آزادی موصل و کلکسیونی دردناک از آثار مخروبه دینی و فرهنگی
کد خبر: 3617275
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

آزادی موصل و کلکسیونی دردناک از آثار مخروبه دینی و فرهنگی

گروه بین‌الملل: در حالی که امروز ملت عراق و محور مقاومت شادمان از بازگشت موصل به آغوش این کشور هستند، اما دیدن کلکسیونی از آثار مخروبه دینی و فرهنگی در این شهر بسیار دردناک و غم‌انگیز است.

آزادی موصل و کلکسیونی دردناک از آثار مخروبه دینی و فرهنگی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آزادی شهر «موصل» دیروز، 18 تیرماه به صورت رسمی از سوی «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور اعلام شد و شهر پس از سه سال و با پرداخت بهای سنگینی از سوی دولت و ملت عراق و البته با حمایت‌های مستشاری و لجستیکی ایران و محور مقاومت، از لوث تکفیری‌های داعش پاک شد و این کلان‌شهر به آغوش سرزمین عراق بازگشت.
شکست داعش در موصل به معنای پایان حیات سیاسی این گروهک تکفیری و منحرف در عراق است، اگرچه اکنون هنوز چند شهر کوچک عراق در سیطره داعش باقی مانده است، اما این مناطق نیز به‌زودی با جان‌فشانی‌های ارتش و نیروهای بسیج مردم از چنگال تکفیری‌ها آزاد خواهد شد.
شهر موصل اکنون در نتیجه تله‌های انفجاری و مین‌های کاشته‌شده از سوی داعش، شاهد حجم زیادی از ویرانه‌ها و ساختمان‌های تخریب‌شده است، این در حالی است که موصل روزگاری مهد تاریخ، تمدن و فرهنگ بود که وجود آثار و بناهای ارزشمند دینی، تاریخی و فرهنگی این شهر مبین این واقعیت است.
ساکنان موصل امروز در نتیجه سه سال حاکمیت تندروی و افراط‌گرایی، نیازمند حمایت ویژه در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هستند و با توجه به این که موصل نماد مبارزه با تفکر داعشی و افراط‌گرایی است و مردم این شهر متحمل خسارت‌های زیادی شده‌اند، این وظیفه دولت‌های متمکن منطقه و غربی است که دولت عراق را در بازسازی سریع این شهر کمک کنند.
چرا موصل اشغال شد؟
 شاید سؤالی که اکنون به ذهن مبادرت می‌کند، این است که چطور کلان‌شهری همچون موصل که بعد از بغداد، دومین شهر بزرگ عراق بود، سه سال پیش در طول چند ساعت به تصرف نیروهای داعش درآمد.
در ابتدا باید اشاره کنیم که شهر موصل به‌عنوان مرکز استان نینوا در 10 ژوئن 2014 میلادی(20 خردادماه 1393) توسط تروریست‌های داعش اشغال شد.
در حقیقت، اشغال این شهر در نتیجه همکاری و خیانت حزب منحل‌شده بعث عراق و حامیان خارجی آن از جمله آمریکا، ترکیه و عربستان  صورت گرفت، این در حالی است که پیش از آغاز فتنه داعشی ـ بعثی در موصل، گروه تروریستی داعش با همکاری حامیان داخلی و خارجی خود تلاش فراوانی کرد تا استان الانبار(غرب عراق) و شهر سامرا را اشغال کند، اما با عکس‌العمل به موقع ارتش عراق و نیروهای مردمی، این توطئه داعش ناکام ماند.
داعش پس از ناکامی در اشغال استان الانبار و شهر سامرا، بدون هیچ مانع و مشکلی شهر موصل را اشغال کرد و شواهد نشان می‌دهد که نیروهای ارتش عراق در شب اشغال شهر موصل، این شهر را به دستور برخی مسئولان استان نینوا ترک کردند و عملکرد ارتش در قبال سقوط موصل سؤال برانگیز است. 
آزادی موصل و کلکسیونی دردناک از آثار مخروبه دینی و فرهنگی
به گفته نوری مالکی، نخست‌وزیر وقت عراق، سقوط شهر موصل به دست داعش، در نتیجه یک توطئه بود و ارتش عراق شکست نخورد، بلکه بر اساس توافق بین برخی از طرف‌ها، عقب‎نشینی کرد.
