روش مسئله‌محورِ جامعِ اجتهادی منتج به نظریه، بهترین روش برای استنطاق قرآن است
کد خبر: 3598343
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن:

روش مسئله‌محورِ جامعِ اجتهادی منتج به نظریه، بهترین روش برای استنطاق قرآن است

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن تاکید کرد: روش شهید صدر، روش مسئله‌ محور جامع اجتهادی منتج به نظریه است که بهترین روش برای فهم و اسنتطاق از قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سعید بهمنی امروز 20 اردیبهشت در کنفرانس ملی قرآن‌پژوهی پیشرفت با تاکید بر اینکه برای فهم قرآن باید راه‌های معتبری داشته باشیم گفت: در میان راه‌هایی که طی شده به نظر من روش شهید صدر مناسب‌ترین روش برای فهم قرآن است.
وی افزود: در بررسی این روش یک فرایند 11 مرحله‌ای را یافته‌ام  که مدلی عمومی است و معتقدم اگر بخواهیم به نظریه‌پردازی در قرآن برسیم باید این فرایند را طی کنیم  البته این فرایند لزوما به صورت ترتیبی نیست ولی برای تولید نظریه باید حتما این فرایندها طی شود.
عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان کرد: روش ایشان روش مسئله‌محور جامع اجتهادی منتج به نظریه است و گردآوری هر نوع مسئله و موضوع از قرآن بدون نظریه، تفسیر موضوعی نیست.
بهمنی با اشاره به انواع نظریات عنوان کرد: نظریه فراگیر و عمومی، متوسط و خرد سه نوع نظریه است که شهید صدر بالاترین سطح را در نظریه خود در نظر گرفته است بنابراین مراد شهید از نظریه این است.
وی افزود: فرایند از مسئله شناسی و پیشینه شناسی آغاز و با  هدف گذاری، طراحی سؤال، تولید فرضیه، و ... ادامه می‌یابد و مرحله استنطاق محوری‌ترین مرحله در این فرایند است تا برای فهم نظر قرآن در مورد یک مسئله بتوانیم مدل ارایه دهیم.
این استاد حوزه عنوان کرد: در این فرایند باید به این مسئله پاسخ دهیم که آورده وحی چیست و آورده بشری برای استخراج نظر قرآن در مورد آن چیست که این مرحله صورت بندی نظریه در مبانی و ... شکل می‌گیرد و در مرحله بعد نیز باید اعتبارنگری درون‌گرا و برون‌گرا انجام شود البته نظریه تا رسیدن به مرحله نهایی زحمت زیاد و نیاز به ده‌ها مقاله و بررسی دارد.
بهمنی ادامه داد:  بعد از این مرحله، مرحله پیاده‌سازی و در نهایت مدل‌سازی و ... است و در آن باید از معرفت توصیفی به معرفت  دستوری وارد شویم .
وی در پاسخ به این سؤال که هدف از طرح این موضوع چیست؟ بیان کرد: اگر بخواهیم نظریه قدرت نرم داشته باشیم باید مفهوم بنیادین آن را تبیین کنیم زیرا امروز رقبای زیادی وجود دارند که باعث اغوا و انحراف در بخشی از جامعه ما و یا استخدام بخشی در جهت افکار خود خواهند شد.
بهمنی با تاکید بر اینکه در نظریه‌پردازی باید نظریات فراگیر و انتزاعی‌ترین مفهوم هدف باشد تصریح کرد: ما دنبال نظریه‌ای هستیم که بتواند حیطه جهانشمول را مدیریت کند لذا به جزئیات کاری نداریم و جزئیات ذیل سازه‌ها قرار خواهند گرفت.
captcha