بازسازی ویرانی‌های داعش در موزه موصل وارد فاز پایانی شد
کد خبر: 4140299
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰

بازسازی ویرانی‌های داعش در موزه موصل وارد فاز پایانی شد

مقامات عراقی روز پنجشنبه گفتند موزه موصل پیش از بازگشایی برنامه‌‌ریزی شده در سال 2026 وارد مراحل نهایی بازسازی شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، این موزه در سال 2003، در میان هرج و مرج پس از حمله آمریکا به عراق، درهای خود را بست و بعداً پس از تصرف شهر در سال 2014 توسط شبه نظامیان داعش غارت شد.

لیث مجید، مدیر اداره آثار باستانی عراق، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما امروز، در شهر دو بهار(لقب شهر موصل)، وارد فاز پایانی پروژه بازسازی موزه موصل می‌شویم.

مجید با اشاره به تخریب موزه توسط داعش گفت: این موزه که نمادی از میراث عراق است، هدف حمله کور و وحشیانه تروریست‌های داعش قرار گرفت.

در سال 2015، اعضای داعش از پتک و ابزارهای برقی برای نابود کردن مجسمه‌های باستانی و گنجینه‌های پیش از اسلام که در موزه نگهداری می‌شدند، استفاده و ویدئویی را منتشر کردند که این تخریب را نشان می‌داد.

یک سوراخ خالی در کف گالری مشهور آشوری موزه باقی مانده که در اثر انفجار بمب ایجاد شده است.

خیرالدین احمد ناصر، رئیس آثار باستانی استان نینوا گفت: بخشی از این حفره حفظ خواهد شد تا در طول تاریخ شاهدی بر آنچه بر این موزه گذشته است، باشد.

به عنوان بخشی از تلاش‌های حمایت شده توسط موزه لوور فرانسه، مؤسسه اسمیتسونیان و صندوق یادبود جهانی، یک بخش جدید در موزه افتتاح شد که تاریخ موزه، مجموعه و طرح‌های مرمت فعلی را به نمایش می‌گذارد.

احمد ناصر گفت که بازسازی کامل ساختمان موزه طی دو تا سه سال آینده انجام می‌شود.

در میان آثار تخریب شده توسط داعش و در حال مرمت در موزه، گنجینه‌هایی از مکان باستانی آشوری نمرود، از جمله یک شیر بالدار، دو گاو نر بالدار با سر انسان و پایه تخت پادشاهی آشور-ناصیر-پال دوم متعلق به قرن 9 پیش از میلاد وجود دارد.

باربارا کوتراد از موزه لوور گفت: تکه‌ها و آثار شناسایی شده‌اند و اکنون باید مونتاژ شوند. اینها مجسمه‌هایی هستند که چندین تن وزن داشته و به حمل و نقل بسیار پیچیده نیاز دارند.

وی افزود: امیدوار است که این آثار برای بازگشایی کامل در تابستان 2026 آماده باشند.

گروه تروریستی داعش، به چندین شهر و مکان میراث فرهنگی در عراق و سوریه حمله کرده است، از جمله آثار امپراتوری رم در شهر باستانی پالمیرای سوریه و منفجر کردن مناره مسجد تاریخی نوری در موصل که بیش از 800 سال پا برجا مانده بود.

موزه موصل، دومین موزه بزرگ عراق و موطن آثار باستانی مربوط به امپراتوری آشور است.

 

انتهای پیام
captcha