کد خبر: 3601726
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
محمد آقاسی عنوان کرد:

مطابقت نتایج نظرسنجی ایسپا با نتایج انتخابات/ به علوم انسانی بها داده شود

گروه دانشگاه: رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران عنوان کرد: در نظرسنجی‌های ایسپا، مشارکت 72 درصدی مردم در انتخابات تخمین زده شد که این امر در واقعیت محقق گردید. نظرسنجی‌های ایسپا نشان داد که باید به علوم انسانی بها داده شود، چرا که پایه رشد، تعالی و پیشرفت کشور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری درباره تشریح عملکرد مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در انتخابات ریاست جمهوری، امروز یکشنبه، 31 اردیبهشت‌ماه 96 با حضور سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران و چند تن از پژوهشگران این مرکز در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، آن را پایه‌های تحکیم نظام جمهوری اسلامی خواند و اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، در حدود 41 میلیون و 220 هزار و 131 رای در صندوق‌های رای انتخابات ریاست جمهوری انداخته شد و این نشان از تحکیم پایه‌های جمهوریت و تقویت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی است، انتخابات نظام‌های مردم‌سالار که در سررسیدهای منظمی برگزار می‌شود، اکثریت شهروندان را جهت مشارکت در تعیین سرنوشت کشور جمع می‌کند.

وی ادامه داد: ایسپا با انجام 10 موج نظرسنجی، از اقتدار علمی و اجتماعی نظرسنجی‌ها حمایت کرد. در این نظرسنجی، افکار عمومی، یعنی اراده مردم بدون توجه به اراده و خواست جریان‌ها معرفی شد. همچنین این مرکز اراده شهروندان را شناسایی کرده و در رای آگاه کردن رای‌دهندگان ایفای نقش جدی داشت. این مرکز قابلیت آن را دارد که گرایشات جامعه را پیش‌بینی کند تا بتوان بر روی آن‌ها کار تحقیقاتی و پژوهشی انجام داد و این‌گونه اراده مردم در تصمیم‌گیری‌ها اعمال می‌شود.

براساس نظرسنجی ایسپا؛مشارکت ۷۲ درصدی مردم در انتخابات تخمین زده شد
پورعلی انتخابات را ابزاری جهت بازبینی اعتبار نظرسنجی‌ها خواند و افزود: نظرسنجی وسیله‌ای برای اندازه‌گیری پدیده‌های اجتماعی بر پایه مطالعه بخش کوچکی از جمعیت چند میلیونی است. انتخابات می‌تواند وسیله‌ای برای بازبینی اعتبار نظرسنجی‌ها از جنبه علمی باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: گزارش نظرسنجی‌های ایسپا نشان می‌دهد جهاد دانشگاهی و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، میل و خواست مردم را بدون در نظر گرفتن میل و خواست جریان‌ها ترسیم می‌کند و در این فرایند اعتبار حرفه‌ای خود را ارتقا بخشید، همان‌گونه که مقام معظم رهبری جهاد دانشگاهی را فراتر از جریان‌های سیاسی خواندند.

وی در پایان سخنان خود در این نشست خبری تصریح کرد: باید از فضاهای رقابتی دور شویم و به فضای رفاقت و همدلی نزدیک شویم تا بتوان از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد. نقش جهاد در این خصوص این خواهد بود که مجدد خواست و اراده مردم را بازخوانی و آن را به دولت دوازدهم عرضه کند.

در ادامه این نشست خبری، محمد آقاسی با تبریک حضور پر شکوه مردم در پای صندوق‌های رای، اظهار کرد: نظرسنجی‌های ایسپا نشان داد که باید به علوم انسانی بها داده شود، چرا که پایه رشد، تعالی و پیشرفت کشور است. معرفت و علم در بستر اجتماعی شکل می‌گیرد و سمت و سوی پژوهش را شکل می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه نظرسنجی‌های ایسپا تحلیل رفتار انتخاباتی مردم را سامان بخشید، گفت: بعد از 15 سال تلاش این مرکز که از سال 80 در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تاسیس شد، اکنون پس از انتخابات 96 خون تازه‌ای در رگ‌های علم نظرسنجی جاری شده و می‌تواند نقش موثر خود را ایفا کند، در حوزه‌های مختلف چابک است و می‌تواند در حوزه گردآوری اطلاعات و پژوهش کار خود را دنبال کند.

