کد خبر: 3629469
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱

ارتقای کیفی «تئاتر سوره» مشهود بود/ دوسالانه شدن جشنواره مصداقی از کیفی‌گرایی است

گروه هنر: بیست و پنجمین جشنواره سراسری «تئاتر سوره» به نسبت دوره‌های پیشین این رویداد تئاتری از رشد کیفی مطلوبی برخوردار بود که یکی از دلایل آن نگاه حرفه‌ای گروه‌های نمایشی به ارائه آثار و تلاش ستاد اجرایی برای برگزاری هرچه کیفی آن را به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نمایش «بینایی» به نویسندگی و کارگردانی مجید کاظم‌زاده مژدهی از استان گیلان از جمله آثار نمایشی بود که در بیست و پنجمین جشنواره سراسری «تئاتر سوره» به اجرا درآمد و توانست در رشته بازیگری مرد، رتبه نخست و در رشته نمایشنامه‌نویسی، رتبه دوم این جشنواره را از آن خود کند.

«بینایی» با موضوعی دینی، داستان دو برادر را روایت می‌کند که پس از مدت‌ها در یک موقعیت بحرانی به یکدیگر می‌رسند و تأثیرات متفاوتی بر روی زندگی یکدیگر می‌گذارند و....

با مجید کاظم‌زاده مژدهی، نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی، گفت‌و‌گوی کوتاهی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ سطح کیفی این دوره جشنواره «تئاتر سوره» را چگونه توصیف می‌کنید؟

سطح کیفی جشنواره امسال به مراتب نسبت به دوره‌های پیشین ارتقایافته بود؛ دلیل آن هم اینکه اولاً گروه‌های نمایشی به این جشنواره نگاهی کاملاً حرفه‌ای داشتند، به شکلی که تمام‌عیار با استفاده از گروه بازیگران حرفه‌ای، ابزار و ادوات مورد نیاز و موسیقی زنده در آن شرکت کرده بودند و ثانیاً اینکه نگاه دبیرخانه و ستاد اجرایی جشنواره نیز کاملاً در راستای کیفی‌گرایی ساختار اجرایی این جشنواره در حرکت بود.  

ـ برنامه گروه شما برای اجرای عمومی «بینایی» چیست؟

قطعاً برای اجرای عمومی این نمایش برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت، با توجه به تم مذهبی که این نمایش دارد، برنامه‌ای داریم تا دهه دوم محرم امسال اجرای عمومی این نمایش را در رشت داشته باشیم؛ از سوی دبیرخانه جشنواره و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز برنامه‌ریزی برای اجرای عمومی 5 اثر منتخب این جشنواره در سال آینده صورت گرفته است.

به نظر من اجرای عمومی اثر سال آینده در تهران و به میزبانی حوزه هنری فرصت خوبی برای بهتر دیده شدن این اثر نمایشی و سایر آثار منتخب فراهم خواهد کرد، هر چند که ما در رشت نیز مخاطب تئاتر فراوان داریم، اما تصور می‌کنم به لحاظ امکانات و مرکزیت تهران، اجرای یک اثر شهرستانی که علیرغم قابلیت‌های فنی اما به دلیل در مضیقه بودن شرایط و امکانات قادر نیست آن گونه که باید و شاید مطرح شود، آن هم در تهران قادر خواهد بود بیش از پیش ظرفیت های موجود در میان بچه‌های تئاتر شهرستان را بروز داده و به ثبوت برساند.

ـ جشنواره «تئاتر سوره» طی سال‌های اخیر درگیر تحولات زیادی از بعد ساختار اجرایی شده است؛ ابتدا با نام «تئاتر ماه» معرفی شد بعد با الحاق چند جشنواره که پیش از این در حوزه هنری برگزار شده بود به تئاتر «سوره ماه» تغییر نام دادو حالا هم که به نام جشنواره «تئاتر سوره» قرار است هر دو سال یکبار برگزار شود؛ این تغییرات از نظر شما چقدر به صلاح است؟

از مجموع این تغییر و تحولات من توجه شما را به دوسالانه شدن جشنواره معطوف می‌سازم، مسئله‌ای که شاید به اعتقاد بسیاری جشنواره را دچار وقفه و رخوت کند اما به نظر من یک امتیاز فنی در ارتقای سطح کیفی آثار محسوب می‌شود؛ برگزاری هر ساله جشنواره تئاتر سوره موجب خواهد شد که نظام اداری تئاتر حوزه هنری هر آن درگیری کار اجرایی شود و فرصتی برای تجزیه و تحلیل و بررسی دستاوردهای خود نداشته باشد.

برگزاری هر دو سال یکبار جشنواره این فرصت را هم به مسئولان و هم به گروه‌های نمایشی می‌دهد که در وقفه پیش آمده یک ساله برنامه ریزی خوبی برای اجرای عموم آثار نمایشی داشته باشند و کارهای منتخب فرصت موسعی به دست آورند تا اجرای عمومی 30 شبه اثر نمایشی خود را تجربه کنند؛ قطعاً در خلال این اتفاق بازخوردهایی که از سوی منتقدان و مخاطبان پیش خواهد آمد بر قوام و پختگی آثار نمایشی خواهد افزود و این امر موجب خواهد شد تا گروه های نمایشی به ویژه شهرستانی با سطح کیفی مطلبوتری در دوره آتی جشنواره «تئاتر سوره» حضور به هم رسانند.

یادآور می‌شود، بیست و پنجمین جشنواره تئاتر سوره با شعار «اخلاق برای همه» شامگاه جمعه 20 مرداد به کار خود پایان داد.

   

 

 

captcha