حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی واشیان، عضو هیئت
علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با
اشاره به سرانجام نرسیدن بخشی از پژوهشهای میانرشتهای قرآن و سلامت به
تشریح نحوه انجام این تحقیقات برای کاربردی کردن آنها پرداخت.
وی تصریح کرد: اگر تحقیق افرادی که میخواهند در این مسیر حرکت کنند، میان رشتهای نبوده و تنها به
علوم قرآنی مربوط باشد، تحصیلات علوم قرآنی برای آن کفایت میکند اما اگر قرار باشد این مطالعات
قرآنی در حوزه علوم دیگر به ویژه قرآن و سلامت باشد، باید در آن حوزه هم
توانمندی داشته باشند، به عبارتی موضوعشناسی نسبت به آن علم را بدانند و بر آیات و
روایت در مورد آن هم علم هم اشراف داشته باشند.
واشیان با بیان اینکه در این گونه تحقیقات یک روش
اشتباه و سه روش صحیح وجود دارد، گفت: تفسیر به رأی یک شیوه نادرست در مورد پژوهشهای
میان رشتهای قرآن و طب است که افراد بر اساس فهم خود از آیات و روایات آن را انجام
میدهند این شیوه درستی نیست و متأسفانه اینگونه پژوهشها را نادرست و غیر قابل
استفاده میکند.
وی بیان کرد: از سوی دیگر ما سه شیوه درست در انجام
پژوهشهای قرآن و سلامت داریم، افرادی که تحصیلات قرآن و تفسیر را دارند و مطالعه یا
تحصیلات در مورد علم پزشکی هم دارند از این سه شیوه میتوانند برای این پژوهشها
استفاده کنند؛ نخستین شیوه برای انجام این
تحقیقات استفاده از روشهای تطبیقی است؛ به این شکل که گزارههای علمی را در کنار آیات
و روایات قرار میدهند تا با فهمی که از کنارگذاشتن آیات و روایات دارند به یک خروجی
علمی برسند.
این استاد قرآن و طب ادامه داد: شیوه دوم بحث استخدامی
است به این شکل علم و دانشی را که در یک رشته برای مثال پزشکی دارند استخدام کرده برای فهم عمیقتر آیات قرآن یا روایات معصومین(ع) به کار میبرند، در قرآن
و روایات و آیات علمی به ویژه در حوزه پزشکی زیاد است آن علم آکادمیک خود را استخدام
میکند تا فهم عمیقتر خود را نسبت به آن آیه یا روایت پیدا کنند.
وی بیان کرد: شیوه سوم بحث نظریهپردازی است؛ ما یکسری آیه و روایت داریم چون فهم عمیق در مورد آن اتفاق
نیفتاده است و در حکم اعجاز بوده و یکسری نیازهای انسان را پاسخگو هستند. ولی فهم بشر به
اندازهای نرسیده که آنها را درک کند، از آنجایی که قرآن و روایات که یک بعد همزمانی
و هم مکانی دارند یکسری نظریهپردازیهایی صورت میگیرند که خود تولید علم میکنند.
وی یادآور شد: در ارتباط با فضای میان رشتهای این نکته حائز اهمیت است که روش تحقیقی وجود دارد که ترکیب چند روش تحقیق است؛ روش تحقیق علوم اسلامی با روش تحقیق علوم انسانی یا علوم تجربی و پزشکی یا علوم مهندسی اگر قرار شد یک زبان علمی برای فهم جامعه وجود داشته باشد قاعدتا نیاز است که روش تحقیقهای علوم دیگر را دانسته و این فهم را گسترش داد.