جدا شدن روح از بدن در کسری از ثانیه
کد خبر: 3625933
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰

جدا شدن روح از بدن در کسری از ثانیه

کانون خبرنگاران نبأ: مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه درباره اینکه مرگ واقعی چگونه است؟ گفت: جدا شدن روح از بدن هنگام مرگ قطعی، در کسری از ثانیه انجام می‌شود. این لحظه چنان سریع اتفاق می‌افتد که حتی کسی که چشمانش لحظه مرگ باز است فرصت بستن آن را پیدا نمی‌کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه، 10 مردادماه در مراسم اندیشه نجات به روایت صحیفه سجادیه که در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، درباره اینکه مرگ واقعی چگونه است و آیا فشار قبر واقعیت دارد؟، گفت: جدا شدن روح از بدن هنگام مرگ قطعی، در کسری از ثانیه انجام می‌شود. این لحظه چنان سریع اتفاق می‌افتد که حتی کسی که چشمانش لحظه مرگ باز است فرصت بستن آن را پیدا نمی‌کند.
وی با بیان اینکه یکی از شیرین‌ترین تجربیات انسان دقیقا لحظه جدا شدن روح از جسم است؛ در واقع یه حس سبک شدن و معلق بودن را انسان تجربه می‌کند، افزود: بعد از مرگ اولین اتفاقی که می‌افتد این است که روح ما که بخشی از آن هاله ذهن است و در واقع آرشیو اطلاعات زندگی دنیوی است شروع به مرور زندگی از بدو تولد تا لحظه مرگ می‌کند و تصاویر به‌صورت یک فیلم برای روح بازخوانی می‌شود.
کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: با مرور زندگی، روح اولین چیزی که نظرش به آن جلب می‌شود، وابستگی‌های انسان در طول زندگی است. برخی از این وابستگی‌ها در زمان حیات حتی فراموش شده بود ولی در این مرحله دوباره خودنمایی می‌کند.
وی با بیان اینکه میزان وابستگی دنیوی برای هرکس متغیر است، گفت: روح از بین خاطراتش وابستگی‌های خود را جدا می‌کند که این وابستگی‌ها هم مثبت است هم منفی؛ به‌عنوان مثال وابستگی به مال دنیا یک وابستگی منفی و وابستگی مادر به فرزندش هم نوعی دلبستگی و وابستگی مثبت محسوب می‌شود ولی به هرحال وابستگی است.
لطفیان عنوان کرد: این وابستگی‌ها کششی به سمت پایین برای روح ایجاد می‌کند که او را از رفتن به سمت هادی یا راهنما جهت خروج از مرحله دنیا باز می‌دارد. یعنی روح بعد از مرگ تحت تأثیر دو کشش قرار می‌گیرد؛ یکی نیروی وابستگی از پایین و دیگری نیروی بشارت‌دهنده به سمت مرحله بعد. اگر نیروی وابستگی‌ها غلبه داشته باشد باعث می‌شود روح تمایل پیدا کند که دوباره وارد جسم شود چون توان دل کندن از وابستگی را ندارد و دوست دارد دوباره آن را تجربه کند به همین جهت روح به سمت جسم رفته و تلاش می‌کند جسم مرده را متقاعد کند که دوباره روح را بپذیرد.
وی ادامه داد: فشاری که به روح وارد می‌شود جهت متقاعد کردن جسم خود در واقع همان فشار قبر است. این فشار به هیچ وجه به جسم وارد نمی‌شود چون جسم دچار مرگ شده و دردی را احساس نمی‌کند پس فشار قبر در واقع فشار وابستگی‌هاست و هیچ ربطی ندارد که شخص قبر دارد یا ندارد. این فشار هیچ ربطی به شب زمینی ندارد و می‌تواند از لحظه مرگ شروع شود.
مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه اظهار کرد: یکی از دلایل تلقین دادن به فرد فوت شده در واقع این است که به باور مرگ برسد و سعی در برگشت نداشته باشد و بعد از مدتی روح متقاعد می‌شود که تلاش او بیهوده است و فشار قبر از بین می‌رود. گاهی وابستگی‌ها باعث می‌شود که روح سال‌ها نتواند از این مرحله بگذرد. بحث روح‌های سرگردان و سنگین بودن قبرستان‌ها به‌دلیل همین وابستگی‌هاست. گاهی تا سال‌ها فرد فوت شده نمی‌تواند وابستگی به قبر خود و جسمی که دیگر اثری از آن نیست را رها کند.
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۲۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۱۱:۳۶
12
14
خیلی جالبه والا
یک عالم روحانی باید حرفاش متسدل و مستند به آیات قرآن باشه. لطفا به ایشان بفرمایید این همه موارد را از کدام آیات برداشت کردند. حتی یک آیه هم جهت استناد نفرمودند.
این جور حرف سطحی زدن برای مخالفان روح و آخرت هم مقدور است.
ایکنا باید مطالب متقن و مستند به مخاطبانش ارائه بده
پاسخ ها
کانون نویسندگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۲۲:۰۰
به نظر گروه ما این یک نظریه جالب است اگر دوستان انتقاد خود را علمی و کاربردی ارائه دهند ممنون میشویم چقدر خوب است مکمل عقاید و افکار هم باشیم .و مباحثه کنیم
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۱۳:۱۰
10
14
نظریه روح سرگردان خلاف اعتقادات قرآنی است آنجائی که میفرماید هنگامی که مرگ کسی فرا میرسد فرشتگان مرگ روح را دریافت می کنند. و خلاصه اینکه گفته های آخرمتن ایشان بیشتر شامل عقاید روح گرایان و فرقه های عرفانی نوظهور می باشد . ودر احادیث و داستان های واقعی که به ما رسیده بعضی از نظرات ایشان قابل قبول نمیباشد.ان شااله که مطالب با مطالعه همه جانبه بررسی ودرج گردد با آرزوی سلامتی وتوفیق برای همه دوستان
پاسخ ها
دفتر امام جمعه شهرستان نیک شهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۶/۰۵/۱۳ - ۰۰:۳۶
سلام و تشکر از اظهار نظر شما اما مطالب مطرح شده با عقاید عرفان های نوظهور بسیار تفاوت دارد و این جلسه نوعی پاسخ به شبهات بوده منبع مطالب از کتب تفسیر می باشد شاید هنگام تایپ مطلب متن سخنرانی نارسا شده
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ - ۰۸:۵۱
من یکبار مردم در سن کم و زنده شدم و کامل حرفاشون صحیح و درسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۳ - ۰۱:۲۲
7
12
خیلی جالب بودتاحالا نشنیده بودم خداخیرتون بده
پاسخ ها
واحد تحقیق /پژوهش و تامین محتوا -تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۱۵:۳۱
ضمن تشکر از این ایده چالشی که موافق و مخالف هم دارد حضرت علی (علیه السلام ) :طوری زندگی کن که گویا هزارسال دیگر زنده ای و طوری هم زندکی کن که گویا فردا می میری .
دنیا همه هیچ و کار دنیا همه هیچ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ ...
بگذار و بگذر ببین و دل مبند چشم بینداز و دل مباز که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت ...«وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْكاً؛[طه/۱۲۴] و هر كس از یاد من روى گردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت.»
تفسیر نمونه، ج‏۱۴، ص: ۳۱۷. أمالی المفید، ص: ۲۶۵. أمالی المفید، ص: ۲۶۵.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۲۳:۰۱
6
11
اینها صحبتهای استاد الهی قمشه ای هستن ایشون بنام خودشون زدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ - ۱۶:۴۷
نه. اتفاقا به اشتباه از استاد قمشه ای نقل شده. ایشون هیچ جا همچین حرفی نزدند.
captcha