصت مرور آیات را دارند و می‌توانند نکات وقف و ابتدا را با کمک اساتید حاضر بررسی کنند؛ بنابراین اشتباهاتشان به مراتب کمتر خواهد بود.
دادن قرعه‌ها به قراء هوشمندانه و عالی است
بیات همچنین افزود: در دوره‌های گذشته مرحله نهایی را در قرنطینه برگزار می‌کردند؛ بنابراین قراء استرس خیلی بالایی داشتند و اشتباهات اعرابی هم در تلاوت‌ها دیده می‌شد؛ اما امسال این‌گونه نبود و قراء از تلاوت‌های که باید اجرا کنند، مطلع بودند، به نظر من دو مرحله‌ای شدن و دادن قرعه‌ها به قراء کاری هوشمندانه و عالی است.
دوربودن وضوخانه و مشکلات متسابقین
رحمت‌الله بیات همچنین گفت: از طرفی سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه از محل برگزاری رقابت‌ها دور است و برای گرفتن وضو شرکت‌کنندگان باید زمان زیادی را صرف می‌کردند، من از مسئولان می‌خواهم در صورتی که قرار است طی سال‌های آینده هم مسابقات در مصلی برگزار شود، این مشکلات را رفع کنند.
تابوشکنی سعید پرویزی در مسابقات/ ایران بعد از مصر مهد تلاوت دنیا است 
نماینده سوئد در مسابقات قرآن کشورمان درباره بهترین تلاوت‌های این دوره از رقابت‌ها گفت: قراء همه خوب بودند و احساس می‌کنم هر سال تلاوت‌ها خیلی سخت‌تر از سال قبل است؛ بنابراین نمایندگان ایران باید تلاش بیشتری داشته باشند تا به جایگاه اول دست یابند.
تابوشکنی قاری ایرانی
رحمت‌الله بیات در ادامه تلاوت نماینده ایران در رقابت‌ها را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: سعید پرویزی از دوستان من است که تلاوت خیلی خوبی را داشت، وی ابداعاتی هم در اجرا داشت که موافقان و منتقدین خاص خود را دارد، البته من معتقدم که قاری ضمن رعایت اصول آیین‌نامه، باید تلاوت جذابی داشته باشد و حتی گاهی فروع را فدای اصول کند، قاری می‌تواند در عین توجه به نکات مهم آیین‌نامه، خیلی خود را در قید و بند آن قرار ندهد که پرویزی این تابوشکنی را داشت.  
بیان همچنین تصریح کرد: برای قاری ایرانی رقابت‌ها آرزوی موفقیت‌های بیشتر دارم، من از تلاوتشان لذت و بهره بردم و پرویزی استحقاق اول‌شدن را داشت.  
تفاوت مسابقات ایران با رقابت‌های قرآنی شمال اروپا
وی که از مرکز اسلامی امام علی(ع) سوئد به عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه شیعیان منطقه اسکاندیناوی در مسابقات شرکت کرده است و خود را خادم القرآن این مرکز می‌داند، با مقایسه رقابت‌های قرآنی ایران با مسابقات قرآن شمال اروپا که این مرکز برگزارکننده آن است، گفت: مسابقات سوئد را اصلا نمی‌توان با رقابت‌های ایران مقایسه کرد، یکی از اهدافم از شرکت در این رقابت‌ها الگوبرداری از مسابقات ایران برای بهترشدن مسابقات در استکهلم بود.
آماده//تابوشکنی سعید پرویزی در مسابقات/ ایران بعد از مصر مهد تلاوت دنیا است
بیات همچنین تصریح کرد: در سوئد هم به اندازه وسع مرکز سعی می‌کنیم، مسابقات را به بهترین شکل برگزار کنیم و بهترین کار را برای متسابقین انجام بدهیم، بودجه هم در این بین مسئله‌ای مهم است، در رقابت‌های سوئد 10 تا 15 کشور حضور دارند اما در ایران بالای 70 کشور؛ اما به برکت مدیران روشنفکر در مراکز اسلامی اروپا همچون حجت‌الاسلام والمسلمین محسن حکیم الهی( رئیس مرکز اسلامی امام علی(ع) سوئد) که فردی اندیشمند با رویکرد قرآنی است، فعالیت‌های قرآنی در اروپا رشد چشمگیری داشته است، حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم الهی از زمانی که ریاست مرکز را بر عهده داشته‌اند، به فعالیت‌های قرآنی اولویت داده‌اند، ما هر ساله شاهد برگزاری مسابقات قرآنی هستیم و این مسابقات سبب شده است که تحولی عظیم در عرصه قرآن را در اروپا شاهد باشیم.
ایران بعد از مصر مهد تلاوت دنیا است
این قاری و داور قرآنی در پایان این گفت‌و‌گو درباره جایگاه کشورها در تلاوت گفت: چند کشور افتخار قرآنی کشورهای اسلامی هستند از جمله ایران و مالزی و کشورهای دیگر هم تلاش‌هایی در این زمینه را در حال انجام دارند و شاهد پیشرفت‌هایی در این عرصه هستیم. بعد از کشور مصر ایران مهد تلاوت دنیا است و ما سعی داریم با بهره‌مندی از اساتید و قراء ایرانی دانستنی‌هایمان را بیشتر کنیم.
captcha