فعالیت‌های قرآنی قابل توجه در هلند به رغم تعداد کم مراکز اسلامی
کد خبر: 3803349
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
قاری هلندی بیان کرد:

فعالیت‌های قرآنی قابل توجه در هلند به رغم تعداد کم مراکز اسلامی

گروه بین‌الملل- رضا قربان‌پور، قاری هلندی، فعالیت‌های قرآنی را در این کشور قابل توجه توصیف کرد و گفت: با وجود تعداد اندک مراکز اسلامی و مساجد، این گونه فعالیت‌ها به صورت گسترده انجام می‌شود.

رضا قربان‌پور، قاری و نماینده کشور هلند، در سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بزرگسالان در گفت‌‌وگو با ایکنا درباره  چگونگی یادگیری قرآن گفت: یادگیری قرائت قرآن را از 15 سالگی آغاز کردم و از 22 سالگی به طور حرفه‌ای آن را ادامه دادم.

قربان‌پور که عبدالباسط را الگوی خودش در قرائت می‌داند، درباره سابقه حضورش در مسابقات بین‌المللی گفت: این اولین بار است که در مسابقات بین‌­المللی شرکت می‌کنم.

افزایش کیفیت مسابقات با برگزاری آنلاین آن

این قاری هلندی در مورد دو مرحله‌ای شدن مسابقات اوقاف گفت: مرحله مقدماتی به صورت آنلاین و الکترونیکی برگزار شد که این موضوع کمک کرد تا سطح تلاوت قاریان مشخص شود و در نتیجه سطح کیفی رقابت‌ها بالا برود؛ همچنین، در مرحله نیمه‌نهایی از میان قاریانی با سطح کیفی بالاتر و به صورت حضوری گزینش انجام شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا موافق برگزاری مسابقات قرآن به صورت جشنواره‌ای و در بخش‌های مختلف آقایان، بانوان، روشندلان و ... هستید، گفت: حضور افراد از کشورهای مختلف در بخش‌های آقایان، بانوان، روشندلان و دانش‌‌آموزان شکوه بیشتری به یک رویداد قرآنی خواهد داد.

انجام فعالیت‌های قرآنی بسیار در هلند با وجود مساجد اندک

قربان‌پور در مورد شرایط فعالیت‌های قرآنی در هلند گفت: هلند یک کشور اروپایی است و مساجد و مراکز اسلامی کمی در آنجا وجود دارد؛ مسلمانان هلند اکثراً اهل کشورهایی مثل ترکیه و عراق و ... هستند و این کشور را نمی‌توان با کشورهای مسلمان که مساجد و مدارس دینی بسیاری دارند مقایسه کرد، ولی با وجود این مسئله و کمی امکانات، فعالیت­‌های قرآنی متعدد و چشمگیری درهلند انجام می‌شود. 

این قاری قرآن در مورد استفاده از فضای مجازی در هلند تصریح کرد: تأثیر فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی در هلند به علت زیاد نبودن مساجد و مدارس اسلامی چشمگیر است، به طوری که در مورد برگزاری بسیاری از برنامه‌های قرآنی در فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در ادامه در مورد شیوه اخلاق و رفتار قاری و حافظ قرآن گفت: حافظ و قاری قرآن باید رفتار و شخصیتی منحصربه‌­فرد از جمله صداقت و پاکی داشته باشد تا بتواند سرمشق دیگران قرار گیرد. 

اهمیت آموزش قرآن به زبان انگلیسی در اروپا

وی در مورد ترجیح یادگیری زبان انگلیسی به یادگیری قرآن در برخی کشورها گفت: به نظر من آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان علمی و رسمی دنیا خیلی باارزش است و نباید این­‌گونه تلقی شود که آموزش انگلیسی لطمه­‌ای به آموزش قرآن وارد می­‌کند. علاوه بر این، با زبان انگلیسی می‌­توان در کشورهای اروپایی به آموزش و یادگیری قرآن پرداخت.

قربان­پور درباره تداخل مسابقات ایران با جایزه بین‌المللی قرآن کویت گفت: به نظر من اکنون فضای مجازی و ارتباطات آن قدر گسترش یافته که دیگر کوچکترین خبرها از چشم­‌ پنهان نمی‌­ماند و این مسئله به منزله ضعف مطرح می‌­شود که این نگاه درستی نیست.

همچنین، وی برگزاری مسابقات قرآن ویژه نابینایان را دارای اهمیت خاصی دانست و گفت: روشندلان نیز باید از این حق برخوردار باشند تا بتوانند توانایی‌ها و استعدادهای قرآنی‌شان را در این گونه رقابت‌ها به نمایش بگذارند. 

captcha