محسن ارشدزاده، مدیر
کل بهزیستی استان، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، با بیان اینکه در آیات قرآن کریم،
ازدواج نماد آرامش، دوستی و مهربانی است، اظهار کرد: همهی این موارد به بعد
روان و روانشناسی انسان اشاره دارد. هدف اصلی از ازدواج در مرحلهی اول تأمین نیازهای
روانی و بخش دیگر آن برطرف کننده نیازهای جنسی فرد است.
وی، با اشاره به اینکه ازدواج در سن پایین در اکثر شهرستانها و روستاهای استان
با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم محلی محقق میشود، عنوان میکند: ازدواج در دوران
نوجوانی و کودکی (سنین زیر 15 سال ) تبعات منفی و آسیبهای اجتماعی زیادی به زوجین
و جامعه تحمیل میکند.
ارشدزاده
در ادامه با بیان تبعات ناشی از ازدواج در سنین پایین اعلام میکند: باتوجه به اینکه
زوجین به سن بلوغ فکری مناسب و سطح آگاهی کامل از شرایط زندگی نرسیدهاند، با ازدواج
در سن پایین بار سنگین زندگی را ناخواسته و براساس خواستهی والدین به دوش میکشند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجانشرقی، بیان میکند: ازدواج زود هنگام موجب تضعیف سلامت و بهداشت به خصوص بروز مشکلات
جدی در بهداشت دوران بارداری مادران کم سن و سال میشود. میزان مرگ و میر مادران
کم سن و سال در دوران بارداری پنج برابر بیشتر از مرگ و میر سایر مادران است.
وی، در خصوص تبعات منفی ازدواج در سنین پایین گفت: این نوع ازدواجها موجب خشونتهای خانگی، طلاق، افسردگی، بلوغ زودرس در دختران و
تنبیه بدنی دختران توسط همسر شده و زندگی پر استرس و پر تنش برای زوجین به وجود میآورد.