براساس نظرسنجی ایسپا؛مشارکت ۷۲ درصدی مردم در انتخابات تخمین زده شد
آقاسی ادامه داد: این مرکز در اجرا و پیمایش طرح‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون موفق عمل کرده، از جمله در حوزه‌های فرهنگ دینی و سبک‌های دینی، مسائل خانواده، فرهنگ شهری و کیفیت زندگی شهری، مسائل زنان، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی و اکنون در حوزه انتخابات و رفتار انتخاباتی مردم ورود پیدا کرد.

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران گفت: این مرکز دارای 31 شعبه فعال در سراسر کشور است و نیز دارای سایت تلفنی و سایت ورودی مجهز است که این‌بار موفق به انجام نظرسنجی با کیفیت و سرعت بالایی شد. 14 هزار نفر در سراسر کشور در طول روز فعالیت داشتند و گردآوری اطلاعات آن‌ها باکیفیت بالا در یک روز انجام می‌شد که این یک رکورد محسوب می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردهای نظرسنجی‌های ایسپا درباره انتخابات، اظهار کرد: از دل طرح‌های انجام شده از روش‌های مختلف، گزارش‌های پژوهشی متعدد برای استفاده پژوهشگران و نیز گزارش‌های مدیریتی متعدد استخراج شد. یکی از افتخارات این دوره ایجاد راه ارتباطی مناسب با اصحاب رسانه بود که اخبار نظرسنجی‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شد.

آقاسی با تاکید بر اینکه استفاده از برنامه‌هایی که در جهت حفظ محیط زیست باشند در برنامه این مرکز بوده است، گفت: گردآوری اطلاعات در نظرسنجی‌های انتخابات، با استفاده از روش‌های میدانی، تلفنی و نیز شبکه‌های اجتماعی و سامانه پیامک انجام شد. از دیگر افتخارات این مرکز طراحی و راه‌اندازی نرم‌افزاری تحت عنوان «نرم‌افزار نظرسنجی سبز» بود که از این نرم‌افزار در راستای حفظ محیط زیست، در طرح‌های مختلف از جمله طرح‌های تلفنی استفاده کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ماحصل مجموع این روش‌ها برگزاری 10 موج نظرسنجی در سال 95 بود و طی آن روند تغییر آراء و رفتار انتخاباتی مردم بررسی شد. در نظرسنجی‌های ایسپا، مشارکت 72 درصدی مردم در انتخابات تخمین زده شد که این امر نیز محقق گردید. همچنین در نتیجه نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شد، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، 57.1 درصد و حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، 37.7 درصد آراء را به خود اختصاص داده‌اند که این نیز با واقعیت مطابقت دارد. نتایج این نظرسنجی‌ها و نمودارهای مربوط به آن در کانال تلگرام و شبکه‌های اجتماعی ایسپا موجود است.

براساس نظرسنجی ایسپا؛مشارکت ۷۲ درصدی مردم در انتخابات تخمین زده شد

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با بیان اینکه مهم‌ترین وجه نظرسنجی‌های ایسپا، عدم جانبداری سیاسی از جریان‌های سیاسی است، گفت: انتشار رسمی آمار نظرسنجی‌ها را در آخرین مرحله متوقف کردیم و آن را برای مسئولان، ستادهای انتخابات کاندیداها و صاحب‌نظران ارسال کردیم. خرد جمعی در این مرکز بر اجتناب از تاثیرگذاری بر افکار عمومی بود، یک وجه نظرسنجی‌های ایسپا عدم جانبداری سیاسی از جریان‌های سیاسی است.

وی ادامه داد: انتشار نظرسنجی‌ها و یافته‌های آن‌ها در توسعه کشور موثر است، ما تردید نداریم که اگر این یافته‌ها منتشر شود، در واقع صدای مردمی که هرگز شنیده نمی‌شود را می‌توانیم منعکس کنیم. مسیری که 15 سال پیش آغاز کرده‌ایم با جدیت ادامه خواهیم داد و این پایان کار نخواهد بود. به‌زودی مجموعه مقالات «وجوه رفتار انتخاباتی مردم» با بررسی و تحلیل 30 پژوهشگر از سراسر کشور و 10 پژوهشگر از مرکز ایسپا، منتشر خواهد شد.

آقاسی افزود: همچنین طرح ملی با عنوان «انتظارات و توقعات مردم از دولت دوازدهم» که از شهرها و روستاهای کشور در آن دخیل هستند، اجرا خواهد شد، 5 موج این طرح در دولت یازدهم انجام شد. همچنین اجرای موج دوم طرح «پیمایش فرهنگ سیاسی مردم» که نخستین بار در سال 84 در ایسپا انجام شد، به سرانجام می‌رسد و زیرساخت‌های علمی و فناوری آن ایجاد شده است.
captcha