به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، سیامین
نمایشگاه کتاب تهران در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که ناشران در مکانی دور از
شهر اسکان داده شدند. در این گفتوگو به سراغ ناشران مذهبی رفتهایم تا درباره
میزان استقبال از نمایشگاه و آثار دینی با آنان گفتوگو کنیم.
سیدعباس اسلامی حسینی، مدیر انتشارات بوستان قرآن درباره میزان استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب و آثار دینی عنوان کرد: استقبال از آثار مذهبی کاهش پیدا کرده است و مخاطبان بیشتر به سمت کتابهای رمان و تاریخی روی آوردهاند.
وی با اشاره به اینکه استقبال همچون سالهای گذشته نیست، افزود: قطعاً یکی از علل این کاهش استقبال از آثار دینی به ویژه کتابهای منبع همچون صحیفه سجادیه، قرآن کریم، نهجالبلاغه و مفاتیحالجنان آن است که اقشار مختلف هر سال یک نسخه از این آثار را نمیخرند، ولی درباره آثار دیگر این دلیل صدق نمیکند.
این ناشر با اشاره به اینکه استقبال خوبی از کتابهای منتشر شده درباره سخنان آیتالله مجتهدی صورت گرفته است، گفت: در عین حال استقبال از کتب مرجع و دیگر آثار دینی کاهش یافته است.
نسل جدید دنبال آثار دینی نیست
ایمان شمس، مدیر فروش انتشارات انصاریان نیز درباره استقبال از آثار این نشر و سایر ناشران مذهبی بیان کرد: امسال استقبال چندانی از آثار مذهبی صورت نگرفته است. البته این نکته را هم باید بگویم که شمار مخاطبانی که برای خرید به نمایشگاه میآیند چندان زیاد نیست.
وی با اشاره به اینکه نهایت تخفیف را برای کتابهای دینی در نظر گرفتهاند، از تخفیف 40 درصدی یاد و اظهار کرد: با این وجود، بازخورد مناسبی را شاهد نبودیم. البته این رویکرد تنها درباره انتشارات انصاریان نیست و باقی ناشران دینی هم به این وضعیت دچار هستند.
شمس به دورانی اشاره کرد که قرآن سهزبانه این انتشارات تا هفتاد، هشتاد جلد فروخته میشد و گفت: این در حالی است که شمار جلدهای فروش رفته این مصحف از 20 نسخه فراتر نمیرود، ولی در سالهای گذشته این قرآن پرفروشترین اثر این نشر بود.
وی همچنین درباره استقبال از نمایشگاه عنوان کرد: سال گذشته این میزان بسیار بالا بود، ولی امسال این طور نیست. شاید انتخابات یکی از دلایل کاهش این میزان باشد. فروش دیگر آثار نیز حالت عادی داشته و چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.
این ناشر درباره بُعد مسافت به عنوان یکی از دلایل کاهش بازدید مخاطبان گفت: این موضوع تا حدودی اثرگذار است. البته مخاطبان این انتشارات بیشتر افرادی هستند که مذهبیخوان به شمار میآیند. نسل جدید چندان به دنبال این آثار نیستند و افرادی که به حوزه آثار مذهبی علاقه دارند در اقلیت جای گرفتهاند.
استقبال کاهش یافت
امیر مظهری، یکی از مسئولان انتشارات اسلامی که به عرضه قرآن نفیس میپردازد نیز با اشاره به اینکه استقبال از نمایشگاه طی امسال ضعیفتر بوده است، ادامه داد: انتظار داشتیم که طی روزهای پنجشنبه و جمعه میزان استقبال بهتر شود، ولی تفاوتی با روزهای قبل نداشت.
وی به دورانی که نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی(ره) برگزار میشد اشاره کرد و افزود: ازدحام جمعیت در مصلی بسیار بود به طوری که سه نفر از این نشر برای پاسخگویی به مخاطبان فعالیت میکردند و با این وجود جوابگوی میزان مراجعه نبودیم، ولی اکنون دو نفر هستیم و به راحتی با حضور یک نفر هم میتوانیم پاسخگوی مراجعان باشیم.
مظهری با اشاره به اینکه شمار افراد مراجعه کننده، خود گویای این موضوع است، بُعد مسافت را یکی از دلایل کاهش بازدید عنوان و اظهار کرد: این فضا برای دانشجویان شهرستانی که از اطراف به نمایشگاه میآیند مناسب است؛ چرا که ترافیک ندارد، پارکینگ به میزان کافی موجود است و تردد از اتوبان برای دانشجویان راحتتر است و در حرم امام(ره) هم میتوانند استراحت کنند.
وی با تاکید بر اینکه جابجایی دوباره این مکان به ناشران ضربه خواهد زد، افزود: مصلی برای مردم جا افتاده بود. نباید دوباره جابجایی صورت گیرد. البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که مدیران به راحتی با خودروهای خود تا درب ورودی سالنها میآیند، ولی ناشران مجبور هستند مسافتی طولانی از پارکینگ را تا این مکان بیایند و همین موضوع که هر روز اتفاق میافتد سبب میشود که غرفهها دیرتر گشوده شده و پذیرای ناشران باشند که با اعتراض مسئولان نمایشگاه روبرو میشوند. در حالی که در مصلی این مشکل وجود نداشت و از چهار طرف میتوانستیم وارد فضای مصلی شویم و شمار پارکینگ ناشران هم بسیار بود و طی 10 دقیقه پیادهروی به مکان مورد نظر میرسیدیم.
حضور نمایشگاهی داریم
علی پویامنش، مدیر انتشارات هلیا نیز با اشاره به این عبارت طنز که مواد غذایی بیش از محصولات فرهنگی در نمایشگاه کتاب فروش دارد، اظهار کرد: حضور ما که عرضه کننده قرآنهای نفیس هستیم به خاطر فروش نیست و بیشتر به رویکرد نمایشگاهی این رویداد فرهنگی توجه میکنیم و قصدمان عرضه محصولات به مخاطبان است.
وی در ادامه این توضیح افزود: سازمانها با مشاهده این آثاری که در نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده است، در فرصتهای دیگر و ایام سال به ما مراجعه میکنند و به خرید مصاحف شریف میپردازند و معمولاً دو، سه نمونه مراجعه شرکتها را در روز داریم.
بُعد مسافت، جابجایی مکان نمایشگاه و قرارگیری آن در مکانی جدید و دور از شهر که تنها وسیله نقلیه غیرشخصی تا آنجا، مترو است، ناآشنایی فضا برای مخاطبان و از سویی قرارگیری در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، از دلایلی است که سبب کاهش میزان مخاطبان نمایشگاه کتاب تهران طی امسال شده است.