کار سفارشی در حوزه تئاتر دینی لزوماً بد نیست
کد خبر: 3593975
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
کوروش زارعی:

کار سفارشی در حوزه تئاتر دینی لزوماً بد نیست

گروه هنر: شأن تئاتر دینی معمولاً با ایرادات و اتهام وارده‌ای همچون سفارشی بودن تولید این نمایش‌ها تنزل پیدا می‌کند در حالیکه تولید تئاتر سفارشی در حوزه طرح مسائل دینی و ارزشی اگر هدفمند باشد، کارساز و راهگشاست.

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: ماهیت و ذات تئاتر، هنری متعهد است که در قبال همه پدیده‌ها، اتفاقات و رویدادهای رخ داده در مناسبات بشری اقدام به واکنش کرده و آن را برای تنویر افکار عمومی بیان می‌کند.

وی ادامه داد: با این استدلال بسیاری از اقشار مردم، تئاتر و فعالان آن را افرادی آزاداندیش و در عین حال متعهد می‌دانند که صرفنظر از اینکه خود را در بیان مسائلی که جامعه انسانی بدان مبتلاست متعهد و مسئول تصور می‌کنند اما با نگرشی انسانی و آزادمنشانه به طرح مسائل گوناگون پرداخته و گرایش به هیچ جریان و تفکر خاصی ندارند.

زارعی با اشاره به اینکه چنین تصوری قابل احترام و اصولی است تصریح کرد: با این وجود نباید از این موضوع نیز غافل شویم که امروزه هنر به عنوان یک وسیله و بازار بیانی در خدمت انسان است و تئاتر به عنوان خالص‌ترین و بی‌پیرایه‌ترین هنرهای انسانی از دیرباز، نقش روشنگری و آگاهی‌بخشی به مخاطب خود را داشته است و لذا در صورت بیان درست در چارچوب اصولی و هدفمند می‌تواند مروج هدف و مشرب فکری خاصی باشد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه گفت: در تمام دنیا و در تمامی مناسبات بشری و حتی پدیده‌های نوظهور اجتماعی، شاهد هستیم که مسئولان با درک درست ماهیت هنر نمایش و نقش بی‌بدیل آن در آگاهی‌بخشی به جامعه، از این ابزار نهایت بهره را برده و توانسته با زبان گویای تئاتر حرف خود را به شکلی مؤثر بازگو نماید.

این کارگردان و بازیگر تئاتر افزود: با این فرض به نظر می‌رسد شایسته نیست که به شکل مطلق عنوان شود که تئاتر دینی از آنجا که معمولاً از سوی جریان تفکری خاص و یا در راستای تبیین اهداف نهاد و سازمانی با تزریق بودجه مناسب تولید می‌شود لذا جنبه سفارشی پیدا کرده و از آنجا که شعاری است در نتیجه فاقد ارزش هنری است در صورتی که تجربه ثابت کرده است که بسیاری از این آثار اتفاقاً از نقطه‌نظر هنری و توجه به اصول کیفی فنی قابل تأمل و در شرایط مطلوبی قرار دارند.

وی در پایان گفت: با این وصف اطلاق تئاتر شعاری و بی‌مغز با رویکرد و نگرشی سطحی به اغلب نمایش‌های دینی که عنوان می‌شود این آثار برای طیف خاصی از جامعه تولید شده و در معرض دید آنها قرار می‌گیرد چندان درست و به صلاح نیست و باید با پرداختی درست به آنها مخاطبان حرفه‌ای و عام تئاتر را به یک اندازه برای تماشای آن ترغیب کرد.

امیر سجاد دبیریان

captcha