مالکی گفته است آنچه در موصل رخ داد، نتیجه یک توافق قبلی بود که در اتاق عملیات مشترک بین برخی گروه‌های سیاسی برای سقوط شهر محقق شده بود. 
این در حالی است که برخی شخصیت‌های سیاسی عراقی از فعالیت کمیته تحقیق درباره دلیل سقوط شهر موصل، مرکز استان نینوا در شمال این کشور ممانعت کردند و مانع از آن شدند که این کمیته، حقایق سقوط این شهر را کشف و تبیین کند.
فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی
در پی سقوط شهر موصل و برخی مناطق عراق به دست تروریست‌های داعش، حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف با صدور فتوای جهاد کفایی که از تلویزیون رسمی عراق پخش شد، از شهروندانی که توانایی حمل سلاح دارند، خواست برای مبارزه با تروریست‌ها و دفاع از کشور و ملت و مقدسات به دستگاه‌های امنیتی بپیوندند.
فتوای وحدت‌آفرین و مدبرانه آیت‌الله سیستانی سبب حفظ وحدت عراق و ناکام کردن طرح‌های تجزیه شد و ثمره آن تشکیل ده‌ها گردان نظامی مردمی و پیروزی‌های چشمگیر در جبهه‌های جنگ با داعش بود.
آزادی موصل و کلکسیونی دردناک از آثار مخروبه دینی و فرهنگی
بنابر گفته حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی، عراق را از سقوط در دست تکفیری‌های داعشی نجات داد و راه را برای پیروزی بر داعش هموار کرد.
اگرچه نیروهای بسیج مردمی عراق تنها متشکل از شیعیان نیست و پیروان بیشتر اقوام و مذاهب عراقی اعم از شیعه و سنی، مسیحی، صائبی، کرد، ترکمن، عرب و ... نیز در آن عضویت دارند، اما بدخواهان غربی و عربی و حتی برخی عناصر سیاسی داخل عراق از همان ابتدای تشکیل این سازمان، پیوسته تلاش کرده‌اند که بسیج مردمی را یک گروه فرقه‌ای شیعی جلوه دهند.
اما وحدت و انسجام ملت عراق و هوشیاری علمای آگاه‌ و میانه‌رو اهل سنت این توطئه خبیثان را نقش بر آب کرد و امروز بیشتر مناطق‌ اشغال‌شده عراق توسط گروه تروریستی داعش به لطف جان‌فشانی‌های نیروهای بسیج مردمی عراق در کنار نیروهای ارتش و سایر گروه‌های نظامی از سیطره این گروهک تکفیری آزاد شده است.
این در حالی است که عناصر نیروهای بسیج مردمی عراق تا به امروز کاملا هماهنگ با ارتش عراق عمل کرده و از هیچ تلاشی برای حفظ جان غیر نظامیان دریغ نکرده‌اند.
جنایات داعش علیه اماکن دینی و تاریخی موصل
عناصر تروریستی ـ تکفیری داعش در همان ماه‌های اول اشغال شهر موصل، جنایات فجیعی علیه مراقد و مقدسات دینی و اماکن تاریخی این شهر مرتکب شد به طوری که در مردادماه 93 مرقد «جرجیس نبی(ع)» و مسجد جامع «شیث نبی(ع)» در مرکز شهر «موصل» را  پس از بمب‌گذاری، به طور کامل تخریب و منهدم کرد.
آزادی موصل و کلکسیونی دردناک از آثار مخروبه دینی و فرهنگی
عناصر تکفیری داعش همچنین در ادامه جنایات خود علیه اماکن دینی، مقام دانیال نبی(ع)، مسجد جامع «شیث نبی(ع)»، مرقد و مسجد جامع حضرت یونس(ع)، مرقد امام «ابوالعلی»، حسینیه و مسجد جامع موصل، مرقد «امام سلطان عبدالله بن عاصم بن‌عمر بن الخطاب»، مقام حضرت عباس(ع) در روستای «الکبه»، کلیسای «السفینه»، و حسینیه‌های روستای «شریخان» علیا و سفلی را که از نمادهای فرهنگی و دینی این منطقه بودند را بمب‌گذاری و منفجر کردند.
عناصر تکفیری داعش هچنین جنایات فجیعی علیه آثار تاریخی این شهر مرتکب شدند که از آن‌ها می‌توان جنایت علیه بشریت، تاریخ تمدن و فرهنگ انسان‌ها نام برد به طوری که عناصر داعش، دروازه‌های باستانی نینوا را که از باستانی‌ترین تمدن‌های تاریخ بشریت محسوب می‌شود، تخریب کردند.
