کد خبر: 3620209
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
مصطفی آجرلو:

قرآن بیش از آن که دلیل رفتار ما باشد، موضوع رفتار ماست

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون خبرگزاری ایکنا گفت: ما اگر بخواهیم به جامعه هویت‌بخشی کنیم باید مسیری را برویم که قرآن دلیل رفتار ما باشد. متأسفانه هم‌اکنون قرآن، بیشتر موضوع رفتار ماست.

مصطفی آجرلو
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مصطفی آجرلو، معاون خبرگزاری ایکنا عصر 26 تیرماه با حضور در برنامه زنده مجله اطلاع‌رسانی «رصد» شبکه قرآن و معارف سیما به عنوان کارشناس رسانه در رابطه با کارکرد و نقش رسانه‌ها در موضوع حفظ قرآن که پرنده ویژه هفته‌های اخیر رصد است، اظهار کرد: یک نگاه کلی که در رابطه با بحث تأثیرگذاری رسانه‌ها در حوزه فرهنگی می‌توان به آن اشاره کرد، این است که یک نوع ساده‌انگاری در این زمینه وجود دارد؛ یعنی اینکه ما با هر مشکلی که در حوزه‌های فرهنگی در سطح جامعه مانند حجاب، نماز، کمک به مستمندان و ... برخورد می‌کنیم و این مشکلات به نوع خود به عنوان یک معضل مطرح می‌شود، افراد مسئول، بسیار راحت خود را کنار می‌کشند و حل و فصل این موضوع را به رسانه‌ها می‌سپارند در صورتی که به لحاظ علمی و تخصصی، موضوع ارتباط فرهنگ و رسانه یک موضوع متقابل است، یعنی ما هم فرهنگ متأثر از رسانه داریم و یک جایی هم رسانه فرهنگی داریم یعنی رسانه نیز از فرهنگ تأثیر می‌پذیرد و این موضوع ناخودآگاه است.
معاون خبرگزاری ایکنا ادامه داد: باید اشاره کرد که در این زمینه نمی‌شود همه توپ‌ها را در زمین رسانه انداخت و گفت که مثلاً صدا و سیما و رسانه‌ها به میدان آمده و مشکلات را حل کنند، البته یک مسئله دیگر نیز در اینجا مطرح است و آن تعریف رسانه است. از سال 1713 میلادی که اولین روزنامه در پکن چاپ شد، رسانه دیگر آن تعریف قبل را ندارد.(یعنی ما الآن با شبکه‌های اجتماعی متعددی مواجه هستیم که هر فرد خود یک رسانه است و هر صفحه از شبکه اجتماعی هر فرد و نیز تعدد این صفحات و شبکه‌ها می‌تواند مانند وبلاگ‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای تأثیرگذاری فراوانی داشته باشد)، رسانه آن کارکرد ابتدایی خود را از دست داده است که مانند گذشته هر حرفی که رسانه می‌زد، تنها حرف بود.
وی در ادامه با بیان اینکه در این تعریف باید نگاه متفاوت‌تری به رسانه داشته باشیم و مراجع متعددی نیز در این حوزه وجود دارد که روابط پیچیده‌ای با هم دارند، تصریح کرد: راجع به موضوع حفظ قرآن نیز مسئله‌ای که هم‌اکنون وجود دارد، این است که بعضا در این زمینه، خیلی راحت استنباط می‌کنیم. یک ایرادی که به کل کارها و امور در حوزه قرآن وجود دارد، این است که قرآن، صرفا موضوع رفتار ماست نه دلیل رفتار ما؛ یعنی برای مثال یک کاغذی روی میز است و من اراده می‌کنم که آن را نگاه کنم و بدانم که در آن چه نوشته شده است و شما نیز دوست ندارید که مبن از موضوع درون کاغذ اطلاع پیدا کنم. در اینجا اگر من بخواهم این عمل را انجام دهم باید بلافاصله آیه 12 سوره مبارکه حجرات در ذهنم نقش ببندد که «وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ...» و سپس، با یادآوری این آیه مبارکه نگاه خود را تغییر دهم که این یعنی قرآن، دلیل رفتار من است. همچنین، در جای دیگر زمانی ما می‌خواهیم ساعت‌ها راجع به حفظ قرآن صحبت کنیم که اینجا قرآن درواقع موضوع رفتار ما می‌شود.
معاون خبرگزاری ایکنا در ادامه اظهار کرد: با این تعاریفی که ابتدا عرض کردم، تعریف رسانه، هویت‌بخشی است، یعنی اگر رسانه بتواند کاری انجام دهد، آن کار این است که به مخاطب خود هویت‌بخشی می‌کند و این هویت در فرهنگ جامعه، کارکرد دارد. ما اگر بخواهیم به جامعه هویت‌ ببخشیم، باید مسیری را برویم که قرآن، دلیل رفتار ما باشد. هم‌اکنون متأسفانه، قرآن موضوع رفتار ماست یعنی برای مثال در برنامه‌های متعدد یکی از آیتم‌های ثابت این است که نوجوانی می‌آید و با هنر خود قرآن را برعکس خوانده و یا آیات را به صورت ضرب‌دری می‌خواند، یعنی اینکه این شخص درواقع یک نمایش اجرا می‌کند. در اینجا باید اشاره کرد که آیا اگر حتی در سطح جامعه ما تمامی 80 میلیون نفر جمعیت بتوانند صفحات قرآن را برای مثال یکی در میان بخوانند، این موضوع مشکلی از جامعه ما را حل می‌کند؟ مسلما پاسخ منفی است.
آجرلو با بیان اینکه رسانه‌ها باید به سمت این حرکت کنند که برای مخاطبان خود این روایت «حَمَلَةُ الْقُرْآنِ هُمُ الْمَحْفُوفُونَ بِرَحْمَةِ اللَّه، الْمُلْبَسُونَ نُورَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ» را تبیین کنند، تصریح کرد: ما نباید خیلی راحت بیاییم و بگوییم که حملة‌القرآن تنها همان حافظان قرآن هستند و باید برای همگان تبیین شود که حمله قرآن آن‌هایی هستند که به تعبیر مقام معظم رهبری، تمامی موارد حفظ قرآن، تلاوت قرآن و زمینه‌های عمل به قرآن را در نظر داشته و انجام می‌دهند. البته حفظ قرآن قطعاً موضوع مهمی است و ما اگر آن زمینه‌های قرآنی را از ابتدا در رسانه‌ها تبلیغ کنیم، قطعاً موضوع حفظ قرآن نیز در آن وجود داشته و اثرگذار خواهد بود.  

دریافت
captcha