کد خبر: 3598094
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
در جلسه «ترنم قلم» مطرح شد؛

«حریم» مخاطب را تا پایان حفظ می‌کند

گروه ادب: نشست ادبی و نقد کتاب «ترنم قلم» فرهنگسرای گلستان این هفته با هدف نقد کتاب حریم و با حضور نویسنده این اثر صادق کرمیار، حسین پاینده و محمدرضا گودرزی به عنوان منتقد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه هشت و فرهنگسرای گلستان، در ابتدای این جلسه در فرهنگسرای گلستان بخشی از کتاب توسط صادق کرمیار، نویسنده اثر خوانده شد. در ادامه حسین پاینده، منتقد برنامه گفت: برخلاف تصور مردم، کسانی که غرق در روزمرگی هستند لذتی از زندگی خود نمی‌برند. در مقابل انسان‌هایی مانند ما که زندگی‌شان در عالم کتاب وقف شده است لذت آن را بیشتر درک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جلسات نقد و کارگاه‌های خواندن کتاب‌های تازه منتشر شده در رشد فرهنگ ادبی و کتابخوانی ما بسیار تأثیرگذار است، افزود: جلسات نقد کتاب مانند آزمایشگاهی است که هم نویسنده را با عکس‌العمل و واکنش‌های مخاطبانش آشنا می‌کند و هم مثل مخاطبان و خوانندگان کتاب در مواجهه مستقیم با نویسنده می‌توانند نظرات، علاقه‌مندی‌ها و نقدهایشان را به کتاب بدون واسطه مطرح کنند.

پاینده اظهار کرد: کارکرد راوی در رمان حریم، کارکرد قابل توجهی دارد. من با قاطعیت می‌گویم اگر روایت کننده از منظر دیگری در کتاب حریم مطرح بود تا این اندازه تأثیرگذاری و جذابیت را برای مخاطب نداشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پایان رمان در ادبیات بسیار مهم است، تصریح کرد: همانطور که یک پایان مناسب و مفید می‌تواند اثر را در ذهن مخاطب ماندگار کند و به مثابه کاشت یک بذر اندیشه در ذهن مخاطب تأثیر بگذارد، پایان بد به همان اندازه می‌تواند مخاطب را از اثر و کتابخوانی دلزده کند.

پاینده با تأکید بر اینکه یکی از بارزترین هنر ایرانی‌ها مینیاتور است، ادامه داد: دلیل شهره بودن به این هنر در این است که ایرانی‌ها از دیرباز مهارت بسیاری در جمع کردن یک تصویر بزرگ با جزئیات و همه عناصر در مقطع کوچک داشته‌اند، دقیقاً به همین دلیل است که نظامی در شاخه شعر روایی بی نظیر است.

وی عنوان کرد: در ادبیات نمونه این ویژگی ایرانی‌ها برائت استهلالی نامیده می‌شود که خواننده از ابتدا چیزی از روایت کلی بداند و در رمان حریم این ویژگی به خوبی دیده می‌شود، چون خواننده یک دید کلی از روایت کامل کتاب را دریافت می‌کند.

این منتقد ادبی با بیان اینکه اگر هنر و مهارت رمان‌نویس ریشه‌ای باشد، رمان‌نویس می‌تواند میراث‌دار فرهنگ خودش باشد، بیان کرد: نویسنده رمان می‌تواند با اثری که خلق می‌کند روایتی را شکل بدهد که مخاطب را در طول همان اثر و در کل دوره فعالیت ادبی همراه خود حفظ کند.

پاینده با بیان اینکه صفحات اول هر کتابی به ویژه رمان باید این قدرت را در نوشتار خود داشته باشد که بتواند مخاطب را تا پایان با خود نگهدارد، افزود: اگر رمانی بتواند مخاطب را با خود همراه نگه دارد، در حقیقت خواننده را در دایره و چنگ خود حفظ کرده است و نتیجه این می‌شود که اثر بعدی این نویسنده هم به واسطه اثر قبلی پرتوجه می‌شود، اما اگر کتاب نتواند مخاطب را با خود همراه کند به مرور نویسنده، مخاطبان و علاقه‌مندان ادبی خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه صادق کرمیار در رمان حریم به خوبی توانسته است خواننده را تا صفحات آخر با خود همراه نگه دارد، اظهار کرد: اولین ویژگی مهم رمان حریم در این است که در همان دو تا سه صفحه اول مخاطب لذت خواندن این رمان را می‌چشد و همین نقطه قوت نمی‌گذارد که او کتاب را از خود دور کند.

captcha