شهر باستانی الحضر با قدمت بیش از 2000 سال و شهر باستانی نمرود که متعلق به دوره آشوریان بود و تاریخ آن به قرن سیزدهم قبل از میلاد برمی‌گشت و هر دو در لیست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار داشتند، از دیگر آثار تاریخی ارزشمندی بودند که توسط داعش تخریب شدند.
همچنین، شهر باستانی خورسباد یکی از شهرهای باستانی در شرق موصل بود که تاریخ بنای آن به دوره آشوریان در قرن هفتم پیش از میلاد برمی‌گشت که این شهر نیز در نتیجه جهالت‌های گروهک تکفیری داعش تخریب شد.
موزه موصل از دیگری اماکنی بود که توسط گروه‌های تکفیری داعش مورد حمله قرار گرفت و آثار باستانی و مجسمه‌های این موزه توسط عناصر این گروهک تکفیری تخریب شد که به گفته مسئولان بخش آثار باستانی عراق، حدود 90 مجسمه و اثر باستانی در این موزه نابود شد.
همچنین، هزاران نسخه خطی و بسیار قدیمی از کتاب‌های موجود در کتابخانه موصل با این استدلال که با متون دینی مطابقت ندارند و یا در مورد مسائل بیهوده نوشته شده‌اند، در آتش جهل داعش سوختند.
عناصر تکفیری داعش در حالی این جنایات را مرتکب می‌شدند که مدعی هستند که این مجسمه‌ها و مراقد همگی نشانه بت‌پرستی اقوامی هستند که معبودی غیر از خدا را می پرستند.
آزادی موصل و کلکسیونی دردناک از آثار مخروبه دینی و فرهنگی
گروه تروریستی داعش همچنین، شامگاه چهارشنبه، 31 خردادماه سال جاری، در جریان پیشروی نیروهای مبارزه با تروریسم در عمق موصل قدیم و پیروزی‌های آنها علیه بقایای داعش، هنگامی که به مسافت ۵۰ متری مسجد النوری رسیدند، با انفجار این مسجد و مناره قدیمی آن دست به ارتکاب جنایت تاریخی دیگری زدند.
این در حالی است که ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۴ میلادی در همین مسجد اعلام تشکیل خلافت کرد و مسجد النوری موصل بیش از ۸۰۰ سال قدمت داشت و نماد این شهر به شمار می‌آمد.
تکفیری‌های داعشی در چه مناطقی از عراق حضور دارند؟
شاید برخی تصور می‌کنند که با شکست داعش در موصل و آزادی این شهر، کشور عراق از لوث تکفیری‌های داعشی پاک شده است، اما با وجود بازپس‌گیری شهر موصل، هنوز مناطق مهمی در دیگر استان‌های این کشور در تصرف گروه تروریستی داعش قرار دارند که از جمله این منطقه شهر «تلعفر» از توابع استان نینوا در حد فاصل موصل در شمال عراق و مرزهای این کشور با سوریه اشاره کرد.
آزادی موصل و کلکسیونی دردناک از آثار مخروبه دینی و فرهنگی
«الحویجه»، در استان کردنشین کرکوک و مناطقی در استان الانبار عراق نیز از دیگر مناطقی است که همچنان در دست عناصر گروه تکفیری داعش قرار دارد، اما واقعیت امر این است که با سقوط موصل عملا حیات سیاسی داعش از هم پاشیده شده است.
در پایان این نوشتار باید بگوییم که پیروزی نظامیان عراقی بر عناصر تکفیری داعش در شهر موصل عراق، دستاورد بسیار ارزشمندی برای محور مقاومت به شمار می‌آید و در حقیقت، این شکست داعش، پیروزی محور مقاومت بر رژیم صهیونیستی به‌عنوان محور اصلی تروریسم جهانی و حامیان غربی و عربی این جریان‌های تکفیری ـ تروریستی محسوب می‌شود و قدرت و نفوذ تأثیرگذاری فتوای مرجعیت عالی شیعیان حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی در جامعه عراق را نشان داد.
همچنین، این پیروزی مهم نیروهای ارتش عراق قطعا سبب خواهد شد که در آینده کشور عراق در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد و قطعا جهانیان از عراق به‌عنوان نماد مهم مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی یاد خواهند کرد.
جواد پارسامهر
captcha