جهاد دانشگاهی؛ پل ارتباطی ایران و تاتارستان در حوزه درمانی و تجهیزات پزشکی
کد خبر: 3601225
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
در دیدار هیئت اعزامی با وزیر بهداشت تاتارستان عنوان شد:

جهاد دانشگاهی؛ پل ارتباطی ایران و تاتارستان در حوزه درمانی و تجهیزات پزشکی

گروه بین الملل: در جلسه هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی به قازان با وزیر بهداشت تاتارستان، بر افزایش همکاری های دو طرف به ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی و توریسم درمانی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی به تاتارستان، در ادامه سلسله دیدارها و نشست های فشرده خود، با عادل وافین، وزیر بهداشت این جمهوری خودمختار در محل هتل korsten قازان دیدار کرد. حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا در این جلسه که علی مرادی، مدیرکل دفتر همكاری‌های علمی و ارتباطات بین‌الملل جهاد دانشگاهی و هادی بختیاری، مشاور سازمان فعالیت های حضور داشتند، به تشریح عملکرد و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی پرداخت.
وی با اشاره به فعالیتهای پژوهشگاه رویان و ابن سینا و پژوهشکده گیاهان دارویی و سرطان سینه جهاد دانشگاهی تصریح کرد: رویان در حال حاضر از برجسته ترین پژوهشگاه های دنیا در زمینه سلولهای بنیادی است و امروز این پژوهشگاه در حوزه درمان ناباروری جزء سه مؤسسه برتر دنیاست که با تکنیک های کاملا حلال در این زمینه فعال است و بیمارانی از سراسر دنیا حتی آمریکا برای درمان به ایران مراجعه می کنند.
فرزام با اشاره وجود بانک بند ناف در رویان، تصریح کرد: ما دارای 10 زیست بانک هستیم که در آن گونه های نادر گیاهان و حیوانات نگهداری می شود که جزء بزرگترین بانکهای گیاهی و حیوانی منطقه است.
رئیس سازمان فعالیتهای قرآنی جهاد دانشگاهی در ادامه این دیدار که بیشتر با محوریت کارهای پژوهشی و علمی در حوزه بهداشتی و پزشکی صورت گرفت، از آمادگی جهاد دانشگاهی برای همکاری با وزارت بهداشت و علوم تاتارستان در حوزه مختلف به ویژه انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک، اعزام اساتید و دانشجویان و نیز توریسم درمانی خبر داد.
در ادامه این دیدار، مرادی؛ مدیرکل دفتر همکاری های علمی و ارتباطات بین المللی جهاد دانشگاهی، در سخنانی با اشاره به برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی گفت: براساس این برنامه ما به دنبال شناخت مناطق هدف جهت حضور این نهاد انقلابی هستیم و بر همین اساس قرار است طی این دوره نمایندگی های جهاد دانشگاهی در خاورمیانه، آفریقا  و جنوب شرق آسیا ایجاد شود که در این راستا با کشورهای لبنان و مالزی هماهنگی هایی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: بر همین اساس تصور ما این است که حوزه کشورهای مشترک المنافع و حوزه جمهوری های فدرال روسیه نیز ظرفیت های بزرگی برای حضور جهاد دانشگاهی وجود دارد. در دیداری که رامیل ماولیوتف، رئیس اتاق بازرگانی تاتارستان در سفر اخیر خود به ایران، با رئیس جهاد دانشگاهی داشت، علاقمندی دو طرف برای همکاریهای مشترک اعلام شد.
عادل وافین، وزیر بهداشت جمهوری خودمختار تاتارستان نیز در دیدار، ضمن ابرای خرسندی از شنیدن دستاوردهای جهاد دانشگاهی، به برخی توفیقات تاتارستان در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: ما تجهیزات بسیار خوبی در این عرصه تولید کرده ایم و اگر جهاد دانشگاهی آمادگی داشته باشد، می توانیم از کانل این نهاد تجهیزات مذکور را به ایران ارسال کنیم تا این کار خود مقدمه افزایش همکاری های دو طرف باشد.
وی همچنین با اشاره به سفرهای قبلی خود به ایران و با تجمید از ظرفیتهای کشورمان، تصریح کرد: در تیرماه سال جاری سفر دیگری به تهران خواهم داشت.
بنابر دعوت رسمی هیئت ایرانی، قرار شد که وزیر بهداشت تاتارستان در سفر آینده خود به ایران، یک روز کاری به بازدید از پژوهشکده های پزشکی جهاد دانشگاهی و سایر بخش های این نهاد اختصاص دهد.
یادآور می شود، در هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی که به همت سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور جهت حضور در جشنواره «قازن سامیت ۲۰۱۷»؛  نهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی «روسیه و جهان اسلام» و رایزنی با مسئولان این جمهوری در حوزه های فرهنگی، دینی، گردشگری و علمی و پژوهشی، از ۲۷ اردیبهشت ماه به پایتخت سوم و البته صنعتی فدارسیون روسیه سفر کرده، رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگردی دانشجویان ایران و ۴ نفر از بانوان برگزیده جشنواره های مختلف مد و لباس ایرانی و اسلامی حضور دارند و طی روزهای گذشته دیدارهای مهم و فشرده ای با مسئولان تاتارستان داشته اند.

captcha